Hoi allemaal,
in oktober 2022 is er een CV monteur geweest nadat de CV ketel uitviel en niet te resetten was.
Na resetten maakte die kortdurend een geluid alsof de motor wel aan ging maar sloeg dan weer af.
Conclusie monteur dat waarschijnlijk de as kapot was (iets wat hij vaker had gezien bij dit type ketel). Er is toen gerepareerd/vervangen:
- motor driewegklep
- binnenwerk driewegklep
- pomp
- en een grote onderhoudsbeurt gedaan (laatste onderhoudsbeurt daarvoor was 2 of 3 jaar geleden nog door de vorige bewoners dus we dachten dan kunnen we voorlopig weer vooruit)
In totaal voor de 2u dat hij bezig was is ruim 800 euro in rekening gebracht (!)
Helaas direct daarna blijvende storingen bestaan. Met name storingscodes die iets met water in de ketel, waterdruk etc te maken hebben (E7/10) en soms ook E1 of E2.
In november is daarom nogmaals hetzelfde bedrijf langs geweest, die concludeerden dat het dan wel de warmtewisselaar moet zijn die kapot is omdat zij de rest al vervangen hadden.
Het advies was daarom de hele ketel te vervangen, we kregen een offerte a 3500 euro zogenaamd met 400 korting vanwege hun vorige bezoek.
Op onze vraag om prijsspecificatie omdat we dit nogal veel geld vonden kwam nooit antwoord...
De monteur die we vervolgens hadden gevraagd (op advies van vrienden) gaf aan niet met de ketel te willen werken omdat deze niet volgens de meest recente richtlijnen is geïnstalleerd.
Zo is er bijvoorbeeld geen buis gemonteerd voor de aanvoerende lucht, alleen een rookgasafvoer (hij hangt wel in een goed geventileerde kelder).
De rookgasafvoer hangt tot ongeveer 1 m buiten in de tuin paralel aan de muur ipv volgens de richtlijnen in een buis over het hele pand naar boven tot boven het dak.
Dit is bij bijna alle huizen in ons binnenhofje zo konden we zelf al zien (bouw 1920/1930)
Tenslotte is de afvoer vanuit de kelder naar de tuin ook nog eens op afschot naar buiten gemonteerd, zodat condens naar buiten druppelt ipv de ketel terug in zoals bij HR hoort te zijn.
De laatste maand valt naast de storingscodes die 'spontaan' lijken te gebeuren ook op dat na een aantal avonden gebruik van de verwarming de waterdruk te snel lijkt te zakken, wat dan uiteraard resulteert in een storingscode E7. Per week zakt hij bij gebruik verwarming van 1.9 naar 1.5.
Radiatoren laten we altijd meerdere openstaan voor de circulatie en waterdruk controleren we nu regelmatig, maar tussendoor dus alsnog storingen, inmiddels meerdere per dag...
Gezien de CV ketel pas uit 2017 is en inmiddels dus nieuwe onderdelen motor, driewegklep etc heeft, vroeg ik me af of jullie ideeën hebben wat we nog kunnen proberen/uitzoeken alvorens over te gaan op plaatsen van een nieuwe ketel.
Wij vertrouwen de eerste monteur niet (tenzij iedereen hier ook denkt dat het de warmtewisselaar moet zijn) en de 2e monteur wilde niet met de ketel werken, alleen eventueel een nieuwe plaatsen.
in oktober 2022 is er een CV monteur geweest nadat de CV ketel uitviel en niet te resetten was.
Na resetten maakte die kortdurend een geluid alsof de motor wel aan ging maar sloeg dan weer af.
Conclusie monteur dat waarschijnlijk de as kapot was (iets wat hij vaker had gezien bij dit type ketel). Er is toen gerepareerd/vervangen:
- motor driewegklep
- binnenwerk driewegklep
- pomp
- en een grote onderhoudsbeurt gedaan (laatste onderhoudsbeurt daarvoor was 2 of 3 jaar geleden nog door de vorige bewoners dus we dachten dan kunnen we voorlopig weer vooruit)
In totaal voor de 2u dat hij bezig was is ruim 800 euro in rekening gebracht (!)
Helaas direct daarna blijvende storingen bestaan. Met name storingscodes die iets met water in de ketel, waterdruk etc te maken hebben (E7/10) en soms ook E1 of E2.
In november is daarom nogmaals hetzelfde bedrijf langs geweest, die concludeerden dat het dan wel de warmtewisselaar moet zijn die kapot is omdat zij de rest al vervangen hadden.
Het advies was daarom de hele ketel te vervangen, we kregen een offerte a 3500 euro zogenaamd met 400 korting vanwege hun vorige bezoek.
Op onze vraag om prijsspecificatie omdat we dit nogal veel geld vonden kwam nooit antwoord...
De monteur die we vervolgens hadden gevraagd (op advies van vrienden) gaf aan niet met de ketel te willen werken omdat deze niet volgens de meest recente richtlijnen is geïnstalleerd.
Zo is er bijvoorbeeld geen buis gemonteerd voor de aanvoerende lucht, alleen een rookgasafvoer (hij hangt wel in een goed geventileerde kelder).
De rookgasafvoer hangt tot ongeveer 1 m buiten in de tuin paralel aan de muur ipv volgens de richtlijnen in een buis over het hele pand naar boven tot boven het dak.
Dit is bij bijna alle huizen in ons binnenhofje zo konden we zelf al zien (bouw 1920/1930)
Tenslotte is de afvoer vanuit de kelder naar de tuin ook nog eens op afschot naar buiten gemonteerd, zodat condens naar buiten druppelt ipv de ketel terug in zoals bij HR hoort te zijn.
De laatste maand valt naast de storingscodes die 'spontaan' lijken te gebeuren ook op dat na een aantal avonden gebruik van de verwarming de waterdruk te snel lijkt te zakken, wat dan uiteraard resulteert in een storingscode E7. Per week zakt hij bij gebruik verwarming van 1.9 naar 1.5.
Radiatoren laten we altijd meerdere openstaan voor de circulatie en waterdruk controleren we nu regelmatig, maar tussendoor dus alsnog storingen, inmiddels meerdere per dag...
Gezien de CV ketel pas uit 2017 is en inmiddels dus nieuwe onderdelen motor, driewegklep etc heeft, vroeg ik me af of jullie ideeën hebben wat we nog kunnen proberen/uitzoeken alvorens over te gaan op plaatsen van een nieuwe ketel.
Wij vertrouwen de eerste monteur niet (tenzij iedereen hier ook denkt dat het de warmtewisselaar moet zijn) en de 2e monteur wilde niet met de ketel werken, alleen eventueel een nieuwe plaatsen.