Opbouw voor vloerverwarming en volgorde vloer / muren

Westerterp

  • #1
Helden klussers,

Ik heb recent een woning gekocht en probeer in m'n vrije dagen zoveel mogelijk werk zelf te verzetten. Deels omdat ik het leuk vind, deels om ervan te leren en deels om kosten te drukken.

De woning bestaat uit:
  • een benedenverdieping met een garage en een slaapkamer / tuinkamer,
    een eerste verdieping met woonkamer, overloop, toilet en keuken,
    een tweede verdieping met drie slaapkamers en een badkamer.
Hier drie overzichten van de originele inrichting:







De woning is een drive-in woning uit 1970 waarbij zover ik kan zien en achterhalen muren en vloeren ter plaatse zijn gestort. Ondanks dat ergens in de bouwtekeningen het woord 'kanaalplaten' staat, lijkt het me apegeil dat er gebruik is gemaakt van pre-fab onderdelen.

Ik wil uiteindelijk een woning overhouden met:
  • een benedenverdieping met een garage / workshop,
    een eerste verdieping met een woonkeuken en toilet,
    een tweede verdieping met twee slaapkamers, een badkamer en een technische ruimte







Tijdens de verbouwing woon ik in de tuinkamer en heb ik een gesloten douchecabine in de garage staan. Ik heb op de twee verdiepingen alle tussenmuren, de keuken, het toilet, de badkamer, de dekvloeren, de cv, de radiatoren en alle water- en gasleidingen verwijderd. Het zijn praktisch twee grote balzalen waarin alleen de deurposten nog staan van deuren die ik in de nieuwe setup weer terug wil. Het is ook stervenskoud, dus ik lig meestal om 19:00 op bed.

Ik zit nu praktisch op het dieptepunt en kan weer bijna beginnen met opbouwen. Ik zit echter met een paar vragen over mogelijkheden en de volgordelijkheid.

De cementdekvloer was zo krom als een hoepel omdat in 1970 eerst de tussenmuren op de betonnen draagvloer zijn gebouwd en daarna pas de rachelwerken voor de binnenmuren. Er was zowel een hoogteverschil tussen de verschillende ruimtes als een verloop binnen de ruimtes zelf. Per verdieping waren de verschillen tot wel 35mm en binnen een ruimte wel 25mm. Ik heb om latere frustraties te voorkomen de dekvloer in de gehele woning met een breekhamer verwijderd. Dit ging overigens met gemak. In een werkdag had ik 100m2 bijna volledig vlak uit de verdiepingen.

Omdat de vloer er nu toch uit is wil ik vloerverwarming aanleggen. Ik heb verschillende systemen afgewogen en door het gemak van het zelf aanleggen en de mogelijkheid voor de bescheiden opbouw heeft een systeem met noppenplaten mijn voorkeur. Daarbovenop komt dan een nieuwe dekvloer, een egalisatielaag en als het kan twee keer een volledig doorlopende PVC-vloer (uitgezonderd de badkamer).

  • 1. In welke volgorde is het het best vloer en muren te plaatsen? Eerst tussenmuren en daarna noppenplaten, dekvloer, egaliseren en PVC-vloer

    of

    eerst verdiepingsbreed noppenplaten, dekvloer en dan pas tussenmuren, egaliseren en PVC-vloer? Verdiepingsbreed verhoogd het gemak van waterpas, maar ik weet niet of de zwevende dekvloer muren kan dragen.

    2. De deurposten staan nu allemaal nog op hun plek en perfect en recht ingeklemd tussen de betonnen draagvloer en het plafond. Is het verstandig deze te laten staan en de noppenplaten en dekvloer hier omheen te plaatsen

    of

    deurposten en drempels verwijderen en later terugplaatsen op de nieuwe dekvloer?

    3. Wat is de minimale dikte van welk type dekvloer op de noppenplaten? Ik zie op de websites van vloerverwarmingsleveranciers regelmatig dat het minimum op een noppenplaat nog een dekvloer van 30mm is. Wie weet uit ervaring het advies van het minimum van een bedrijf dat dekvloeren stort?

    4. Voor de noppenplaten heb ik de optie voor geen, 10mm en 30mm isolatie. Ik snap de meerwaarde van isolatie, maar weet niet of dat nodig is op de beide verdiepingen. Het zou zelfs mijn lichte voorkeur hebben als het plafond van de garage / workshop wordt meeverwarmd om die ruimte ook licht te verwarmen. Ik zou dan op de beide verdiepingen kiezen voor de variant met maar 10mm isolatie. Wat zijn goede redenen om dit juist niet te doen?

    5. Hoe glad moet de betonnen draagvloer zijn om noppenplaten te dragen? Hier en daar heb ik nog plekken waar tot 2mm restanten van de dekvloer zijn achtergebleven. Wordt dit door de piepschuimen isolatie van de noppenplaten gecorrigeerd of moet ik het beton zo vlak mogelijk maken? If so, is een betonvloerschuurmachine daarvoor een geschikte oplossing?



    of heb ik een vloerfreesmachine nodig?


Sfeerfoto's volgen..
 

Marcn88

  • #2
Is de vloer beneden nu geïsoleerd dan? zo niet zou mijn voorkeur zijn, 10cm pir met daarop netten en de slangen hoh 10 max groeplengte 40a50 mtr op de netten knopen.

boven had ik het sowieso op netten geknoopt de 10mm isolatie heeft nauwelijks toegevoegde waarde tegenover de prijs voor noppenplaten versus netten, de wanden zou ik er wel eerst inzetten zodat je de groepen goed per ruimte gescheiden kan houden.
denk eventueel ook nog aan een loze leiding naar elke afzonderlijke ruimte vanaf de verdeler voor zoneregeling
 

Westerterp

  • #3
Marcn88 schreef:
Is de ... voor zoneregeling
Goede tip Marc. Ik heb hier en daar inderdaad al loze leidingen, maar moet er inderdaad voor zorgen dat ze allemaal naar de cv zouden kunnen leiden.

Er is op geen van de verdiepingen isolatie. Mijn verdiepingen hebben echter verschillende hoogtes en ik wil voorkomen naar mijn plafonds toe te groeien. 10cm PIR met daarbovenop nog een dekvloer kost me veel te veel hoogte. Ik ben bijna twee meter lang en de verdiepingen zijn respectievelijk 245,5, 265,5 en 247 cm hoog. Als ik dan op de begane grond 15 cm hoogte verlies kan ik niet eens springen zonder mijn hoofd te stoten.

Is er reden om op de woonlaag (eerste verdieping) te isoleren onder de vloerverwarming? Ik zie eerder een voordeel dan een nadeel van een warm plafond in de garage. Idem voor de tweede verdieping, die zou mijn woonkamer opwarmen. Ik zie wel het nut van het isoleren van de garage / workshop, maar die zal ik alleen verwarmen als het richting het vriespunt gaat. Als je het in een workshop koud hebt, werk je gewoon niet hard genoeg..

Sidenote. Ik wil wel alles domoticeren en elke groep per verdeler apart kunnen regelen. Op de woonlaag is er geen noodzaak dat per groep te doen omdat het één grote open ruimte is, maar op de tweede verdieping wil ik de vier ruimtes apart van elkaar kunnen regelen, zowel via secundaire thermostaten in elke ruimte als via een app. Ik neem aan dat in dat geval de communicatie van de secundaire thermostaten met de cv niet relevant zijn, maar vooral de regelaars die op elke verdieping bij de verdelers zitten. Klopt die aanname?
 

Marcn88

  • #4
De verdiepingsvloeren niet isoleren maar de bgg wel, voor de zoneregeling dus van ieder vertrek een leiding naar de desbetreffende verdeler en van elke verdeler een leiding naar de ketel, want als er ergens warmte gvraagd word door een zone gaat de klep op de verdeler wel open maar de ketel moet ook een signaal krijgen dat er warmte word gevraagd
 

Westerterp

  • #5
Helder. Thanks.
 

Westerterp

  • #6
Right, vanwege de voortgang weer een paar nieuwe vragen en nog een keer de onbeantwoorde.

De dekvloer op de eerste en tweede verdieping zijn er zonder bijzonderheden uitgekomen. Niet overal even netjes, dus ik moet nog steeds iets doen om hoogteverschillen door cementresten weg te werken.

1. Wat is hiervoor de meest geschikte machine? De betonschuurmachine?

Ik kwam er met de bouwlaser ook achter dat mijn plafond op alle verdiepingen een stuk doorhangt. Op een breedte van 430 cm is het ongeveer 2 cm. Bij nazoeken blijk dat niet raar te zijn en verklaart ook deels de hoogteverschillen in de dekvloeren. Om te voorkomen dat mijn vloerverwarming dan met een nieuwe waterpas dekvloer niet op verschillende hoogtes onder de bovenlaag ligt moet ik daar met het aanleggen rekening mee houden.

De enige manier die ik kan bedenken om de vloerverwarming waterpas te krijgen is door de wapeningsnetten op pootjes van verschillende hoogtes te zetten die compenseren voor de doorhang.

2. Klopt die beredenering? Valt hiermee het gebruik van noppenplaten überhaupt af?

3. Wat is het effect van totaal geen isolatie onder de laag vloerverwarming in de dekvloer (op de eerste en tweede verdieping)? Alleen dat het plafond van de verdieping lager ook warm wordt en de opwarming langer duurt?

Ik ben er ondertussen ook al uit dat het eerst plaatsen van nieuwe tussenmuren van cellenbeton op de betonnen draagvloer en dan pas vloerverwarming + dekvloer waarschijnlijk de beste volgorde is. De deurposten laat ik dus ook staan, maar zonder drempels, om de vloerverwarming bijna overal via de deuropeningen naar ruimtes te leggen.

4. Wat is de minimale dikte van een gietvloer bij vloerverwarming op een net van wapeningsstaal?
 

Marcn88

  • #7
Dat de vloer iets ongelijk is maakt voor de vvw niks uit zolang er maar geen scherpe punten oid uitsteken, u kunt noppenplaten toepassen dit is geen enkel probleem, maar ook met de noppenplaten zal naar verloop van tijd het plafond ook iets opgewarmd worden maar dit ga je niet echt merken immers warmte stijgt op
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Worden alle trappen open? Ook van garage naar woning?

Realiseer je je dat je flink moet gaan stoken om dit huis comfortabel te krijgen?

Denk ook aan de ventilatie. Verder geef ik vaak het advies om bij zo'n grote verbouwing eerst een totaalplan te bedenken. Wil je in de toekomst een comfortabel, gezond en energiezuinig huis? Dan maak je wellicht een andere keus dan maar een berg energie (vloerverwarming) erin te pompen.
 

Westerterp

  • #9
De trap van de workshop / garage is beneden gesloten met een deur, hoewel dat niet uit zou maken omdat warme lucht niet naar beneden gaat.

De tweede trap van de eerste naar tweede verdieping is wel volledig open. Ik moet dus op de overloop van de tweede verdieping deuren dichthouden om te voorkomen dat al mijn warme lucht naar een verdieping hoger gaat.

Ik heb de vloerverwarming enkel voor de winter en als investering bij verkoop in de toekomst. Ik heb een spekstenen kachel die ik in de rest van het jaar gebruik als mijn vriendin klaagt over koude..


Wilt u quotes achterwege laten als de tekst er net boven staat, mod.
 

Bob23

  • #10
Hoi Westerterp, Ik heb dezelfde soort woning en ben ook op drie verdiepingen aan het verbouwen in mijn vrije uurtjes :lol: Bij mij staan de meeste binnenmuren nog op hun plek, dat wel, maar ook ik ben overal vloerverwarming aan het aanleggen.

Op de verdiepingsvloeren zou ik geen isolatie onder de vvw toepassen, zonde van de hoogte inderdaad en de warmte gaat niet echt verloren. Ik ga zou wel de kruipruimte (laten) isoleren met PUR of reflecterende folie. (ben er nog niet uit wat beter is) en het dak isoleren met zo dik mogelijke PIR platen. (ik heb 120mm)

De vvw op de 2e verd heb ik ingefreesd met een dubbele muurfrees. Is opzich wel te doen. Op de beganegrond wil ik muziek gaan maken en omdat de woning erg gehorig is naar de buren (geen spouw) ben ik de daar cementdekvloer aan het verwijderen om een zwevende vloer te maken (op 20mm "harde" steenwol) (https://www.klusidee.nl/Forum/zandcement-verwijderen-van-dunne-betonnen-ondervloer-t111526.html) en maak ik zwevende voorzetwanden van metalstud, steenwol, OSB en 2x gips.

Volgens mij moet je minimaal 5cm cement gebruiken bij draadstaalnetten, omdat ik zachte isolatie gebruik doe ik 6cm

Overigens ben ook een douchepijp wtw aan het plaatsen en leg ik ventilatie aan voor balansventilatie met wtw. (waarbij ik ruimtes vraag gestuurd afzuig en verse lucht het trappenhuis in blaas)


Mijn zone regeling ga ik doen met (open source) arduino's en relais en thermostaten in elke zone. Dit kun ook desgewenst aan opensource app's koppelen waarmee je dus via internet eea kan aansturen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu