Piepschuim en platen kan het weg? (Dak)

julesvaes

  • #41
steenwol inderdaad (raakte door de war)

uitvlakken komt wel goed.

1669318347320.png
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #42
Over de balkjes latten van bijv. 50x20 aanbrengen met uitvlakplaatjes, dan vlak je daarmee alles wat ongelijk is uit. De folie achter of voor de latten (advies van fabrikanten verschilt, meestal gaat voorkeur uit naar er achter) en de gipsplaten daar weer over. Alles stevig, recht en dicht.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #43
Enkele foto's om idee te geven, heb hier tussen de gordingen gewekt en niet er overheen.

20220108_183302.jpg 20220205_153347.jpg 20220218_164856.jpg 20220725_140219.jpg
 
  • Like
Waarderingen: julesvaes en Travee

julesvaes

  • #44
Geweldig man! strak gedaan ook. Even snel gerekend en heb toch 3.05 cm over als ik ook er tussenin ga werken. Wel een extra klusje om de balken mooi kaal te schuren. maar toch een hoop ruimte extra!

dan zou het onderstaande moeten zijn right?

1669320147695.png
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #45
Ja, zo. Balkjes verticaal tussen de gordingen, latten horizontaal eroverheen waar de gipsplaten op geschroefd worden. Tussen balkjes en latten doe je de uitvulplaatjes. Hoogteverschil was hier per vlak (3,5mx1,7m) al gauw een centimeter dat ik op moest heffen, die eps-platen buigen nl. door en de gordingen ook. Gebruik bij het uitvlakken een aluminium profiel, voor een paar euro bij de bouwmarkt te vinden. Tussen de balken werken levert meer ruimte op (over de balken heen betekent meteen ook bijna 5 cm eroverheen aan beide zijden, de latten en de gipsplaten en de afwerking).
Nadeel: dit is echt heel veel werk, elk vlak moet je apart aanpakken, van folie voorzien, afkitten /tapen etc. Omdat de schuine wanden kwetsbaar zijn heb ik afgewerkt met wandkurk 4mm. Als je dit na het werk in je eentje moet doen ben je wel een tijdje van de straat. Het heeft bij mij wel geloond; straat- en buitengeluiden zijn er praktisch niet meer en ik hoef nauwelijks een radiator aan te zetten, als alleen de leidingen al warm zijn warmt de ruimte al op (rc ruim boven 7).
 
  • Like
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

  • #46
top ! super dank voor de reacties mensen!
 

julesvaes

  • #47
@Edwinnn eerder gaf jij wat tips over goede kit en tape. inzake de folie bevestiging.

01) Kit ik de klimaat folie op de balkjes?
02) wat is goede kit hiervoor
03) wat is goede tape :D heb wel ducktape maar ik denk niet dat dat de bedoeling is..
04) moeten de hoeken van elk vlak ook afgekit worden met acrylaat?
05) klopt het dat ik tussen de gipsplaten wat speling moet houden of gewoon strak er tegenaan?
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #48
Nieten op de balkjes, dan een stukje tape erover om het gaatje te bedekken als je het helemaal netjes wil doen. Zijkanten tegen muur of gording kan met kit of speciale tape; even Googlen dan vind je die wel, merknamen mag ik niet geven. Liever geen ducttape maar de tape die hiervoor ontwikkeld is, je komt er later nooit meer bij; dit moet gewoon 30 jaar blijven zitten. Is een nauwkeurig werkje; als je klimaatfolie hebt kan vocht er in de zomer wel weer uit, maar je wil eigenlijk zoveel mogelijk voorkomen dat er vocht in komt. Met de latten over de folie tegen de balkjes schroeven maak je weliswaar ook weer gaatjes in de folie, maar een lat die er strak tegen zit en de schroefbeweging dichten dat grotendeels af.
Over de gipsplaten kun je op het Forum veel vinden; bekijk even welke maat je kiest, of je ze horizontaal of verticaal gaat plaatsen, hoe je met de latten goed uitkomt en hoe je ze achteraf gaat afwerken. Ik heb ze op de foto bij het project verticaal geplaatst, 12,5mm dik en 60 cm breed, afgeschuinde kant, tegen elkaar geplaatst en daarna met gaasband en filler die daarvoor bestemd is glad gemaakt. Zowel bij de balken als de muren wel en kleine speling laten (halve cm of zo) en die kitten ivm werken van de materialen.
 
  • Like
Waarderingen: Travee en julesvaes

Sander 1972

  • #49
Edwinn je hebt geen overlap bij je miofon. Boven beginnen en de onderste met 10 cm overlap op de bovenste nieten.

Buiten op een schuin dak werkt het weer anders om, ban begin je onder en de volgende baan een overlap van 10 cm
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #50
@Sander 1972 overal waar stukken aansluiten zit een ruime overlap, wellicht niet goed zichtbaar op de foto. Bij de balken zit de folie om een lat heen en dan gekit (zie je ook niet op de foto). De hele nok heb ik met een stuk gedaan, omgeslagen naar de andere kant (later aangebracht nog niet zichtbaar op de foto). Er zijn geen lekken.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #51
Qua tape en kit heb ik goede ervaring met het Zwitserse merk voor luchtdicht bouwen.
 

julesvaes

  • #52
Ik ga bijna starten met mijn project, iemand een idee hoe ik de verticale balken tussen de gordings en de nok aan de nok kan bevestigen? De balk in de nok hangt recht naar beneden. Ik kan daar niet echt schroeven

A47A839C-DD20-4CD6-9224-0A2A988B6852.jpeg
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #53
Schroeven kan ook vanuit de zijkant van de balk die je plaatst en dan in de nok. En dan aan elke kant 1 schroef. Voordat je de balk plaatst de schroef er al eens indraaien of voorboren, anders is de hoek vaak niet goed en zit je er naast of kom je niet in de nok uit.
 

julesvaes

  • #54
Ik snap wat je zegt alleen ik denk niet dat ik dan mijn schroefmachine nog achter de schroef kan zetten. Want mijn schroef machine zit dan in het dak. Ik heb wel een haakse schroef opzet stuk, hopelijk gaat dat lukken
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #55
Dit gaat je gewoon lukken met een (accu)boormachine met een bitje erop, ik schroef ze altijd zo. Van de zijkant van de balk en dan schuin naar boven, je boor kan nooit tegen het dak komen. Je hebt wel altijd een langere schroef nodig dan je denkt....
 
  • Like
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

  • #56
Ik ga het proberen ! Dus schuin schroeven hoeveel cm vanaf de kopse kant inzetten? En welke maat schroef is handig om te pakken. Balken zijn 44x69 en de nok zal een cm of 8 zijn
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #57
Het belangrijkste is dat je de balk goed passend afzaagt; hoe minder speling hoe makkelijker het schroeven is en hoe steviger het wordt. Liefst eerst te lang en dan een beetje korter maken met een schaaf dan dat je hem te kort zaagt. Als hij zo strak is afgezaagd dat je stevig moet duwen om hem tussen gording en nok te krijgen en je zet hem beneden al vast, kan hij al nergens meer heen, want hij rust dan op de nokbalk. Dan van beide zijkanten schuin naar boven schroeven.
 
  • Like
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

  • #58
gaan we doen en in de hoek dan kan het maar van een kant natuurlijk.
zou lengte 100mm schroef voldoende zijn?
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #59
Hangt af van hoeveel schroef in je balk komt (en dus van de hoek); als de helft van zo'n schroef van 10 cm in de nok komt en je doet er 2 (van elke zijde 1) dan zit het wel goed. Liefst eerst voorboren, of -schroeven voordat je de balk plaatst; je ziet anders niet wat je doet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu