Positionering verticale en horizontale kozijndelen

MartijnJS

  • #1
Ik wil zelf een kozijn maken met hardhouten geprofileerde A, B en C profielen. Ik wil gaan contramallen en de delen vervolgens met lijm en deuvels verbinden. Ik zie dat dit ook bij veel timmerfabrieken wordt gedaan. Is dat inderdaad een gangbare methode tegenwoordig?

Ik heb daarnaast een vraag over de positionering van de horizontale en verticale delen. Ik heb 2 opzetjes gemaakt, die volgens mij het meest voor de hand liggen. Opzet 2 is het makkelijkst te doen, maar dan onderbreek ik de horizontale lijn. Wat is de beste manier om de kozijndelen te positioneren?



Bedankt!
 

Trabbit

  • #2
Deuvels kan maar is niet persé nodig, als je deuvels gebruikt dan geen beuken, die rotten weg.

Die ligger hangt af van of er ook openslaande delen zijn.
 

H@ns

  • #3
Deuvels zou ik zeker doen! Ik ben nog van de school die vindt dat er gewoon een slisverbinding in een kozijn moet maar een deuvel is in elk geval nog iets van verbinding.
In de timmerindustrie wordt meestal gebruik gemaakt van hardhout deuvels, vaak Acacia of Merbau, soms kunststof of staal.
De liggers, dorpels, lopen altijd door bij kozijnen. Bij ramen en deuren juist andersom dus de stijlen lopen daar door.
Die tussendorpels of kalf zoals dat genoemd wordt hangt inderdaad een beetje af van evt. Draairichting ramen of deuren die er in komen. Uit de tekening is niet duidelijk wat de proporties zijn en of er draaiende delen in komen en zo ja waar en welke kant op.

Als je toch gaat contramallen zou ik de verbinding tussen de tussenstijlen en tussendorpel halfhouts doen. Je kunt op die plek namelijk niet of nauwelijks deuvelen en het geeft een goede verbinding/constructie en is veel makkelijker in elkaar te zetten. In dat geval laat je de binnezijde optisch onderbreken in horizontale lijn (dus stijlen lopen door) Aan de buitenzijde is het dan uiteraard andersom. Maar ook hiebij hangt het een beetje af van het profiel en dus of er vast glas, draaiende en/of kiepende delen in komen en welke kant die delen op draaien.
Kortom; iets meer info aub :wink:
 

MartijnJS

  • #4
Bedankt voor de reacties en sorry voor mijn late reactie. Ik krijg niet altijd een melding als er een reactie is geplaatst.

Deuvels zal ik wel plaatsen, maar ik zal dan zeker hardhouten deuvels nemen.

Er komen geen draaiende of kiepende delen in alleen vast glas. Ik maak gebruik van standaard A, B en C geprofileerd kozijnhout (zie foto). Worden er bij die profielen ook halfhoutse verbindingen toegepast? Heb je daar (online) nog een tekening oid van?



Bedankt!
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
En voor de volledigheid: Het 2e schema heeft de voorkeur. Minder kozijndelen, beter afdracht van het gewicht van de gevel via de tussenstijlen en eventuele uitzetting in de tussenkalven wordt beter opgevangen over 10 verbindingen dan alleen aan het begin en eind.
 

H@ns

  • #6
Een kozijn mag nooit een dragende functie hebben dus afdracht van gewicht van de gevel is niet aan de orde. Je kunt bijna geen andere oplossing voor de tussenverbindingen bedenken dan een halfhouts overkruizing. Dit in verband met in elkaar zetten en hanmatig de verbindingen moeten maken.
De profielen die je laat zien zijn bedoeld voor draaiende delen. Ik vraag me af hoe je hier vast glas in wilt zetten en of dat isolatieglas wordt.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #7
Kunstof kozijnen zijn nooit dragend. Echter houten kozijnen kunnen prima dragend zijn, hooguit is het niet altijd gewenst. Vroeger werden veel gebouwen bewust zo gebouwd.
 

MartijnJS

  • #8
Wederom bedankt!

@Walker, ik dacht dat je met de A, B, C kozijnprofielen ook gewoon je vaste kozijnen kan maken. Heb ik dat niet goed?

Heeft iemand een voorbeeld van een halfhouts overkruizing zodat ik kan zien welk gedeelte van elk profiel weggehaald moet worden?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #9
De afgebeelde kozijnprofielen zijn bedoeld voor naar buiten draaiende ramen. Bij vaste beglazing moet je buiten een aanslag hebben, en binnen de glaslat kunnen plaatsen.
 

H@ns

  • #10
Je kunt deze profielen wel gebruiken voor vast glas maar dan heb je op de onderdorpel en de kalven wel een speciaal profiel nodig of een speciale glaslat met vrije afwatering. De vraag was eigenlijk meer hoe je bij deze profielen het glas gaat monteren en of dat HR+(++) wordt

Ik zal zo even wat info plaatsen over hoe je het kalf kunt monteren.

@Walker: het is toch echt uit den boze om kozijnen een dragende of constructieve functie te geven. Ongeacht het materiaal. Spanningen kunnen glas doen springen of ramen en deuren vast doen zetten. Je dient dus Altijd de druk af te voeren via latei, rollaag of boog.
 

MartijnJS

  • #11
Ik dacht dat je gewoon glaslatten op de buitenzijde kon plaatsen, zoals op onderstaand plaatje. Is dat niet gebruikelijk?



Zijn er dan andere profielen die ik kan gebruiken voor kozijnen met vast glas?
 

H@ns

  • #12
Hoi martijn,

Hieronder een paar handige links (de laatste is eigenlijk voor iedereen heel handig :wink: )

Een kozijn met kalf en bijbehorende verbindingen
kalf.jpg


Hier een voorbeeld van halfhout overkruising bij roedes. zelfde principe dus alleen moet je even goed kijken hoe het bij jouw profielen zit en of het echt kan. Anders zul je moeten contramallen en met deuvels gaan werken maar dat is lastig met in elkaar zetten (juiste volgorde aanhouden is dan belangrijk!)

Algemene klus info waarbij op de eerste bladzijden het maken van kozijnverbindingen met klusgereedschap wordt uitgelegd
 

H@ns

  • #13
En over jouw plaatje: glaslatten aan de buitenzijde kan maar dan moet je wel een neuslat gebruiken voor condensafvoer en ventilatie.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #14
Bij een halfhouts overkruising verzwakt je de doorsnede enorm. Bij hogere puien zal dit negatieve gevolgen hebben voor de doorbuiging door de windbelasting. Ook daarom is het beter om de verticale stijlen door te laten lopen.

Spanningen in het glas zullen bij vaste beglazing niet snel voorkomen. Immers het glas wordt aan de bovenzijde niet opgesloten met glasblokjes, enkel L+R en onder. Als je boven 7-8 mm in de sponning vrij houdt, zal er niets gebeuren.

Genagelde glaslatten aan de buitenkant maken eea inbraakgevoelig. Met een simpele schroevendraaier of spijkertrekker haal je zo een ruitje eruit. Buitenbeglazing is in nieuwbouw slechts toegestaan als de glaslatten voldoende geschroefd zijn.

En optisch gezien zijn geventileerde neuslatten niet mooi, en bewerkelijker in onderhoud.
 

H@ns

  • #15
Bon, ik onthoud me verder van advies in dit onderwerp want het wordt nu een welles nietes discussie.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #16
Volgens de KVT mag het niet, maar zie:

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Walker schreef:
Genagelde glaslatten aan de buitenkant maken eea inbraakgevoelig. Met een simpele schroevendraaier of spijkertrekker haal je zo een ruitje eruit. Buitenbeglazing is in nieuwbouw slechts toegestaan als de glaslatten voldoende geschroefd zijn.

En optisch gezien zijn geventileerde neuslatten niet mooi, en bewerkelijker in onderhoud.
Hoe zie je dit voor je bij een ruit die binnen en buiten gekit is? Het is ook gebruikelijk bevestigingsmiddelen weg te plamuren en te schilderen.

Of neuslatten weg of niet mooi zijn mag iedereen zelf bepalen, maar voor de levensduur van de verf/onderdorpel schijnt het wel beter te zijn.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
5
16
12

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu