Radiator diagonaal aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderdaad. Het rendement van een HR ketel wordt hoger als je de
watertemperatuur laag houdt. Het meest ideale is om een
aanvoer watertemperatuur van 60 graden of zelfs nog minder
in te stellen. Echter, de capaciteit van de radiatoren wordt
bij een lagere watertemperatuur ook minder.
Mijn huis is gebouwd in 1979. Het is een tussenwoning met
thermopene ramen. De isolatie is maar matig.
De nieuwbouwhuizen gebouwd na 2000 zijn optimaal geïsoleerd.
Ze hebben HR++ beglazing en ook de vloer naar de kruipruimte
is optimaal geïsoleerd.
Doordat mijn huis dus niet optimaal geïsoleerd is heb ik dus
ook een hogere capaciteit van de radiatoren nodig. Als ik
met een watertemperatuur van 60 graden zou willen werken, dan
zou ik er een paar radiatoren moeten bij plaatsen. En dat vind
ik niet mooi. Een eenvoudige truc om de warmtecapaciteit te
verhogen is dan om de watertemperatuur omhoog te schroeven.
Ook hebben de forumleden mij hier aangeraden om de type 33
radiator diagonaal aan te sluiten. De warmteafgife van de radiator
is dan beter.
Tot hoeveel graden ik de watertemperatuur zal moeten opschroeven zal ik proefondervinderlijk moeten
vaststellen. En ja, hoe hoger de watertemperatuur hoe minder
het rendement van de HR ketel.
 
Ik heb inmiddels wat items op het internet gelezen van mensen die
hun VR ketel hebben vervangen door een HR ketel. De meesten
rapporteren een besparing van zo'n 20 procent in het gasverbruik. Ik vind
dat allemaal behoorlijk tegenvallen. Als ik dus de watertemperatuur
wat op ga schroeven dan wordt de besparing misschien 10procent of 5 procent. Het maakt niet zoveel uit.
 
Het maximale vermogen is vooral nodig om de opwarmfase tijdens heel koude perioden niet te lang te laten duren.

Wacht af tot het 's nachts bitter koud is met harde oostenwind.
Pas dan zult u 's ochtends kunnen merken of er echt te weinig radiatorvermogen is en kunt u de temp. gaan opschroeven.

In zachte winters zal het vrijwel niet voorkomen dat u de maximale radiatorcapaciteit nodig heeft.
 
Dat van die 20% besparing klopt dat bespaar ik ook, is toch 129 € per jaar. Mijn huis is van 1967 volledig dubbelglas geen vloer isolatie.
*wgb*
 
Ik begin ondertussen steeds meer kennis van de materie te krijgen.
De HR ketel die ik wil aanschaffen staat fabrieksmatig op 75 graden
aanvoer temperatuur ingesteld. Weet iemand waarop de retourtemperatuur
dan is ingesteld?
 
Je kunt het dus blijkbaar instellen in je ketel.

Ik vind het wel vreemd dat er bij de warmteafgifte tabellen van radiatoren
gerekend wordt met 75/65/20. Ik zou dan verwachten dat men rekent met
75/55/20.
 
Het is niet zo moeilijk als je denkt.

75/65 = 80/60. Beiden gemiddelt 70 graden.
De gemiddelde temperatuur van de radiator dus.
 
Ok. Dat snap ik. De meeste CV ketels sturen de radiator aan
in 75/55/20. Gemiddeld dus 65 graden. Ik zou dus verwachten dat
de vermelde warmteafgiftes van de radiatoren gemeten worden bij
75/55/20 en niet bij 75/65/20.
 
Dit zijn de testwaardes volgens een norm. Zo vergelijk je geen appels met peren.
Er zijn omrekentabellen beschilbaar bij de meeste radiatorfabrikanten.

En wees eerlijk zou je van een radiator van 3 kw 5% voelbaar missen?
Als je maar de helft over houdt van het vermogen wordt het met echte koude dagen anders.
 
Chathanky,

Ja. Het is duidelijk. Het enige dat ik nog niet begrijp bij de warmteafgifte
van radiatoren is waarom er 20 bij staat. Dus waarom staat er
75/65/20? Wat maakt die 20 uit voor de warmteafgifte?
 
Stel dat de omgeving nou 75 graden is, dan geeft de radiator geen warmte meer af aan de omgeving.
Bij omgeving van 0 graden zal de radiator meer warmte afgeven dan bij 20 graden.
 
Willen jullie je beperken tot beantwoording van de vraag van TS ?
Dit loopt echt de spuigaten uit.
 
Een leiding achter een radiator betekent altijd een belemmering van de doorstroming van warme lucht aan de achterkant van de radiator.
De radiatoren zijn zo ontworpen dat de stroming zodanig is dat er evenveel water door alle kanalen loopt, het grotere bovenste kanaal in combinatie met de natuurlijke eigenschap van warm water om op te stijgen zorgt er voor dat de hele radiator warm wordt, ook wanneer deze aan 1 kant aangesloten wordt.
 
Ja, dat klopt maar het onderwerp is inmiddels zodanig veranderd dat het niets meer met de originele vraag te maken heeft.
Afspraak op het forum is om dan een nieuw topic aan te maken om het overzichtelijk te houden, eventueel kunnen beantwoorders de TS daar op wijzen.
 
Hoezo dan? Het gaat nog steeds over dezelfde radiator en dezelfde ts die meer wil weten over zijn probleem. Met 3 topics wordt het voor hem niet overzichtelijker.

Staat daar in de forumregels iets over beschreven?
 
Beste mensen,

Ik ben heel blij met de reacties die ik ontvangen heb. Door de reacties
heb ik nu veel meer kennis gekregen over de materie. En ik realiseerde
mij ook dat het een beetje offTopic was. Aan de andere kant is het
allemaal erg relevant: het gaat allemaal over warmteafgifte.

Om weer even on-topic te gaan: Jan, jij zegt dus dat in mijn situatie
diagonaal aansluiten van de radiator niet zoveel zal helpen omdat
de buis die achter de verwarming loopt de luchtdoorstroming belemmert.

Hmm, dan wordt het waarschijnlijk toch alles links aansluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan