Hallo, mijn eerste bericht op dit forum, en meteen een lap tekst plus foto's.
Laat ik eerst de situatie schetsen, zodat duidelijk is hoe alles zit.
Ik ben bezig met het creëren van een extra kamer in de garage. Via een scheidingswand is deze in twee stukken verdeeld.
Het achterste deel (de nieuwe kamer) is 4,5 x 3 meter en alle wanden zijn inmiddels voorzien van kurktegels. Het laatste stuk wat nog gedaan moet worden is het stuk naast en achter de radiator.
Om dit goed te kunnen doen zal de radiator tijdelijk van zijn plaats moeten. En daarbij kan ik deskundig advies goed gebruiken. Ik heb namelijk geen zin in wateroverlast of een leidingsysteem vol lucht.
Volgens mij is het niet nodig om het CV-systeem uit te schakelen bij deze klus.
De radiator in de garage is namelijk parallel aangesloten op het hoofdsysteem, waarbij beide leidingen (aanvoer, retour) afsluitbaar zijn.
Zie onderstaande foto, gele pijl. Kwestie van afsluiten en afgesloten houden tot de radiator weer teruggeplaatst is, lijkt me.
Onderstaande foto toont de radiator in kwestie.
Feitelijk heb ik nu 4 vragen, waarbij ik bij de eerste 2 al een plan van aanpak heb en wil weten of dat plan het juiste is.
Bij de resterende 2 vragen heb ik nog geen plan van aanpak liggen, dus daar is gedetailleerd advies welkom.
De uitdaging zal zijn het afkoppelen van de radiator zonder wateroverlast.
Ik neem aan dat er geen simpele manier is om dit te doen zonder de radiator eerst leeg te laten lopen, maar als ik me vergis, dan hoor ik dat graag.
Ik heb begrepen dat ik moet beginnen met het opendraaien van de ontluchtingskraan (gele pijl, onderstaande foto).
Omdat de radiator is afgesloten van het systeem zou de radiator drukloos moeten zijn, zegt men.
Daarna zou ik met behulp van de aftapkraan (groene pijl, onderstaande foto) de radiator leeg moeten laten lopen.
Indien deze werkwijze niet juist is, dan verneem ik graag hoe het dan wel moet.
Volgende fase is het afkoppelen van de radiator. Het lijkt me logisch dat ik hiervoor A (groene pijl, onderstaande foto) en B (gele pijl, onderstaande foto) los moet draaien. Ook hier geldt, indien mijn aanname fout is, dan verneem ik dat graag.
Dan kom ik bij een hobbel waarvoor ik nog geen oplossing heb. Namelijk het wegnemen van de radiator.
Dankzij een overstekende vensterbank kan ik niet zien hoe de bevestiging aan de beugels in elkaar steekt.
Ik heb wel foto's weten te maken van één van de bevestigingen. Misschien dat iemand aan de hand daarvan weet hoe het systeem werkt.
Is het een kwestie van iets optillen en naar voor halen?
De laatste horde zal zijn het weer in het systeem opnemen van de radiator nadat deze teruggeplaatst is.
Mijn vraag aan jullie is wat de beste aanpak is om dan de druk weer op 1,8 à 1,9 te brengen en de lucht uit het systeem te krijgen.
Ter info: de radiator in de garage is als enige parallel geplaatst. De rest van het systeem heeft radiatoren op dezelfde verdieping (beneden), dus dezelfde hoogte,
op één radiator na die boven geplaatst is. Ook de CV zelf is beneden geplaatst.
Laat ik eerst de situatie schetsen, zodat duidelijk is hoe alles zit.
Ik ben bezig met het creëren van een extra kamer in de garage. Via een scheidingswand is deze in twee stukken verdeeld.
Het achterste deel (de nieuwe kamer) is 4,5 x 3 meter en alle wanden zijn inmiddels voorzien van kurktegels. Het laatste stuk wat nog gedaan moet worden is het stuk naast en achter de radiator.
Om dit goed te kunnen doen zal de radiator tijdelijk van zijn plaats moeten. En daarbij kan ik deskundig advies goed gebruiken. Ik heb namelijk geen zin in wateroverlast of een leidingsysteem vol lucht.
Volgens mij is het niet nodig om het CV-systeem uit te schakelen bij deze klus.
De radiator in de garage is namelijk parallel aangesloten op het hoofdsysteem, waarbij beide leidingen (aanvoer, retour) afsluitbaar zijn.
Zie onderstaande foto, gele pijl. Kwestie van afsluiten en afgesloten houden tot de radiator weer teruggeplaatst is, lijkt me.
Onderstaande foto toont de radiator in kwestie.
Feitelijk heb ik nu 4 vragen, waarbij ik bij de eerste 2 al een plan van aanpak heb en wil weten of dat plan het juiste is.
Bij de resterende 2 vragen heb ik nog geen plan van aanpak liggen, dus daar is gedetailleerd advies welkom.
De uitdaging zal zijn het afkoppelen van de radiator zonder wateroverlast.
Ik neem aan dat er geen simpele manier is om dit te doen zonder de radiator eerst leeg te laten lopen, maar als ik me vergis, dan hoor ik dat graag.
Ik heb begrepen dat ik moet beginnen met het opendraaien van de ontluchtingskraan (gele pijl, onderstaande foto).
Omdat de radiator is afgesloten van het systeem zou de radiator drukloos moeten zijn, zegt men.
Daarna zou ik met behulp van de aftapkraan (groene pijl, onderstaande foto) de radiator leeg moeten laten lopen.
Indien deze werkwijze niet juist is, dan verneem ik graag hoe het dan wel moet.
Volgende fase is het afkoppelen van de radiator. Het lijkt me logisch dat ik hiervoor A (groene pijl, onderstaande foto) en B (gele pijl, onderstaande foto) los moet draaien. Ook hier geldt, indien mijn aanname fout is, dan verneem ik dat graag.
Dan kom ik bij een hobbel waarvoor ik nog geen oplossing heb. Namelijk het wegnemen van de radiator.
Dankzij een overstekende vensterbank kan ik niet zien hoe de bevestiging aan de beugels in elkaar steekt.
Ik heb wel foto's weten te maken van één van de bevestigingen. Misschien dat iemand aan de hand daarvan weet hoe het systeem werkt.
Is het een kwestie van iets optillen en naar voor halen?
De laatste horde zal zijn het weer in het systeem opnemen van de radiator nadat deze teruggeplaatst is.
Mijn vraag aan jullie is wat de beste aanpak is om dan de druk weer op 1,8 à 1,9 te brengen en de lucht uit het systeem te krijgen.
Ter info: de radiator in de garage is als enige parallel geplaatst. De rest van het systeem heeft radiatoren op dezelfde verdieping (beneden), dus dezelfde hoogte,
op één radiator na die boven geplaatst is. Ook de CV zelf is beneden geplaatst.