Philips TV 26PFL3312 bij aanzetten geen beeld

Adboer

  • #1
Sinds kort geeft mijn Tv (2,5 jaar oud) geen beeld maar wel geluid bij het aanzetten. Na ongeveer 10 a 15 mnuten heb ik weer beeld. Na het aanzetten "verkleurt" het scherm gaandeweg van zwart en vervolgens alle kleuren van de regenboog naar normaal.
Is dit een voorbode van een flinke reparatie of is er nog een wat minder kostbare oplossing en vooral WAT is het probleem?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Wat gebeurt er als je de tv 1/2 uurtje uit zet en weer aan.
Komy het beeld dan sneller?
 

Adboer

  • #3
In zijn algemeenheid kun je zeggen wanneer de TV een paar minuten uitgaat en daarna weer aan gezet wordt, heb je direct beeld. Na een nacht uit te hebben gestaan duurt het bijna altijd rond de 20 minuten maar soms doet hij in de ochtend ook direct! (10% van de gevallen zeg maar). Terug naar de vraag: een half uur uitlaten en dan weer opstarten, dat moet ik nog uitproberen. Ik laat de uitkomst zo snel mogelijhk weten.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Ik vermoed dat er een aantal onderdelen loszitten en pas goed contact gaan maken als het toestel opwarmt.

Volgens mij heb je nog recht op garantie, of iig een coulance regeling om dit te laten herstellen.
 

Adboer

  • #5
Ik heb het toestel in 2008 gekocht bij Media markt. eerste indicatie NU is dat de garantie maximaal 2 jaar is. (regeling is schijnbaar ingaan september 2009, daarvoor PRAKTISCH 1 jaar). Kortom: welke regeling ook ik heb hem ruim meer dan 2 jaar dus reparatie zal lastig worden.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Neem anders rechtstreeks contact op met Philips, een TV hoort langer mee te gaan, en zeker dit probleem is een productie probleem.

Een aantal jaar geleden is de ROHs van kracht geworden die verbied het gebruik van loodhoudende soldeer middelen voor consumenten elektronica.
Daardoor zijn ze overgestapt op Zilver/tin wat een aantal problemen kent(de).
Je moet het heter maken om er mee te kunnen solderen.
Het heeft de neiging tot barsten, het is brozer dan tin/lood en kan daardoor minder goed tegen thermische schokken.
Onder bepaalde omstandigheden gaat het op een vreemde manier stollen en krijg je Whiskers in het soldeer, mechanisch een perfecte verbinding, elektrisch een ramp.

Vooral de eerste lijn van ROHs geproduceerde apparaten hadden een hoge uitval door soldeer problemen.
Men moest nog leren hoe deze soldeer methode exact in de productie moest worden toegepast.
Temperatuur, afkoelen en vloeimiddelen enz.

Bij jou is een van de aanstuur units iets los, als deze opwarmt en uitzet word het contact herstelt totdat deze weer afgekoeld is.
Deze solderingen zijn waarschijnlijk niet zelf te herstellen omdat deze verbindingen zich onder de chip bevinden(BGA)
 

Adboer

  • #7
Wanneer ik morgen tijd kan vinden ga ik het "aankaarten"
 

Adboer

  • #8
Ik ben weer iets verder. Media Markt heeft laten weten dat ook na 2 jaar fabrieksgarantie op dit toestel nog een "kopersgarantie" van toepassing is. Concreet: toestel opsturen. Afwachten prijsindicatie van Philips rekening houdend met de leeftijd en economische levensduur van het toestel. In mijn geval komt dit op een korting grofweg van 50% van de reparatiekosten. Ik ga toch nog even verder zoeken want ook dit kan nog een dure grap voor mij worden indien de reparatiekosten hoog uitvallen. Uiteraard kan ik bij een forse prijsindicatie van Philips het toestel ook niet gerepareerd terug laten sturen maar dit is ook niet zondermeer kosteloos.
 

Adboer

  • #9
Een telefoontje naar Philips (aardige medewerkers) heeft weinig opgeleverd. In concreto: toestel 26 inch en ruim 2 jaar oud moet de consument zelf aanbieden ter reparatie bij een reparatiecentrum, Philips doet daar nagenoeg niets voor. Ik heb vervolgens contact opgenomen met een reparatiecentrum in Dordrecht. Deze kwamen met de volgende mededeling: klacht is bekend en herstel kost rond de 165 euro exclusief BTW. Procedure: brengen of opsturen toestel waarna het bedrijf het toestel onderzoekt, prijs herstel onder de 110 euro direct herstel anders telefonisch contact voor eventueel herstel. In mijn geval verwachting 165 euro exclusief. Bij niet repareren, 45 euro onderzoekkosten plus verzendkosten of ophalen. Coulance-regeling van Philips: reparaties boven de 213 (ongeveer) euro komen in aanmerking voor coulance d.w.z. de eerste 213 euro komen voor rekening van de klant. Ik denk dat deze cijfers alleen voor mijn situatie gelden (aanschaf april 2008). E.e.a. is afhankelijk van de econonomische levensduur en de aanschafdatum van het toestel.Totaal zijn mijn herstelkosten inclusief vervoer boven de 200 euro en heb daarom besloten niet te repareren. Nu de mixer van Philips het ook nog opgegeven heeft ben ik inmiddels wel klaar met Philips.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu