Remeha W21 slaat af na 3 minuten

Nero

  • #1
Hallo vakmensen!

Ben erg tevreden over mijn Remeha W21 Eco van 13 jaar oud. Het enige vervelende is dat de ketel na ongeveer 3 minuten verwarmen (aanvoertemp. 45 à 50 graden) op de regelstop gaat. Pas als de aanvoertemperatuur op ong. 27 graden komt slaat de ketel weer aan.

De installatie ziet er als volgt uit:
-Remeha W21 Eco (1995) aan Honeywel Chronotherm Modulation
-Geen nachtverlaging (thermostaat moduleert de ketel keurig op 20%)
-Jansen&Krop vloer(hoofd)verwarming in de woonkamer met optimizer
-Alle radiatoren op bovenverdieping en in garage halve slag open
-Max. aanvoertemperatuur ketel staat ingesteld op 70 graden

Hoe krijg ik de ketel zover dat ie constant verwarmt en niet 3 minuten verwarmt en daarna 8 minuten niet?

Groeten,
Paul
 

W en d

  • #2
Je zou kunnen proberen om de aanvoertemp te verhogen,het kan zijn dat de ketelthermostaat spontaan een afwijking heeft.
gaat ketel nu op een hogere temp uit maar niet op ingestelde temp, dan lijkt het mij dat de ketelthermostaat vervangen moet worden
 

Nero

  • #3
Bedankt voor je reactie W en D,

Het zou kunnen. Echter, als ik de max. aanvoertemp. instel op bv 30 graden dan slaat ie precies af bij 30+5=35 graden. En als ik ´m op 35 instel slaat ie keurig bij 40 graden af. Bovendien slaat ie bij max 70 graden steeds af bij verschillende temperaturen (tussen de 45 en 50 graden). Zou het misschien kunnen zijn dat de retourtemperatuur te hoog wordt?
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #4
Is er een radiator dichtbij het toestel sinds kort pas open gedraaid?

dan kan idd je retour te snel warm worden,
deze iets knijpen of als test alles op de verdieping dichtdraaien en alleen de radiatoren op de benedenverdieping openen en als het dan wel goed gaat is het idd terugmoduleren op retour en zul je heea moeten inregelen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Een w21 kan niet verder terugmoduleren dan 30% van zijn vermogen. Het is dus heel goed mogelijk dat de ketel alsnog afslaat omdat het gevraagde vermogen lager is dan 30%. Zeker als niet alle radiatoren openstaan.

De chronotherm modulation berekent het benodigde vermogen om de woonkamer op temperatuur te houden. Zodra dit gevraagde vermogen beneden de 30% ligt zal de ketel aan en uit gaan schakelen om zo gemiddeld het gevraagde vermogen te leveren. Gevolg is dat je geen constante aanvoertemperatuur hebt.

Een constante aanvoertemperatuur is ook niet noodzakelijk omdat het geen weersafhankelijke regeling is.

Als de woonkamer goed op temperatuur komt en blijft kan het heel goed zijn dat het systeem normaal functioneert.
 

Nero

  • #6
Hmm, dat zijn niet de berichten die ik graag hoor :(

Ik begrijp dat jullie vermoeden dat de W21 "te zwaar" is voor mijn hoekwoning (bouwjaar 1994)? Kan ik dan wellicht beter nachtverlaging gaan toepassen zodat de Chronotherm méér vermogen van de ketel gaat vragen bij het aanwaremen? Dat zou ik dus kunnen proberen door met grotere temperatuursverschillen (2 à 3 graden) te gaan stoken? Want het lijkt mij niet wenselijk dat de ketel zo vaak in- en uitschakelt (gasverbruik/slijtage ontsteking).

Ik heb al veel geleerd vandaag! Er zit op dit forum behoorlijk wat kennis bij elkaar! :D :D
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
De w21 is waarschijnlijk niet te zwaar. Voor tapwater heb je het vermogen wel nodig, aangenomen dat het een combitoestel betreft. Ook moet je de woning kunnen opstoken bij lagere buitentemperaturen en met alle radiatoren open.

Nu wordt de woning constant verwarmt en staan misschien niet alle radiatoren open en is dus het gevraagde vermogen laag. Nu zou ik me niet blind staren op het aan en uitschakelen van de ketel. Extra gasverbruik zal minimaal zijn. Evenals de slijtage. Kost hooguit een keer een ontstekingspen.

Je hebt nu wel een constante temperatuur in de woning en je stookt met lage watertemperaturen waardoor je ketel een optimaal rendement haalt. Bovendien betekent een laag gevraagd vermogen natuurlijk ook weinig gasverbruik. Je kunt dit wel wat veranderen door nachtverlaging toe te passen, echter zodra de woonkamer weer op temperatuur is zal hetzelfde effect weer optreden. Vraag is dus of je er wat mee opschiet.
 

Wim Lenderink

  • #8
Hallo Nero,
Dit is de eerste dag dat ik op dit forum zit.
Ik heb bij Remeha gewerkt.
Je kunt in het menu de ketelwatertemperatuur op 3 standen instellen te weten: 90gr, 75 gr. en 60 gr.
Programmeermode (punt brandt)
Door vanuit de temperatuurmode de ‘Progr.’-toets één keer kort in te drukken, verschijnt
de letter P op het display. Wordt vervolgens de ‘Progr.’-toets langer dan 1 sec.
ingedrukt, dan knippert de letter P tweemaal en komt men in de programmeermode.
Door nu telkens opnieuw kort op de ‘Progr.’-toets te drukken, kan stap voor stap door
de lijst gelopen worden. Het cijfer dat verschijnt, geeft de programmastap aan met de volgende betekenis:
Stap Omschrijving
1. C.v..-bedrijf AAN en warmwaterbedrijf AAN
2. C.v..-bedrijf AAN en warmwaterbedrijf UIT
3. C.v..-bedrijf UIT, warmwaterbedrijf UIT, vorstbeveiliging wel actief
4. Taptemperatuur 45 °C
5. Taptemperatuur 55 °C
6. Taptemperatuur 60 °C **) (fabrieksinstelling: 60°C)
7. C.V.-aanvoertemperatuur 60 °C
8. C.V.-aanvoertemperatuur 75 °C
9. C.V.-aanvoertemperatuur 20 t/m 90 °C **) (fabrieksinstelling: 90°C)
A. Pomp 1 t/m 15 minuten nadraaien **) (fabrieksinstelling: 3 minuten)

Het cijfer of letter met knipperende punt is aktief. Om deze aktief te krijgen, gaat men op dit cijfer staan en houdt de P toets weer iets langer vast.
Dus bij u:1. 6. 9. en A. met knipperende punt.
Daarna moet de temp van de cv weer naar 90 graden kunnen lopen.

Succes.
P.s. meer weten( doe een persoonlijk bericht.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu