Regelwerk voor isoleren schuin dak

BartB96

  • #1
Hoi,

Ik wil mijn dak isoleren, dit wil ik doen door glaswol in een regelwerk aan te brengen tussen de gordingen.

de gordingen zijn 18cm, ik wil 14 a 16 cm glaswol gebruiken.
Het regelwerk wil ik aanbrengen door een lat horizontaal op de gording te plaatsen en dan verticaal latten plaatsen, hart op hart 30 cm. zoals op deze afbeelding.

1645380806027.png


de afstand tussen de gordingen is 126 cm.
Afwerking wil ik doen door middel van gipsplaten.

Mijn vraag aan jullie is, welke dikte regels moet ik gebruiken om te voorkomen dat de gipsplaten doorzakken?

extra info:
dak heeft een hoek van circa 37 graden
gipsafwerking over de balken vind ik niet erg.

Met vriendelijke groet,

Bart
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #2
Ik heb deze week dezelfde vraag gesteld. Moet 120cm overbruggen met 30graden.

Antwoord was dat regels van 32 volstaan. 22 is te dun maar 44 is ook weer niet nodig.

Waarom breng je het regelwerk niet over de gordingen heen aan?

Denk ook aan de damprem.
Aan de buitenzijde zit geen isolatie neem ik aan?
 

BartB96

  • #3
Dank voor je reactie! ik zit bij de Bouwmaat te kijken voor een 32 mm, maar zie deze niet staan.
wel 27x69 mm, zou dat volstaan?

ik dacht als ik de verticale latten gelijk laat lopen met de gordingen, dan kan ik de gordingen als extra dwarsverbinding gebruiken voor de gipsplaten. En ik wil niet nog meer ruimte verliezen.

Er zit op mijn dak een laagje isolatie van 3cm, geen idee wat het is, soort hard schuim.
Dus ik pas voor de zekerheid klimaatfolie toe.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Nee ik zou echt voor 32 gaan. Netto is dat 28 volgens mij maar niet alle bouwmarkten verkopen alle maten. Ik zou naar een lokale houthandel gaan.

Door niet over de gordingen heen te gaan win je inderdaad wat ruimte maar ik zou denken dat je wel weer meer kans hebt op scheuren omdat je verschillende houten ondergronden onder de gipsplaat hebt.

Gezien de bestaande isolatie zou ik geen glaswol toepassen maar juist een harde plaat als PIR. Win je ook nog eens nog meer ruimte. En bij voorkeur een luchtspouw aanhouden tussen dakbeschot en isolatie.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #5
De situatie van Bart is natuurlijk heel anders die van jou, @Vonken_trekker. Hij heeft zijn regelwerk (hopelijk) 90 graden gedraaid om het glaswol in te klemmen, en heeft dan dus hout van 69 mm dik. Dat is meer dan genoeg; 44 mm is in principe ook voldoende.

Het grote nadeel van het regelwerk tussen de gordingen is dat je dit niet of lastig kan uitvlakken. Je gipsplaten zullen dan allesbehalve strak/recht zitten, want hout in een dak is zelden tot nooit recht. Eventueel kun je het regelwerk op sommige delen een stukje laten uitsteken om alles vlak te krijgen.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
BartB96 schreef:
en dan verticaal latten plaatsen, hart op hart 30 cm
Daaruit leid ik af dat Bart de latten net als ik verticaal gaat plaatsen.
BartB96 schreef:
afstand tussen de gordingen is 126 cm
En met dit gegeven is de situatie dan aardig gelijk aan die van mij....

Maar ik ben het wel met Impie eens dat het logischer zou zijn om kepers verticaal tussen de gordingen te plaatsen op 60cm zodat je glaswol ertussen kunt klemmen en dan regelwerk horizontaal erover heen. Dan overspan je inderdaad maar 60 cm en is 22 volgens mij voldoende voor regelwerk.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #7
Volgens mij begrijp je me verkeerd. Verticaal geeft mijns inziens alleen aan welke lengterichting de lat uitsteekt, en niet de rotatie ervan - tussen de gordingen werk je immers per definitie verticaal.

Onderstaand even een overzicht gezien op de brede/diepe kant van de gording. Bij jou persoonlijk is het situatie 3, en heeft de regel dan een dikte van 22 (of 32) millimeter. Je rekende voor Bart met situatie 2, waarbij je aangaf dat de regels 32+ mm horen te zijn. Met 90 graden draaien bedoelde ik echter situatie 1. als je dan een lat van 22x50 mm gebruikt, is je dikte tegen doorbuiging dus 50 mm in plaats van 22 mm. Het verhaal van 22 vs 32 mm is dan niet aan de orde.

regelwerk.png


Overigens is met je uiteindelijk geschetste situatie op zich niets verkeerd: je kunt inderdaad eerst de kepers ertussen doen zoals situatie 1, en dan een horizontaal regelwerk daar tegenaan maken. Dat geeft minder koudebruggen tussen je gording, maakt het isoleren makkelijker en stelt je in staat om het regelwerk uit te vlakken. Bart zegt niet nog meer ruimte te willen verliezen, en heeft deze toepassing dus bewust al uitgesloten. Of dat verstandig is voor 3 centimeter, is een ander verhaal.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

BartB96

  • #8
Ik was inderdaad van plan om situatie 2 toe te passen.

Situatie 1 lijkt me na jouw verhaal wel interessant. Met situatie 1 krijg je je gipsplaten strakker? Hoe kan ik die bevestigen als ik een lat van 22m heb om op te schroeven?

Impie schreef:
Bart zegt niet nog meer ruimte te willen verliezen, en heeft deze toepassing dus bewust al uitgesloten. Of dat verstandig is voor 3 centimeter, is een ander verhaal.
Wat bedoel je precies hiermee?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #9
Schroeven in 22mm is lastig. Zeker wanneer je de naad hebt met 2 platen.

BartB96 schreef:
Wat bedoel je precies hiermee?
Dit:
Impie schreef:
Het grote nadeel van het regelwerk tussen de gordingen is dat je dit niet of lastig kan uitvlakken. Je gipsplaten zullen dan allesbehalve strak/recht zitten, want hout in een dak is zelden tot nooit recht.
Beter dus de regels over de gordingen heen laten lopen. Je verliest dan een paar cm ruimte maar je krijgt de gipsplaten wel strak ertegen.
 

Robert0v

  • #10
Als je het regelwerk over de gordingen laat lopen (en dus de damprem ook), heb je tevens minder risico op vochtproblemen.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #11
Als je regelwerk tussen de gordingen plaatst, plaats je meestal eerst een lat op de gording waar je de regels dan weer tegen schroeft. Dan kun je prima uitvlakken.
 

BartB96

  • #12
Edwinnn schreef:
Als je regelwerk tussen de gordingen plaatst, plaats je meestal eerst een lat op de gording waar je de regels dan weer tegen schroeft. Dan kun je prima uitvlakken.
Dit was inderdaad mijn eerste idee.

Impie schreef:
Met 90 graden draaien bedoelde ik echter situatie 1. als je dan een lat van 22x50 mm gebruikt, is je dikte tegen doorbuiging dus 50 mm in plaats van 22 mm. Het verhaal van 22 vs 32 mm is dan niet aan de orde.

regelwerk.png
Impie, hoe kan ik de afwerking het beste doen in situatie 1, zou je die situatie kunnen schetsen?
En kan ik dan beter van die glaswol panelen van 60 cm breed gebruiken om er tussen te klemmen ipv glaswol dekens?
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #13
Tussen de gordingen kun je trouwens ook prima de folie kitten of tapen. Aannemers doen het alleen liever niet omdat het veel meer werk is. Als je het zelf uitvoert en veel tijd hebt en nauwkeurig werkt zie ik geen probleem, heb het meermaals gedaan
 

BartB96

  • #14
Edwinnn schreef:
Tussen de gordingen kun je trouwens ook prima de folie kitten of tapen. Aannemers doen het alleen liever niet omdat het veel meer werk is. Als je het zelf uitvoert en veel tijd hebt en nauwkeurig werkt zie ik geen probleem, heb het meermaals gedaan
Ja het aanbrengen van het folie vind ik niet zo spannend, daar kom ik wel uit.

Het doorzakken van het regelwerk en afwerking is mijn grootste zorg, dus tips daarvoor zijn meer dan welkom.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #15
Als doorzakken je zorg is: balkjes verticaal tussen de gordingen, dan kun je zelf de afstand bepalen (bijv 60 of 80 of 90 cm, wat je prettig vindt of goed uitkomt). Isolatie er tussen. Daar je regelwerk horizontaal tegen, je vlakt dat dan uit (is niet zo moeilijk; lang aluminium profiel gebruiken of zo, voor een paar euro te vinden), je kunt nu gewoon 22x50 gebruiken. Folie kan over of onder het regelwerk.
 

BartB96

  • #16
okee, dus samengevat nu mijn aanpak:

1. verticaal 22x50 balken met de dunne zijde richting het dak tussen de gordingen aanbrengen.
2. daar tussen glaswol rechthoekige platen plaatsen (die zijn wat stijver dan dekens)
3. aluminium plat profielen horizontaal aanbrengen.
4. klimaatfolie aanbrengen
5. gipsplaten

nog een vraag:

- gipsplaten in dit geval horizontaal of verticaal aanbrengen?

ik wil de naden dichtsmeren en dan zelf sauzen
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #17
Alu profiel is enkel bedoeld als rechte stok om het uit te vlakken. Die moet je er niet in gaan verwerken. Des te meer verschillende materialen des te meer kans op scheuren. Alles gewoon met vuren hout doen.

Welke platen wil je aanbrengen? Gipsplaten of stucplaten? Afgeschuinde of ronde kant?
Als je het zelf wil afwerken is vaak een gipsplaat met afgeschuinde kant het makkelijkste.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #18
Overigens zou ik persoonlijk geen 22x50 mm gebruiken, omdat dat inderdaad lastig schroeven is en je dan maar 11 mm hebt om je gipsplaat te bevestigen - dat gebruikte ik een beetje ongelukkig als voorbeeld uit het topic van Vonken_trekker.

Met 44x44 of 44x69 mm werkt het wat makkelijker. Die kun je overigens direct met schroeven schuin bevestigen aan de gordingen, zonder daarachter een lat of regel plat op de gording te hebben.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #19
Ik zou voor 44x69 gaan. Die zijn overal goed verkrijgbaar.
 

BartB96

  • #20
okee dus
- 44x69 verticaal, hoh 60 cm
- glaswol ertussen
- klimaatfolie
- dan kan ik daar direct verticaal gipsplaten op plaatsen, en hoef ik dus geen horizontale latten aan te brengen?

Impie schreef:
Met 44x44 of 44x69 mm werkt het wat makkelijker. Die kun je overigens direct met schroeven schuin bevestigen aan de gordingen, zonder daarachter een lat of regel plat op de gording te hebben.
Dat werkt inderdaad makkelijk

moet ik de 44x69 aanbrengen ter hoogte van de dikte van het isolatiemateriaal of er voor plaatsen? Ik denk in dezelfde lijn als het isolatie materiaal zodat het klemt?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu