Probleem Nefit Turbo HR21 Combi

Rogerqu

  • #1
Hallo,

Onze Nefit Turbo HR21 combi ketel wil niet aanslaan op de hoofdbrander. Symptomen zijn als volgt:

1. De logica geeft aan dat hij brandt op stand boiler (knipperend 1) en geeft geen foutmeldingen, ook niet kortdurend.
2. De driewegklep staat in de juiste stand.
3. De ventilator draait
4. De boiler wordt wel verwarmd (maar heel langzaam), naar boven de 40 graden
5. De hoofdbrander springt niet aan.

Er is al eens een monteur bij geweest. Hij dacht dat ws. de driewegklep stuk was (die blijft ook af en toe hangen) maar weet ook niet waarom de hoofdbrander niet aanslaat terwijl de klep wel goed staat. Is er hier misschien iemand met kennis van deze ketels die een idee heeft wat er mis kan zijn? Onze woonkamer wordt zo onderhand wel erg koud :?

Alvast bedankt!
Roger
 

Panic

  • #2
Klinkt als de hoofdgasklep die niet opent.
 

Rogerqu

  • #3
Beste Panic,

Bedankt voor je antwoord. Met je suggestie kwam ik ook dit artikel tegen en dat komt aardig overeen met het probleem dat wij hebben:
Nefit HR32 WW/VW blijft koud, hoofdgasklep zonder spanning

Als ik dan ook de Nefit handleiding erbij pak (handleiding) lijkt de 11 polige stekker (paragraaf 1.7.1) 24v te moeten uitsturen over pen 1 en 2?

De brander lijkt het af en toe wel te doen en af en toe niet. Ik zit nu te denken aan de volgende 2 opties (bij warmtevraag door CV of warm water):
1. pen 1 en 2 sturen 24v uit maar hoofdbrander werkt niet -> Hoofdgasklep stuk -> Gasblok vervangen
2. pen 1 en 2 sturen geen 24v uit en hoofdbrander werkt niet -> Logica stuk of bedradingsprobleem naar Gasblok -> Andere logica of bedrading controleren.

Zit ik zo op de goede weg te denken?

gr,
Roger
 

Viru

  • #4
Deze diagnose kan maar 3 oorzaken hebben;
retour thermostaat(schakelt niet in) , boiler thermostaat(schakelt niet uit) of gasblok.

succes
 

Speedypul

  • #5
Brand het toestel vanuit een koude boiler tot een bepaalde temperatuur (cv zijdig) wel op vollast?
In je toestel zit waarschijnlijk een rond buisvoelertje voorzien van 2 draadjes
deze voelrtjes verlopen weleens van schakelmoment waardoor toestel veel te vroeg op laaglast gaat branden!!
Sensor zit op cv zijdig gedeelte, weet alleen niet of dit een no of een nc voeler is, maar door deze tijdelijk te overbruggen of los te halen kun je testen of hier je probleem zit!
 

Rogerqu

  • #6
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Als gevolg van drukte op het werk had ik nog niet eerder kans gezien te reageren. Ik heb gisteren de bekabeling vanaf de Logica naar het gasblok doorgemeten en er bleek een spanningsval op te treden, of helemaal geen spanning door te komen naar het relais voor de hoofdbrander op het gasblok. Vandaar het onregelmatige en onvoorspelbare gedrag.

Ik heb de bekabeling vanaf de logica tot aan het relais voor de hoofdbrander op het gasblok vervangen en sindsdien werkt de ketel weer als een zonnetje :P

Nogmaals dank iedereen voor het meedenken!

gr,
Roger
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu