Oude compressor ontlastventiel

Ik ben bezig met het oplappen van een oude compressor, leuk hobby project :)
Nu loopt hij al, alleen wanneer de ketel op 6bar staat en het relais van de motor in komt wil de motor niet op gang komen. Na wat speurwerk erachter gekomen dat dit met een ontlastventiel moet werken. Maar hoe dit nu precies werkt kan ik nergens goed vinden.
Op de compressor zit een drukschakelaar, welke op een blok zit gemonteerd waarvan ik graag de werking zou willen weten. Zie de foto's iemand enig idee? Ik ben er zelf al achter dat op dat blok een veiligheidsventiel zit welke bij overdruk lucht afblaast. Er zit een nippel op welke niet is aangesloten wel blaast hier een klein beetje lucht uit. Ik ben benieuwd!

82789_53496255_418698498928272_5611021184746389504_n_2.jpg

82789_53465136_254033638834087_2297975771588722688_n_1.jpg


82789_53236227_249137222637151_8520727039475449856_n_1.jpg


82789_53111084_383672062185314_6648078082458517504_n_1.jpg
 
Als de automaat afslaat op druk of met de knop op handbediening moet deze direct het ventiel openen tussen de tank en de compressor.

Daarmee is de voordruk dan van de compressor zelf af zodat die direct op kan starten als de druk te laag is.

Vr Gr
 
Oke en dat is het blok op de foto denk ik? Ik heb dat blok al eens eraf gehaald en bekeken. Er is een rechtstreekse verbinding tussen de 2 grote slangen. De ene gaat naar de tank. De andere gaat naar dat kleine vaatje op de tank. Wat voor werking heeft dat vaatje? Ik zag ook niks zitten wat er in dat blok zou moeten/kunnen schakelen.
 
Normaal vindt de bediening van de ontlastklep plaats in de drukregelaar of via een elektrische klep.
Een paar foto's waar alle andere zaken zoals de slangen weg zijn kan misschien helpen, zo is het ondoenlijk alles uit elkaar te houden..
 
Dat zwarte geribbelde apparaat is de terugslagklep voor lucht de tank in.

Aan de bovenzijde van het geribbelde zwarte blok zit de aan voerslang die wordt normaal drukloos gemaakt als de compressor op druk afslaat.

In de pressostaat met (kastje met het blauwe plaatje) zit een mechaniekje dat aan de aanvoerzijde een klepje opent om de druk weg te kunnen laten lopen.

Op het onderste deel zit de maximaal druk ontlastklep (messingkleurig)

Vr Gr
 
Bedankt voor de info. Wat ik nu nog niet snap is hoe het ontluchten precies werkt. Het deel voor de terugslagklep naar de cilinders zal dus ontlucht moeten worden maar ik zie daar nergens meer een ventiel of iets dergelijks wat dit zou moeten doen. Mist er niet iets op de compressor?
 
Daarvoor zijn de gevraagde foto's bedoeld, dan is het duidelijker te zien.
In de drukschakelaar zit normaal een klepje dat open gedrukt wordt als de compressor op druk komt.
 
Jan, nog even om terug te komen op jou antwoord. Als er in de drukschakelaar een klepje zit zal dit alleen de druk van het vat zelf kunnen aflaten. Deze zit namenlijk na de terugslagklep. Dus dat kan niet toch?
 
Dat blok waar de pressorstaat aanvoer en overdruk op zit is de afblaas klep.
Denk dat deze inwendig vast zit door vuil.

zit er nog een slang aan de pressorstaat?
 
De pressostaat is die drukschakelaar denk ik? Daar zit niks meer op van een slang. Deze zit op dat geribbelde blok gemonteerd. Krijgt van dat blok de luchtdruk.
 
Pressostaat en drukregelaar is hetzelfde.
Ik ben het spoor bijster, er moet ergens een dunne leiding of klep zitten voor het aflaten van de druk op de cilinders, ik zie niets dat er op lijkt.
 
Enig idee of dat geribbelde blok nog nieuw is te krijgen?

Raar blijft wel dat dit na de terugslagklep zit. De geribbelde leiding. Dus kan het mijn inziens niet de cilinders ontluchten. Volgens mij mist er iets..
 
Dat is ook de terugslagklep, is een combinatie.

Dat gat bovenin is het afblaast gat.

Spuit er een beetje WD40 in en start hem dan na een uurtje eens.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan