Rachelwerk plafond laten zakken

Ice01

  • #1
Gisteren is onze dakkapel geplaatst, ik ga zelf op zolder wat wandjes zetten en een plafond maken. Op ons verzoek heeft de dakkappelen leverancier aan beide kanten van de kap een dubbele onderslagbalk gemonteerd. Daar ga ik balken "in leggen" die rusten op die constructie, als zodanig:

zolder_zijaanzicht.png


Ik moet het nog even goed opmeten, maar op het oog zit er zo ongeveer 6-7 cm hoogteverschil tussen onderkant balkenlaag en onafgewerkt plafond van de dakkapel. In de kapel komt ook rachelwerk, dus ik moet het rachelwerk onder de balkenlaag op dezelfde hoogte doortrekken wil ik geen raar verloopje van een paar centimeter krijgen.

Nu vroeg ik me af wat de meest praktische manier is om het rachelwerk op de juiste hoogte te krijgen. Elders kreeg ik de tip om aan de zijkant een plank tegen iedere balk te schroeven en die dan tot de juiste hoogte te laten zakken om de rachels vervolgens daar tegenaan te zetten. Ik overweeg ook om het met afstandschroeven te doen, maar weet niet zo goed of daar nog nadelen aan kleven? Wellicht zou ik ook nog beugeltjes oid kunnen gebruiken, opties opties. Heeft iemand een dikke tip hoe ik dit klusje het beste klaar? Onder het rachelwerk komen trouwens gipsplaten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou zelf waarschijnlijk dat hoogteverschil wel zichtbaar laten. Dat je kan zien dat het een dakkapel is, vind ik ruimtelijk beter.

Maar als je het perse vlak wilt hebben kan dat natuurlijk wel. Wat rachels gebruiken om het te laten zakken werkt prima. Let erop dat je (bij voorkeur) niet in kops hout gaat schroeven.

Voorbeeld verlaagd plafond:
ScreenHunter 113.jpg

Bron op youtube.

Nog een tip voor de balken van de vliering. Leg de balken wel volledig op de onderslagbalk. Is deze constructie door een constructeur is bepaald?

bakl.png
 

Ice01

  • #3
Ja klopt, de constructeur die de dakkapel heeft getekend heeft me dit aangeraden en ook advies gegeven over welke balken te gebruiken. Zo erop leggen als jij aangeeft gaat helaas niet meer, 't vloertje ligt er al in. Er staat halverwege de ruimte overigens een dragende (fors uitgevoerd) tussenwand onder en aan beide kanten daarvan komt ook nog een extra dragende constructie onder de balkenlaag. Zal vanavond even wat foto's posten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Mooi dat er naar gekeken is. Je kan er een balkje onder lijmen+schroeven, dan zijn de zoldervloerbalken goed ondersteund:

bkl.png
 

Ice01

  • #5
Wat zou het risico zijn als ik dat niet doe? Scheuren? Het is niet dat die balken nu echt veel te verduren krijgen; de underlayment die erop ligt is misschien nog wel 't meeste gewicht. Verder worden het wat campingsspullen, de kerstboom, dat soort dingen. Maar oke, door de tijd heen misschien meer dan je in eerste instantie inschat.

We hebben de balkenlaag vastgeschroefd aan de onderslagbalk en zoals gezegd staan er dik uitgevoerde (44x95) dragende muren onder. De constructeur vd dakkapel heeft van mij hetzelfde plaatje gekregen en liet me toen weten dat het zo okee was. Een balkje eronder zetten is ivm plafond makkelijker gezegd dan gedaan, aangezien je dan nog weer een stuk zakt in totale hoogte.

Foto vd wanden (work in progress):

IMG_20220322_093105.jpg


Het gedeelte links op de foto heeft minder ondersteuning, maar zal ook weinig te dragen krijgen. Daar boven lopen de buizen van de WTW dus die kant vd vliering gaat niet gebruikt worden; is alleen gedaan om overal plafond door te kunnen trekken. Ik ben nog wel van plan om die witte kast door te trekken naar boven, daar zitten ook nog wat dragende balken die ik mooi kan gebruiken ter ondersteuning.

Ik heb voor het verlagen van het plafond overigens uiteindelijk de afstand schroeven gebruikt. Viel me niet tegen, werkt best handig ondanks dat je wel wat tijd kwijt bent aan het voorboren. Maar als je eenmaal een systeempje hebt dan valt dat wel mee. Ik kan evt nog schroeven in iedere balk jagen maar dit hangt al zo stevig dat me dat eigenlijk niet nodig lijkt.

IMG_20220322_165802.jpg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Dat extra balkje verdwijnt toch achter het plafond? Alleen al uit professionalisme zou ik het meteen goed willen doen.

Elk rachelpunt moet eigenlijk met twee schroeven vast gezet worden. Maar vaak zijn afstandschroeven vrij dik in diameter, dus kwa sterkte zal het vast voldoen.

Dat de rachels niet in de dakkapel doorlopen is ook een potentieel risico op scheuren. De gipsplaten komen dwars op de rachels?

Ice01 schreef:
Er staat halverwege de ruimte overigens een dragende (fors uitgevoerd) tussenwand onder
De wand hoe die op de foto's staat is verre van fors en zo niet dragend.
 

Ice01

  • #7
Met het verlaagde plafond zou het balkje er wel achter verdwijnen ja. Maar ik snap nog steeds het nut niet helemaal. Uit professionalisme prima, maar een professional heeft daar toch ook een reden voor?

Kun je toelichten waarom de wanden niet zo dragend zouden zijn? Een paar deuren verderop doet een aannemer ongeveer hetzelfde. Ik ga nog wat tussenbalkjes maken en er komt nog OSB tegenaan aan beide kanten.

De rachels lopen wel door in de kapel, er mist één rachel op een punt waar ik weinig bevestigings mogelijkheden heb. Dat is het punt waar de sporen van het dak afgezaagd zijn. Is folie overheen getrokken, hieronder zitten dus de sporen (ruw afgezaagd) en het isolatiemateriaal van het dak. Het plan was inderdaad om de platen hier dwars op te monteren, ze zitten nu op 30cm afstand van elkaar.

IMG-20220322-WA0000.jpeg
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #8
Ik zou het zo nooit maken met die afstand schroeven, maar ja.
En er zitten er ook veel te weinig in.
De tengels moet je in elke balk vast zetten, nu is het een wankele constructie en in mijn ogen niet stevig genoeg.
 

Ice01

  • #9
Ik vraag het niet voor niks hè. Hulp is welkom en wordt gewaardeerd. Ik kan prima in iedere balk een afstandschroef zetten als dat nodig is.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #10
Ik had het ook niet met afstandsschroeven gedaan maar met verticale latten zoals Ijkenhout toonde.

Richtlijn is inderdaad 2 schroeven per bevestiging en in iedere balk bevestigen.
 

Ice01

  • #11
Geen punt, ik kan op de balken waar nu schroeven ontbreken alsnog een latje erbij zetten en vastschroeven. Dat wordt dan wel op de kopse kant?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #12
De afstandsschroeven werken goed voor het uitlijnen. Maar idd voor de overbrenging van het gewicht van het plafond zou ik eea wel versterken.

Eventueel kan dit met regeldragers of (gedraaide) hangstaven.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
IJkenhout schreef:
Elk rachelpunt moet eigenlijk met twee schroeven vast gezet worden
Voor draadnagels is dat correct, en dan ook nog schuin erin geslagen. Één schroef per kruising is voldoende. Een extra schroef geeft een grotere kans op splijten van de strook.
Walker schreef:
. Maar idd voor de overbrenging van het gewicht
Volgens de specs van een willekeurige leverancier is dat niet nodig. De schroeven worden niet horizontaal belast.

Wel de stroken aan elke balk bevestigen, zoals het nu is, om de anderste, zijn de stroken te dun.
Van de dragende wand onder de balklaag is de bovenregels veels te slank, of je moet een stijltje onder elke balk plaatsen.
 

Ice01

  • #14
Wel de stroken aan elke balk bevestigen, zoals het nu is, om de anderste, zijn de stroken te dun.
Van de dragende wand onder de balklaag is de bovenregels veels te slank, of je moet een stijltje onder elke balk plaatsen.
Dank, dat klinkt logisch (ook het advies qua . Ik kan de staanders nog wel verplaatsen om onder de balken te staan en heb er sowieso nog wel extra, dan kom ik een eind. Ik had nu 60 aangehouden ivm de gipsplaten, maar gezien het OSB is dat natuurlijk niet echt nodig. Overigens is de overspanning vd vliering nu 3.5m en de constructeur heeft me gezegd dat een dragende wand dan niet strikt noodzakelijk zou zijn (vanaf 4 meter). De andere wand die er haaks op staat staat exact in het midden van de ruimte, die deelt 5.7m in twee (om en nabij). De staanders daar staan rechtstreeks onder de balk die in het midden vd vliering zit.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
De onderkant van een oplegging is belangrijk. Deze zo laten zweven is constructief niet correct. Dus vandaar dat extra balkje. Doe je het niet, is er een risico op een langsscheur in de balk, de onderkant van de balk doet dan niets meer.

Als het constructief niet nodig is de wand dragend te maken, doe het dan niet. Hou de wand dan los van de dakbalken. Dan kan de kap beter werken. Als je hem dragend wil hebben, moet vooral op de plek waar de balk van de dakkapel op rust (grote puntlast) er meerdere stijlen onder gezet worden. De verdiepingsvloer moet dit ook aan kunnen.

De rachels lopen parallel aan de dakkapel. Ze lopen dus niet de dakkapel in. Omdat een dakkapel anders werkt dan de rest van de kap, is er een risico op een scheur. Hoe groot dat risico is, is niet te zeggen.

De combinatie gipsplaten dwars op rachels en rachels h.o.h. 300 is een vreemde. Stucplaten vragen om h.o.h. 400.
 

Rob_G

  • #16
Die oplegging van de draagbalken van het zoldertje is zo niet helemaal super ontworpen. Ik snap dat het idee is dat hier maar weinig belasting op verwacht wordt, maar je weet nooit wat de toekomst brengt (nieuwe bewoners). En aangezien de constructie verder behoorlijk stevig is zou ik niet gek opkijken als het later wel voor zware belastingen wordt gebruikt.

Er is inderdaad een risico op horizontale scheuren in de draagbalken. Ik zie zelf niet dat het extra balkje hier veel aan kan helpen, dat zal al snel gewoon mee splijten, tenzij je een flink lange schroef in de draagbalk toepast. Dan is het echter eerder schroef dan het balkje wat het splijten voorkomt.

Wat is ook als risico zie is het draaien van de gording waar de draagbalken op liggen, (deze tordeert, en staat dan niet meer overal loodrecht op het dak). Hierdoor zakt het oplegpunt van de draagbalken mee waardoor het plafond krom trekt. Ook voor het draagvermogen van de gording wordt niet bepaald beter van het torderen.
Dit kun je oplossen door een verbinding te maken tussen de gording en draagbalk die het torderen voorkomen, de draagbalk voorkomt dan het torderen van de gording.
Hoe zitten de draagbalken en de gording aan elkaar verbonden?

Die wanden zijn an sich niet dragend. Als je dit dragend uit wil voeren zul je heel wat moeten verzwaren. Zo moet je t.p.v. de draagpunten (in dit geval gordingen) 'kolommen' toepassen, dat kunnen in dit geval de staanders van de wand zijn. Ook moet je zorgen dat de staanders zijn kracht weer kwijt kan. Als deze op bijvoorbeeld op een houten vloer staat kan dat weleens niet sterk genoeg zijn. Daarnaast veert een houten vloer wat mee en dus kun je je afvragen of de kolom+vloer wel stijf genoeg is om te kunnen dragen.
 

Ice01

  • #17
Heb een tijd niks laten horen, druk met klussen. Ik heb een heel aantal van jullie adviezen doorgevoerd.

IMG_20220325_204220.jpg


De staanders zijn recht onder de balken geplaatst, dus iedere balk heeft een eigen staander als extra ondersteuning. Het frame staat overigens verlijmd op de betonvloer (kanaalplaten + dekvloer). De 'kolom' (als ik het zo mag noemen) die je links naast het gat van de vlizo ziet bestaat uit drie staanders die later ook nog onderling aan elkaar verbonden zijn. Ik heb ook nog extra staanders toegevoegd in de middellijn.

Het extra balkje onder de onderslagbalk heb ik uiteindelijk niet meer doorgevoerd. De draagbalken zijn forser uitgevoerd dan gespecificeerd, de maat die de constructeur had aangegeven hadden ze niet bij de bouwhandel waar ik heb besteld. Dus a) ondersteuning was voor 3.5m oversteek niet noodzakelijk en b) ze zijn forser dan hetgeen werd aangeraden voor > 4m oversteek. Ik snap dat ik hiermee wellicht een klein risico neem op gedoe in de toekomst, het zij zo. Ik heb ervoor gekozen om het plafond aan de kant waar de foto is genomen niet helemaal door te laten lopen, dat was een stuk makkelijker voor de afwerking en zie je toch niet tenzij je in de wasruimte staat. Daardoor kun je de constructie aan die kant blijven zien. Mochten die balken echt gaan splijten kan ik het in ieder geval zien en er dan alsnog flink om schelden en actie ondernemen, maar zal wel loslopen vermoed ik.

IMG_20220327_180556.jpg


Inmiddels zijn muren en plafond verder afgewerkt (gipsplaten zitten er ook op / onder), dus de tijd van constructieve aanpassingen is voorbij. Het plafond heb ik uiteindelijk toch laten verspringen om er zeker van te zijn dat ik daar geen gedoe krijg. Het verspringt nu een centimeter of 5 en daar plak ik dan wel een afwerklat tegenaan. Als plafond hangen er 9mm RK gipsplaten onder die ik ga afwerken met een streepje acrylkit in de naad, dus geen kans op scheuren of werking daar. Rondom komt of een lijstje, of ook een kit rand.

Dank voor alle tips en aanwijzingen, constructie is er daardoor zeker beter op geworden.
 
  • Like
Waarderingen: IJkenhout

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu