Radiator boven maakt lawaai sinds vloerverwarming

Prinand

  • #1
Situatie: wij hebben vloerverwarming laten aanleggen, ik heb beneden alle radiatoren verwijderd, en de vloerverwarming is aangesloten op de CV lus aan de voorkant van het huis.
aan de achterkant zitten boven alleen nog 2 radiatoren. als mijn dochter 's nachts haar radiator dichtdoet dan maakt de radiator in de kleine kamer ernaast een ruisend geluid. ik heb 'm ontlucht, en hij wordt gelijkmatig warm.... maar het is dus op die hele lus aan de achterkant van het huis de enige radiator die dan nog open staat, dus alle water moet door die ene radiator. de lus voor heeft de vloerverwarming, badkamer en nog een slaapkamer en die staan altijd allemaal open.
ik ben al een paar keer langs alle radiatoren gelopen om te kijken of ontluchten hielp, maar ik krijg alleen maar water dus volgens mij is dat in orde. druk op zolder bij de ketel is 1.3 bar als de ketel niet aan is.

het andere probleem is al langer, de kamers boven worden niet altijd goed warm, als ik bereken wat de 2 kamers aan capaciteit moeten hebben (m3 x75w) dan zou er 2300w en 1460w moeten hangen - kinderen studeren, dus als ze een tijdje stilzitten dan krijgen ze het koud...

Er hangt in beide kamers een type 10 radiator (in de grote kamer 210x60 cm dus volgens mij ~ 1300w en de andere 100x60 dus ~ 600w)
daarbij lees ik dus dat de capaciteit van radiatoren is gebaseerd op watertoevoer van 75 of zelfs 90 graden.
door de vloerverwarming ben ik extra op gaan letten, en onze ketel stookt eigenlijk nu nooit hoger dan 40 graden.
Vanwege de vloerverwarming hebben we de thermostaat constant op 21 graden staan (modulerende theromostaat en ditto ketel Intergas HRE 28/24)
dus volgens mij omdat het modulerend is, wordt er zuinig gestookt en het water niet al te heet gemaakt (max water temperatuur op de ketel was ingesteld op 60 graden, en ik heb dat pas naar 50 graden gezet ivm de vloerverwarming)

dus als ik alles zo bekijk, dan is mijn conclusie dat de radiatoren boven gewoon veel te klein zijn berekend (huis uit 1968 en volgens mij zijn de radiatoren ook uit 1968)


mijn vragen:
om het ruisen kwijt te raken in die ene radiator. wat kan ik doen, is het echt een euvel wat aan die radiator ligt ?? of is het omdat hij de enige is op de lus die nog open staat? (en ook zie volgende vraag - als ik een nieuwe radiator ophang, zou het ruisen dan nog steeds kunnen voorkomen omdat het de enige radiator is ?)
ik heb al zitten twijfelen of ik misschien die 22 mm aanvoerleiding moet doorlussen maar dat lijkt mij niet handig....

En gezien de berekening die ik maak wat de capaciteit zou moeten zijn, en wat er werkelijk zit....ben ik dus van plan om maar 3 nieuwe radiatoren te kopen voor boven.
Gezien het stook gedrag van de ketel / vloerverwarming, kom ik zelfs nooit aan de 75 graden CV water, dus raden jullie dan aan om zelfs nog iets meer capaciteit te nemen ?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #2
Kan inderdaad goed zijn.
Beste is om een bypass ventiel te plaatsen om te zorgen dat het drukverschil over de aanvoer- en retourleiding binnen de perken blijft.
 

Houtstooktechnicus

  • #3
Inderdaad, en die by-pass dan niet bij de ketel, maar bij de VV-unit in 22 mm monteren.

Daarnaast die radiatoren vervangen, die ene kun je een kamer op laten schuiven en voor de andere heb je misschien nog wat over van die je verwijderd hebt.

Anders duurt het nog te lang voor die kamers op temperatuur komen. Het moet allemaal wel een beetje tot elkaar in verhouding blijven.

Teveel capaciteit kan je met een thermostatische kraan niet hebben, maar zorg wel dat je het waterzijdig goed inregelt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Zit er een By-pass in het systeem, doorstroming is veel te hoog door oa het ontbreken ervan.

JE hebt 2 types verwarming op 1 regeling, altijd feest.

De vloer is heel traag, warmt niet snel op maar koelt ook niet snel af.

Radiatoren zijn snel, snel warm snel keud.

De ketel temperatuur moet je eigenlijk niet begrenzen, je radiatoren hebben heet water nodig 70 gr.+ de vloer begrens je op de vloerset.

Eigenlijk zou een etageregeling icm een bypass gunstiger zijn.
Daarbij zal eea ook waterzijdig goed moeten worden afgesteld.
 

Prinand

  • #5
Wouw.. bedankt voor de snelle reacties :)

op de lus waar de vloerverwarming op zit is wel een bypass ventiel geplaatst die op 0,2 staat zo te zien.
maar ik begrijp dat ik dat dus ook beter op die lus aan de achterkant kan plaatsen.

de ketel temperatuur heb ik nu op 50 gezet, maar staat standaard op 60 af fabriek... volgens mij vanwege het moduleren, is het de ketel en de thermostaat zelf dat de ketel elke keer niet meer dan 40 graden laat zien.
ik zal de ketel terug zetten op 60 graden.

op de vloerverwarming zit ook nog een thermostaat die begrenst op 45 graden.
 

Prinand

  • #6
Even een update, ik heb ook met een buurman gesproken, en die was het "zwaar oneens" met mijn redenatie om de radiatoren te vervangen.

na even praten en kijken, het blijkt dat de CV ketel door de installateur op stand 3 is gezet.. dus ik heb die op stand 1 gezet, en ook de vloer verwarming op stand 1 (stond op stand 2)

tevens heb ik de documentatie van de CV ketel bekeken, de standaard instelling voor maximale CV temperatuur is af fabriek 80 graden, maar die was door de installateur op 60 gezet (en ik had 'm eergisteren op 50 gezet)

ik heb die dus nu op 75 graden gezet....
maar dat is wel de maximale CV aanvoer temperatuur, dus ik weet niet of dat betekend dat hij 'm ook werkelijk op die temperatuur zal stoken.
de thermostaat is een Chronoterm vision, dus ik zal daar ook even in kijken of er bepaalde instellingen zijn waardoor hij misschien de temperatuur zo laag houdt
 

Houtstooktechnicus

  • #7
Ach ja, vooral als het een 'eigen' idee is om na het plaatsen van VV de bestaande radiatoren weg te halen is het altijd zuur om er naderhand achter te komen dat dat niet de slimste beslissing was.

Comfort van VV is ongeëvenaard, maar in combinatie met de bestaande radiatoren kan je stukken zuiniger stoken.

Of bedoel je het vervangen van de radiatoren op de kinderkamers?

Met 'ketel op stand 3' bedoel je daar niet de pomp mee?

Ik zou het eerst eens bij die instelling van de installateur houden, als alles op elkaar afgestemd is, dan moet je het bij de huidige buitentemperaturen zeker mee gaan redden.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #8
Uit voorgaande beschrijvingen blijkt dat je nog een energieverslindende pomp op je verdeler hebt zitten. Ik hoop dat je gebruik maakt van een pompschakelaar.
Zo'n label B pomp mag formeel sinds 1-1-2013 niet eens meer toegepast worden.....Pomp op stand 1 zetten zou ik afraden als je meer dan 3 groepen hebt liggen.
Hoeveel groepen heeft je vloerverwarming en hoeveel m2 wil je daarmee verwarmen
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #9
Degooyer, hij heeft het over de ketel pomp. Niet de vvw set
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #10
......en de pomp op de verdeler (stond op 2 en heeft hij nu op 1 gezet....dat lees ik uit het verhaal)
in ieder geval worden er instellingen gewijzigd, zonder dat men weet waarvoor de instellingen dienen en wat de gevolgen zijn.
 

Prinand

  • #11
De pomp van de CV ketel stond inderdaad op stand 3.
de installateurs van de vloerverwarming hadden ook aangegeven dat de pomp van de vloerverwarming ook op stand 1 zou kunnen (VVW = 4 groepen en ~ 50 m2 vloeroppervlak) -
maar het was mij toen niet duidelijk of ik dat zou moeten doen of niet, en of dat beter/slechter was...
en ja er zit een pompschakelaar op de pomp van de vloerverwarming.

we hebben beneden dus helemaal geen radiatoren, en alleen boven op de slaap/studeerkamers radiatoren (en ook op zolder, maar die staan bijna altijd dicht)
ik had het dus over het vervangen van de radiatoren op de eerste verdieping. de woonkamer is lekker warm... de vloerverwarming bevalt in dat opzicht prima.

ik zal morgen bellen met de leverancier van de vloerverwarming voor advies over de stand van de pomp en wat zij van dit verhaal denken.
de "buurman" had als argument dat hij en meerdere buren allemaal dezelfde originele radiatoren hebben en dat zij het boven wel warm krijgen. (het hele huizenblok is identiek gebouwd - het waren in eerste instantie huurhuizen)
Waar ik ook in mee kon gaan was zijn opmerking dat voor radiatoren het water wel heet genoeg moet zijn, anders werken ze niet goed (wat hier ook al eerder is genoemd).

dus mijn gedachte is vooral om eerst te kijken of ik door een betere afstelling met de bestaande installatie een beter resultaat kan krijgen.

ik vermoed dat met het veranderen van de pomp stand van de CV ketel van 3 naar 1 het ruisende geluid verleden tijd is. onze vorige ketel stond altijd op stand 1, maar omdat deze ketel door een installateur is geplaatst heb ik zelf nooit naar de instellingen gekeken.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #12
Komt mij allemaal wel een beetje onprofessioneel over.
De temperatuursituatie beneden-boven krijg je met het veranderen van allerlei standen op pompjes en allerlei goedbedoelde adviezen van je buurman, niet goed.
Ik adviseer je eens te googlen op het woord "etageregeling" om de situatie te verbeteren, want zolang je het comfort in de woning blijft "regelen" met 1 thermostaat in de ruimte waar de vloerverwarming ligt, blijf je problemen houden.

En....als het goed is heeft de installateur van de vloerverwarming toch wel verteld hoe deze werkt? (Of in ieder geval een handleiding op zijn website staan)
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #13
Ik weet natuurlijk niet hoe oud de installatie is, maar het zou zomaar eens kunnen dat de radiatorkraan van de "ruisende" radiator verstopt zit??? Kan je vanalles gaan doen, en aanpassen. Maar de veroorzaker zal mogelijk gewoon die kraan zijn. Of ben ik nou gek? :cool:
 

Houtstooktechnicus

  • #14
Dit is een sociale woningbouw woning die uitgedrukt is naar de particuliere markt.

Bestaande installatie uitgelegd op 90-70 zoals dat indertijd gebruikelijk was.

Nieuwe eigenaar gaat van alles upgraden, zonder er echt aan te laten rekenen (ook begrijpelijk).

Dus krijg je luxe dingen zoals een hedendaagse Hr-ketel, VV en thermostatische kranen.

Alleen, de rest van de installatie 'groeit' niet mee, de kinderkamers bewijzen dat. Die radiatoren zijn nog zoals in de ontwerpmeuk die de woningbouw zo goedkoop mogelijk wou hebben.

Das dus de reden dat het bij de 'buurmannen' waar nog niks veranderd is (die dus nog steeds op een hoog temperatuursregime stoken), met dezelfde radiatoren nog steeds 'goed' werkt.

Als Pinand de moeite neemt om de rest van zijn radiatoren qua capaciteit in het zelfde temperatuursniveau van zijn hopelijk neutraal aangesloten VV-unit aangesloten te krijgen, en de kamerthermostaat in een juiste referentie ruimte plaatst, dan pas kan ie de buurmannen uitlachen omdat ie dan echt zuiniger gaat stoken.

Als dat allemaal gewoon goed op elkaar afgestemd en ingeregeld is, heeft ie niet eens een zone- of etage regeling nodig, daar is de installatie sowieso al veels te klein voor.

Helaas is de hier toe gegeven aanzet een helaas toegestane (want verwijst niet direct naar een merk) promotie, die aantoonbaar installatietechnisch volkomen kolder is.

Het is 'an sich' een mooi product, maar hier totaal overbodig. Klopt de mensen nodeloos geld uit de zak door onterecht te anticiperen op installatiefouten die makkelijker, en vooral goedkoper, op te lossen zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu