Reinigen verwarmingsbuizen

Roel82

  • #1
Hallo,

Ik heb zojuist een radiator ontlucht. Hierbij kwam er zwart gekleurd water uit de verwarming. Ik heb ondertussen begrepen dat dit roest is.

Nu wil ik eigenlijk de buizen gewoon een keer schoon spoelen. Niet zozeer omdat er problemen zijn met de verwarming, maar meer om het een keer te verversen (is ondertussen een jaar of 10 geleden).

Ik heb gezocht naar een stappenplan of iets dergelijks, maar Google blijft me bombarderen met bedrijven die dit graag voor je willen komen doen en ik kan nergens een echt duidelijk overzicht vinden van wat je nu daadwerkelijk moet doen om dit door te spoelen.

Ik zit te denken aan de volgende stappen:
- Stekker uit de ketel (zodat hij zelf niet gaat pompen)
- Vulslang aansluiten, kraan open zetten
- Beneden een radiator opendraaien en via het ontluchtingsventiel gewoon het vieze water eruit laten lopen
- Wachten bij de radiator tot er helder water uit komt lopen
- Herhalen bij een andere radiator

Klopt dit "plan"? Of mis ik hier iets?

Ik heb ook gelezen op dit forum dat er soms bepaalde toevoegingen aan het water worden toegevoegd. Ik heb "Fernox" cleaner gevonden, maar hoe krijg ik dit in de installatie dan? Ik heb een slang die van een waterkraan naar de kraan van de CV ketel gaat. Ik kan hier niet echt iets aan toevoegen.

Sowieso lijken de meningen verdeeld op het internet of toevoegingen uberhaupt nodig zijn.

Ik heb ook vloerverwarming, maar ik zie voldoende topics op dit forum over het doorspoelen van vloerverwarming. Ik wil me nu even beperken tot het radiator / leiding stuk.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #2
Met verversen breng je ook weer nieuwe stoffen (kalk, zuurstof etc) in het CV systeem die de werking nadelig kunnen beinvloeden. Als alles gewoon werkt zo laten en niet verversen.

Als je al zou willen spoelen dan niet via het ontluchtingsventiel, want die zit bovenaan een radiator, maar via een laag gelegen aansluiting, bijvoorbeeld door een koppeling iets lost te draaien. Mochten er dan zware delen zoals roest deeltjes in het water zitten spoel je ze er die manier uit.

Toevoegingen aan het water zou ik alleen gebruiken wanneer ze expliciet goedgekeurd zijn door de CV ketel fabrikant. In een CV ketel zit een groot aantal verschillende materialen die aangetast zouden kunnen worden door een toevoeging. Denk aan verschillende soorten pakkingen, kunststoffen, aluminium warmtewisselaars, messing, koper etc. De CV ketel fabrikant heeft deze materialen geselecteerd op het gebruikelijke water (kraanwater) dat in CV installaties wordt gebruikt.
 

Roel82

  • #3
Ik weet eerlijk gezegd niet of er zware delen in zitten. Ik draaide een ventiel open, zag zwart gekleurd water en dacht; hmm, misschien eens schoonmaken.

Maar als het verder geen kwaad kan en "normaal" is, laat ik het lekker zitten.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Inderdaad liever geen toevoegingen, ik zou een (magneet)filter plaatsen.
Hoewel dat eigenlijk alleen echt nodig is in oudere installaties of bij problemen, aan de andere kant gaan ze zeer lang mee en het hoeft maar één keer een kleine reparatie te schelen en je hebt hem al terug verdient.
Schijnt ook dat fabrikanten van ketels het voorschrijven.

Zelf bij iemand gedaan omdat daar de driewegklep een paar keer achter elkaar problemen gaf, de ging veel te snel defect. Waarschijnlijk kwam dit weer door teveel zuurstof in het water door een lekkage dit heel moeilijk te vinden was en waardoor er een jaar heel vaak water is bijgevuld.
Sinds de filter alles ok, maar het lek is ook gevonden, dus niet alle eer naar de filter.

Of dat zwarte roest is?
Roest=bruin
Dus technisch gezien geen roest, wel corrosie zonder zuurstof.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #5
Het zwarte spul in water is deels magnetiet, een vorm van corrosie van ijzer die ontstaat bij lage zuurstof concentraties. De naam zegt al dat het magnetisch is. Als je zoals @Jackd aangaf een magneetfilter plaatst kun je een groot deel hiervan afvangen.
 

Roykes

  • #6
zwart water is een teken dat er geen zuurstof in je systeem zit ( dood water ) dit is juist goed. en zou ik ook zeker niet gaan verversen.

Een magnetiet filter kun je altijd plaatsen. baat het niet dan schaad het niet.
 

Cvdenzen

  • #7
Oud topic, maar mijn vraag past hier wel. Ik heb gruis in mijn cv-buizen laten vallen bij het boren van een gat boven de open buizen (ja, dat was heel dom). Die buizen lopen naar een radiator op een verdieping lager. Hoe belangrijk is het om dat door te spoelen? En wat is dan de handigste manier? Knelkoppelngen losmaken en weer vastmaken en hopen dat het weer dicht wordt? Of de radiatorkoppelingen losmaken (maar dan komt het gruis door de kranen).
Kan ik met slangenklemmen een tuinslang waterdicht op de 15mm cv-buis aansluiten of zijn er handigere manieren?
Om een indruk van de hoeveelheid te geven: ik had een stofzuiger bij het boren, er ligt op de vloer rond de buisuiteinden ongeveer een halve millimeter gruis. Maar misschien zijn er ook grotere stukken gevallen.
 

Cvdenzen

  • #8
Ik heb het risico genomen, alles zonder doorspoelen in elkaar gezet en het draait nu twee dagen zonder problemen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu