Over gewone glansverf nog een laag vernis spuiten

Garry

  • #1
Ik heb ook een vraagje. Kan ik over gewone degelijke glansverf nog een laag vernis spuiten en zo ja, welke neem ik daarvoor? Zelf dacht ik aan parketvernis of jachtvernis om dat die goed hard is. Wie heeft er ondervinding in en wat was het resultaat
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Waarom wilt u over degelijke glansverf nog een laag vernis ( altijd vergelend ) zetten?
 

Garry

  • #3
In de hoop dat dan de verf nog beter glanzen zal en vooral omdat de vernis harder is dan de verf, vermoed ik. Wat denkt U?
 

Garry

  • #4
Om eerlijk te zijn Kees, ik weet ook wel dat het niet optimaal is. Eigenlijk moet het dienen om een oude auto te spuiten. Ik weet dat je daar normaal andere verf voor gebruikt maar daar heb ik helemaal geen ondervinding mee.

Vroeger heb ik wel een paar keer gespoten met een gewone goede verf. Nu die echte autolak is waterdragend en die kan ik niet gebruiken. Zonder spuitcabine loopt die er drie dagen later nog af. Met andere autolak heb ik geen ondervinding. Hoe verloopt het om die te spuiten en hoe geraak ik er aan en vooral tegen welke prijs.

Eigenlijk staat de wagen nu in groen metalic waarvan door de zon de toplaag (vernis) vergaan is. Heb jij een suggestie?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Met dit probleem kunt u het beste naar en ervaren autospuiter: normaliter worden er 2 lagen gebruikt: een Base matallic en een blanke eindcoating.

Het gaat hier te ver om op dit forum een pasklaar antwoord op auto's spuiten te geven.
 

Ralph

  • #6
Je topt de blanke laklaag aan met waterproof 2000, en daar waar de blanke lak er af is heel iets aftoppen. Dat is maar 2 lagen basis en is flinterdun, daar schuur je dus zo doorheen.

Ga naar een autolakhandel en haal daar 2K blanke lak met harder en verdunner en een maatstaaf. Spuiten met 4 a 4.5 bar bij een temp. van 20 a 25 graden.
Veeg voor het spuiten de vloer goed aan en maak em nat.

Als je niet meer kan ademen, ff buiten gaan staan en doe ook watjes in je neus :mrgreen:
 

Garry

  • #7
Ralph en Kees de sch.,
Alvast bedankt voor de reactie.

Ralph,
Met enkel de vernislaag alleen kom ik er niet. Aangezien de vernislaag aangetast was en hij toch moet herspoten worden heb ik er gebruik van gemaakt ook enkele kleine blutsjes weg te werken. Weten jij een goed adres om aan die verf te komen tegen een betaalbare prijs? Ik heb ook geen nummer van de kleur maar in spuitbus kan ik wel een passende kleur vinden en daar staat dan wel een nummer op. Is dat bruikbaar als indicatie?
Mvg
Garry
 

Ralph

  • #8
Ik begrijp dat de hele wagen nu gespoten moet worden, en je hebt kleine deukjes dicht gezet met staal plamuur?
Kleur nr staat vaak onder de motorklep, maar je zal toch moet bij teinten voor de juiste kleur in de meeste gevallen.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #9
De hele auto gespoten? Ik hoop dan voor je dat je een forse compressor heb, anders zit je om de haverklap zonder lucht en dat komt het eindresultaat niet ten goede.
 

Garry

  • #10
De Compressor is ruim voldoende en de hele auto is van niet veel betekenis. Is slechts een boterhammendoos groot Fiat 500 '71
 

Ralph

  • #11
Nou, je hebt wel 4 spuitgangen en dat zonder afzuiging, word een hoop nevel slikken hoor.
Heb je uberhaubt wel flink temperatuur of een infrarood droger, anders stort je plamuur gewoon in hoor na zes weken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu