Plaatsen tussenwand

M2jeff

  • #1
Ik wil op zolder een tussenwand gaan plaatsen. Lijkt me op zich geen moeilijke klus. Toch heb ik hier nog wat vragen over.

Ik wil voor het geraamte hout gebruiken. Welke dikte kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Ik heb nog een deurkozijn liggen, die in een muur past van 7 cm breed. Nu dacht ik zelf aan hout van 5 cm breed. Hier kan ik dan 2 gipsplaten van 1 cm tegenaan plaatsen. Is dit verstandig?

Het frame komt tegen een schuin dakbeschot aan.
 

Eye_in_the_Sky

  • #2
Hoi,

Ik heb dit pas ook gedaan. Ik heb standaardmaten van 44*68 gebruikt. Als je daar twee gipsplaten van 12 mm opzet dan heb je 12+12+44=68mm dikte. Dan past je deurkozijn nog. Als horizontale liggers heb ik 44*44 genomen. Die zou je denk ik ook als staanders kunnen gebruiken maar ik had de 44*68 nog over...
Als isolatie kun je dan de 45mm dikke steenwolplaten gebruiken.

Succes.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
Voor het geraamte kun je ook metalstud gebruiken.
Werkt stukken sneller, is net zo sterk, en goedkoper als hout.
 

M2jeff

  • #4
Bedankt voor jullie reacties. Als ik metalstud ga gebruiken, kan ik hier later dan aan de muur een wastafel aan bevestigen?

Ik denk zelf van niet. Wat is dan een oplossing?
 

Gerrit

  • #5
Ja, dat kan wel.
Je moet alleen vooraf bepalen waar die wastafel precies komt te zitten en dan voldoende hout aanbrengen om die wastafel aan vast te schroeven.

Uiteraard ook de waterleiding en de afvoer aanbrengen.
 

Eye_in_the_Sky

  • #6
Klopt. Metalstud is inderdaad sneller en rechter (slecht hout kan krom zijn, de studs zijn bijna altijd recht). Maar ik vond het persoonlijk lastiger werken. Eigenlijk moet je de staanders aan de liggers vastmaken met een speciale tang of schroeven. En je moet zelfborende gipsplaatsschroeven gebruiken anders duw je de stud in...
Na een afweging en een inschatting van de prijs en mijn eigen kunnen en ervaring ben ik voor de houten variant gegaan.
 

M2jeff

  • #7
Ik ben vandaag maar gaan kijken in de doehetzelf zaak. Ik heb toch maar besloten om het gewoon met hout te doen.

Ik ben nog wel benieuwd of jij (eye in the sky) toevallig foto's hebt van de klus. Mocht je die hebben zou je die dan willen sturen via een PB ?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #8
Eye_in_the_Sky schreef:
Klopt. Metalstud is inderdaad sneller en rechter (slecht hout kan krom zijn, de studs zijn bijna altijd recht). Maar ik vond het persoonlijk lastiger werken. Eigenlijk moet je de staanders aan de liggers vastmaken met een speciale tang of schroeven. En je moet zelfborende gipsplaatsschroeven gebruiken anders duw je de stud in...
Na een afweging en een inschatting van de prijs en mijn eigen kunnen en ervaring ben ik voor de houten variant gegaan.
Je hoeft de profielen eigenlijk helemaal niet onderling vast te maken, dit is eigenlijk maar een tijdelijke oplossing totdat de plaat er tegen aan gaat.

Ook hoef je geen zelfborende schroeven te gebruiken bij de normale metalstud profielen, de normale gipsplaatschroeven met spits puntje vliegen er zo in.
Alleen bij de dikkere profielen heb je deze zelfborende schroeven nodig.
Maar deze profielen worden alleen gebruikt bij langere en bredere profielen, voor construktie wanden.
 

Tiho

  • #9
Het is ook een beetje afhanklijk van de hoogte volgens mij hoe dik je de wand gaat maken, zeker als er ook nog een wastafel aan moet.

Ik heb een dikker kozijn gebruikt en staanders van 44x68, dit vind ik eigenlijk al niet zo stevig, dus zou het zeker niet dunner maken.

Als je het kozijn van 70 mm. gebruikt kan je de wand ook evengoed dikker maken en dit oplossen met profielen op je kozijn weer te maken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
M2jeff schreef:
Ik ben nog wel benieuwd of jij (eye in the sky) toevallig foto's hebt van de klus. Mocht je die hebben zou je die dan willen sturen via een PB ?
Ben geen eye in the sky, maar heb wel toevallig een foto van zo'n houten wandje. Ondanks dat ik geen ervaring heb met metal stut vind ik het werken met hout erg prettig. Volgens mij levert het veel stevigere wanden op.

Ik gebruik standaard 2x3'tjes, van 44x70mm, van een bouwmaterialengroothandel. Is goedkoper en betere kwaliteit dan van een bouwmarkt. Zijn ook behoorlijk recht. Voor de onderste en bovenste balk, en de twee zijkanten kies ik goed rechte uit, de overige staanders trekken door het gips toch wat naar elkaar toe waardoor ze ook recht worden.


Dit is toevallig ook een wandje waar een wastafel komt te hangen, ik doe over heel de wand achterhout, en dan groene gipsplaat. Ik heb nog geen idee hoe de leidingen (aan-/afvoer) in de wand verwerkt moeten worden, dus ik hou dit soort topics goed in de gaten :)
 

Tiho

  • #11
Ziet er goed uit, lijkt me makkelijker om daar van tevoren goed over na te denken ivm de gaten die je moet boren voor de doorvoeringen.

Nu heb je waarschijnlijk nog maar 25 cm de ruimte om te boren.

Als er een afvoer door de wand moet zou ik zeker geen 44 dikte aanhouden, want dan blijft er geen hout meer staan tpv de doorvoering.
 

Eye_in_the_Sky

  • #12
Klopt, zo heb ik het ook gedaan.
Rachelen om de 30cm. Ik had alleen geen leidingen/elektra in de wand.
Wel heb ik er een zwaar wasrek aanhangen, dus op die plek heb ik een plaat underlayment (had ik over) in de wand verwerkt. Geeft geen krimp.

Alleen de stucplaten strak afstucen is meer werk gebleken. Ik zou daar voortaan ipv fix&finish van die stucplaatpasta voor gebruiken. Is wellicht iets duurder maar wel een mooier resultaat.
 

Droid

  • #13
F&F is goed spul als je maar een klein laagje 2 a 3 mm op wil zetten. Naden dichtzetten doe je meestal eerst met rotband, en evt affilmen met F&F.
 

Eye_in_the_Sky

  • #14
Klopt, daar ging ik de fout in.

Ik had de naden helemaal dichtgezet met F&F omdat er toch nog glasvezelbehang overheen ging. Maar het lijkt alsof het F&F iets is gekrompen waardoor je de naden iets zit. Achteraf had ik een tweede keer af moeten smeren.... Of van die speciale pasta gebruiken die niet krimpt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu