RAVL ventiel vervangen

Hallo,
Ik heb op mijn radiatoren zulke kranen zitten. Voorzover ik gevonden heb, is dit een (Danfoss) RAVL kraan.
Het probleem is dat deze radiator niet warm wordt. Ik heb al veel aan het pinnetje gerommeld en met een hamer op de zijkant van de kraan geslagen. In de hoop dat het binnenwerk loskomt en dus de radiator weer warm wordt. Maar helaas…
Is het zinvol om dat middelste ventiel te vervangen zoals op de 2e foto? Of heeft iemand nog een andere tip/optie.
Ik kan het pinnetje overigens met mijn vingers naar buiten trekken en weer induwen. Hij wordt overigens niet vanzelf naar buiten geduwd.
IMG_4152.jpeg


IMG_4168.jpeg
 
Het onderdeel op de 2e foto kan je verwijderen zonder de cv af te tappen, er komt wel iets water uit.
Dan met een kleine schroefdraaier de pen die nu zichtbaar is heen en weer bewegen tot ie iets naar voren schiet. Daarna de pakkingbus zonder afdicht materiaal er weer in.
 
Dank! Is het niet verstandiger om dat onderdeel gewoon te vervangen, of kan er niet zoveel mis mee zijn en is het een kwestie dat het mechanisme gewoon even niet werkt en vast zit. En dat na wat friemelen het weer los moet komen?
 
Zelf heb ik in huis nog drie radiatoren met die RAVL ventielen. En één daarvan heeft de neiging om na de herfst, aan het begin van het stookseizoen, altijd vast te zitten.

Dat heb ik tot nu toe nog steeds aan de buitenkant weten op te lossen door het pinnetje met een tangetje met gladde bekken vast te grijpen en voorzichtig heen en weer te bewegen, net zolang tot hij vanzelf weer in de stand naar buiten los komt. Alleen in de richting van het pennetje bewegen, geen dwarse kracht erop uitoefenen. Gewoon wat langer heen en weer halen, net zolang tot het weer soepel gaat. Gebruik bij voorkeur een tangetje met gladde bekken, zodat er geen groeven op het pinnetje ontstaan. Of duw het pinnetje met het heft van een grote schroevendraaier naar binnen , stootsgewijze, dat gaat vaak ook wel.
Het onderdeel op de 2e foto kan je verwijderen zonder de cv af te tappen, er komt wel iets water uit.
Iets? Naar mijn idee komt er, wanneer je dat onderdeel eruit zou halen, de volle druk van de verwarming op te staan, bij mij is dat ca 2,5 Bar. Daar komt dan toch echt een massa water uit, wees daarop voorbereid of haal op zijn minst de druk van het systeem af. Misschien dat behendige CV-monteurs dat wel weten te doen zonder het systeem leeg te laten lopen, maar voor een amateur is dat naar mijn mening niet te doen.

De laatste keer heb ik ook wat siliconenspray tussen de spindel en de buitenkant gespoten in de hoop dat het iets soepeler blijft. Of dat gaat helpen weet ik nog niet, denk eigenlijk van niet.
 
Het zou moeten werken, alleen vertrouw daar niet op!
Ik zou zelf de druk van het systeem halen, een emmer onder de kraan houden en dan snel vervangen.
 
Nee inderdaad. Zit daarachter dan een automatisch sluitende klep of zo?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zonder zo'n klep er uit een open gat in een systeem met 2 bar druk geen water gaat komen.
 
Er zit inderdaad een afdichting in die aan de uitgaande kant af moet sluiten.
Of dat na zoveel jaar nog goed werkt dat is de vraag. Ik zou daar niet op gokken dat het altijd goed gaat.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
5
Weergaven
1K
Reacties
0
Weergaven
108
Verwarming inclusief leidingwerk
RemcoBus
Reacties
4
Weergaven
172
Verwarming inclusief leidingwerk
Coldwater
Reacties
9
Weergaven
488
Verwarming inclusief leidingwerk
BertPleizier

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu