Quinta 28c Circulatie pomp draait te hard

Jruijsch

  • #1
Onlangs een nieuwe woning gekocht en we ergeren ons aan de harde stromingsgeluiden van de Remeha Quinta 28c. De Grundfos UPER 25-60 lijkt altijd op maximale kracht te draaien.

De L parameter om de pompsnelheid in te stellen staat op de standaard "73" (dat is 70% in bedrijf, 30% bij nadraaien), maar het geruis blijft ook bij nadraaien even hard.

Ik heb de parameter een paar keer aangepast, hoger of lager gezet, maar dat verandert niets.

Het PWM signaal naar de pomp heb ik gemeten met een Fluke multimeter. Dit lijkt in orde, al komt het niet exact overeen met de instelling (10-100% instelling geeft een meting van 28-100%).

Concludeer ik juist dat de pomp defect is? Of kan ik op de pomp hier nog iets aan instellen?
Als het de pomp is, kan ik deze nog repareren?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #2
Ik zou eerst eens verder gaan zoeken, denk dan aan een
3-wegklep die niet volledig opent, een radiatorkraan die
heel iets open staat, dan kan je een hoop onnodige kosten
besparen :wink:
 

Jruijsch

  • #3
Uiteraard heb ik als eerste de radiator kranen gecontroleerd.

Geruis is overal in huis, niet op een bepaalde plek. Als ik ergens willekeurig een buis pak dan voel ik de turbulentie van het stromende water. Retour is bijna even warm als de aanvoer. Dit is bij nadraaien nog precies hetzelfde, geen enkele indicatie dat de pomp dan langzamer loopt wat wel zou moeten.

Wat de driewegklep er mee te maken heeft begrijp ik niet goed, of bedoel je dat die kan ruisen zoals een radiatorkraan die iets open staat?

Ik zal vandaag nog het opgenomen elektrisch vermogen meten van de hele ketel (Voltcraft Energy Check tussen de stekker en stopcontact). Aangezien het de grootste verbruiker is, geeft dit een indicatie van het gedrag van de pomp.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #4
Idd, als de 3-wegklep blijft hangen, dan kan er geruis
optreden wat lijkt alsof er ergens een kraan iets open staat.
Mocht hij blijven hangen, dan kan je het motorgedeelte
demonteren en met een tang hem helemaal uit trekken, is het
geluid dan weg, dan weet je wat je te doen staat :wink:
Tevens zou het geluid weg moeten zijn als je warmwater
tapt
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #5
Heb zelf een quinta hangen met de pomp op standaard instellingen. Als je geruis hebt, is bij mij na bij einde warmtevraag goed te horen wanneer de pomp overschakelt naar nadraaien (70 -> 30%). Korte tijd daarna stopt de pomp helemaal en gaat de driewegklep terug naar de warmwaterstand.
Als je dit verschil in stroomsnelheid niet hoort, kan er inderdaad iets met de pomp stuk zijn.
 

Jruijsch

  • #6
Dat bedoel ik. Welk geruis dan ook, van radiatorknop, leiding of 3weg klep, zal afnemen bij nadraaien.
Bij standaard instelling is het pomp vermogen 70% bij verwarmen, dan 3 minuten op 30% bij nadraaien.
DexterXL schreef:
Tevens zou het geluid weg moeten zijn als je warmwater
tapt
Logisch toch dat CV leiding geruis afwezig is bij WW bedrijf :?
Het is echt leiding geruis, je kan ze overal horen en voelen trillen, ook 2 verdiepingen lager dan de ketel die op zolder hangt.

Ik heb het elektrisch vermogen gemeten:

Bij rust (0): 7W
Warmwater bedrijf (4): 93W (was alleen bijverwarmen boiler, WW kraan dicht)
CV bedrijf (5): 93W
Nadraaien (7): 80W

Dit is bij minimale warmtevraag dus laagste modulatie.

Eerder heb ik gemeten dat een 100% PWM signaal naar de pomp gaat bij WW bedrijf. Als het vermogen bij CV bedrijf hetzelfde is, dan draait de pomp dus even hard.

Het verschil bij nadraaien kan verklaard worden door het stoppen van de ventilator.

Als ik er van uit ga dat het de pomp is, gewoon maar vervangen door hetzelfde type of zijn er nog alternatieven?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #7
Dus jouw metingen wijzen uit dat zowel op cv als ww,
de pomp even hard draait, en toch hoor je op ww geen geruis.
Mijn logica zegt dan, dat het met een nieuwe pomp exact
dezelfde situatie zal opleveren: geruis op cv.

Misschien kan je, voordat je gaat investeren, nog een test
doen:
zet alle radiatoren dicht op 1 na, zet de pomp op continue
draaien via de display/knoppen
En ga dan 1 voor 1 een andere radiator openen, en de vorige
weer dicht, wie weet hoor je op 1 radiator dat het geluid
het ergst is, houd die dicht, terwijl de rest weer open
staat.
Zou zonde zijn als je iets koopt, en het helpt niets :wink:
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #8
Tijdens het nadraaien zou je die PWM stekker los kunnen trekken. Bij losse stekker moet de pomp op 100% draaien. als er niks veranderd denk ik dat de pomp niet goed meer is.
 

Jruijsch

  • #9
Heb ik gedaan, Remeha gaf telefonisch ook dit advies. Geruis blijft hetzelfde en opgenomen vermogen van de ketel ook.

Meer info over de PWM sturing van de pomp gevonden op het Ecologie forum. De pomp regelt inderdaad alleen terug via de PWM kabel.

Ik heb inmiddels een onderhoudsabonnement afgesloten en er bij vermeld dat de monteur bij inspectie een nieuwe pomp mee brengt.
 

Dolf B. Boorzalf

  • #10
Zit er een by-passklep in jouw installatie?

Zo'n ding is een soort kortsluitklep tussen aanvoer en retour die de stroming waarborgt als je thermostatische radiatorkranen dichtlopen.

Kan er ongeveer zo uitzien:
 

Jruijsch

  • #11
Ik heb voor de zekerheid nog even gezocht, maar er zit geen bypass in.

Twee radiatoren in de woonkamer staan altijd volledig open, de rest is met thermostaatknop of dicht. Stroming wordt dus handmatig gewaarborgd om het zo maar even te formuleren.

Retour van genoemde radiatoren wordt bijna even heet als de aanvoer, indicatie dat het water snel doorstroomt.
Het geluid klinkt ook niet als het typische suizen van een afgeknepen radiatorkraan, maar meer zoals de waterleiding als iemand staat te douchen met de kraan vol open.

Wat betreft de pomp heeft Ingmar89 imho het winnende antwoord. Na lostrekken van het kabeltje is het opgenomen elektrisch vermogen van de ketel nog hetzelfde, dus pomp deugt niet.
 

Dolf B. Boorzalf

  • #12
Ik kan niet anders dan je conclusie delen, pomp pompt wel maar veel meer dan de bedoeling is. Ding deugt dus idd niet meer.

Deze variant weet ook op zijn max een relatief grote opvoerdruk te bereiken, vandaar die blijvende herrie.

En die PWM sturingen gaan vaak verrot door brakke condensatortjes.
 

Jruijsch

  • #13
Dolf B. Boorzalf schreef:
En die PWM sturingen gaan vaak verrot door brakke condensatortjes.
Heb je daar meer info over? Zou een hoop geld kunnen besparen.

Ik heb elektronica ervaring en solderen is geen probleem voor mij. De PCB heb ik er af gehad (2 torx schroeven en dan kapje er af trekken) maar kon zonder uitgebreid onderzoek niks vinden en mijn EL lab zit nog in verhuisdozen...
 

Dolf B. Boorzalf

  • #14
Helaas voor jou, ik weet weinig van de elektronica, en dat wou ik ook zo houden. :lol:

In z'n algemeenheid: als gevolg van allerlei milieutechnische aspecten is in de afgelopen jaren het isolerende materiaal van condensatoren een stuk minder belastend geworden. Maar na nu blijkt is de standtijd naar de specs ook giga afgenomen. Denk aan het Senseosyndroom met de X2 condensatoren.

Met pompbesturingen heb ik het nog niet bij de hand gehad, maar met ventilatoren van EBM-Papst meer dan genoeg. Anders dan in jouw geval stopten die dingen er geheel mee. Kwam iemand van de fabrikant die de complete ventilator verving, dus ook geen reparatie 'on-site'. Gewoon garantie die jij ook nog zou moeten hebben.

Wil je er zelf wat aan gaan doen dan zul je eerst aan een schema moeten komen, en dan zou je eens op het CircuitsOnline forum kunnen buurten. Maar solderen aan dat SMD spul...
 

Jruijsch

  • #15
Ik heb de monteur maar een nieuwe pomp laten installeren en daarmee is het probleem opgelost. Het leiding geruis is een stuk minder en nu ik de L parameter heb verlaagd naar "52" is het nauwelijks nog hoorbaar.
Samen met de monteur heb ik nog de diagnostische test gedaan door de PWM kabel tijdens CV bedrijf los te trekken en als er een vermogensmeter tussen het stopcontact en de stekker zit dan zie je na enkele seconden het vermogen ineens oplopen. Bij aansluiten zakt het weer. Volgens de monteur word er nooit op dit euvel getest, maar zou het goed mogelijk zijn dat het probleem vaker onopgemerkt voorkomt.
Dolf B. Boorzalf schreef:
Helaas voor jou, ik weet weinig van de elektronica, en dat wou ik ook zo houden. :lol:
Elektrolytische condensatoren (elco's) gaan bij hoge temperatuur inderdaad minder lang mee en aangezien die pomp vrij warm kan worden is dat misschien de oorzaak. De oude pomp heb ik nog en tzt zal ik daar nog eens goed naar kijken, maar om hem te laten draaien moet hij water pompen dus op de lab tafel gaat dat niet.

Bedankt allemaal voor de reacties :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu