Opbollende eiken vloer

Edwin75

  • #1
Door vochtig weer is de 24 jr oude eiken vloer 5 cm omhoog gekomen over een breedte van een meter en een lengte van vier meter. Dit hebben we vorig jaar ook gehad en is door stoken vanzelf weer weggegaan .Maar om dit nu elk jaar te hebben gaat me een beetje ver hoe zou ik dit het beste op kunnen lossen.

ter info
-Kanten liggen 1 cm vrij ,vermoed daarentegen dat hij toch is vastgelijmd op ondervloer (beton) en plaatselijk is losgelaten door de dweil van de vrouw vorig jaar)
-Vloer is inmiddels grondig geschuurd en 4 keer gelakt dus van bovenaf kan er geen vocht in komen
-Naar mijn weten geen last van vocht aan onderkant v/d vloer

Ben van plan om met de cirkelzaag of decoupeerzaag over de bolling te gaan zodat er ruimte vrijkomt en hij vanzelf gaat zakken. Probleem hierbij is dat er geen lijm onder kan om hout aan beton lijmen en de groef dan mist ,en dus minder stevig is als geheel.
2e optie is elke meter gaten maken en (bruis)lijm onder vloer te spuiten en door zwaar gewicht 24 uur op druk te houden

Wie o wie kan mij helpen met wijze raad? Zoals jullie merken ben ik nog niet helemaal zeker van mijn zaak maar mischien heeft iemand ervaring of tips betreffend dit probleem

alvast bedankt gr Edwin
 

Pepjo

  • #2
Ik vrees dat de dingen die je voorstelt slechts lapmiddelen zijn, die het probleem zelf niet aanpakken.

Je moet óf het vocht in huis aanpakken ( door bv een ontvochtiger ) óf zorgen dat de vloer vrij kan bewegen, door de zijkanten los te halen.

Je verkijkt je namelijk op de krachten die vrijkomen : ik denk dat lijm, zoals je die wil gebruiken, die krachten niet tegenhoudt.
 

Edwin75

  • #3
Zal direct een ontvochtiger aanschaffen goede tip bedankt
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Grappig, ik las laatst op een site van een leveranciers van oude vloerplanken:
Als hout nat wordt, zet het uit, als hout uitdroogt krimpt het. Deze werking blijft altijd bestaan, ook al is hout 1000 jaar oud. Wat betekent dit nu in de praktijk? Normaal moet je luchtvochtigheid tussen de 50 en 60% liggen. Ga je hier van afwijken, dan ontstaan er reakties. Dit zal in de praktijk betekenen dat er 's winters kleine naden in de vloer ontstaan, je stookt de lucht immers droog met de verwarming. In het voorjaar zullen deze naden verdwijnen omdat je dan minder stookt en ook buiten de luchtvochtigheid weer hoger wordt.

Beter is het om ook 's winters dmv luchtbevochtiger je vochtigheid op peil te houden, en zo de kleine krimpnaadjes tegen te gaan.
grtz
Henk
 

Pepjo

  • #5
Dat is in zoverre waar, dat het juist in de overgangsgebieden fout gaat : aan het begin van de winter / eind herfst, als je nog niet al te zeer stookt maar de luchtvochtigheid hoog is. En de overgang lente/zomer.

Een beetje zoals nu dus.
 

Edwin75

  • #6
Heb me voorgenomen om nog maar even te wachten met actie ondernemen (zagen) tot de kachel en vochtvreter zijn werk gedaan heeft en de vocht verder uit huis weg is. (zagen kan immers altijd nog)
 

Stefan4130

  • #7
Dat probleem kan je het beste aanpakken, door met een lammelo frees de houten vloer bij het knelpunt vrij te zagen ik heb deze methode al een paar keer toegepast, en het is altijd goed gekomen. btw er zijn ook speciale boven zaag machines op de markt, voor als je dit werk vaker moet doen.
 

Edwin75

  • #8
Die lamello frees wat is dat ,en kan je die ergens huren. Gaat dat ook in het midden van de kamer over een lengte van vier meter (dus niet aan de plint kant om af te vrezen) dit lijkt mij de ideale oplossing zo te horen! Krijg ik dan ook de verbinding/groef terug voor de stevigheid?verband? hoor hier graag meer over lijkt mij top alvast bedankt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
@ Stefan4130; wilt u eerst de vraag goed lezen ?

Edwin75 schreef:
-Kanten liggen 1 cm vrij ,vermoed daarentegen dat hij toch is vastgelijmd op ondervloer

@ Edwin75; een lamellofrees wordt gebruikt voor het frezen van sleufjes in een plank, hierin passen dan de zogenoemde lamello's, ovale geperste schijfjes die in de verbinding gelijmd worden.
De lamellofrees is geschikt om langs de kanten ruimte te maken voor uitzetting/werking van het hout, bij u is dat niet nodig omdat er ruimte is langs de kanten.

Zou u de frees willen gebruiken in de naad tussen de planken dan hebt u dezelfde zaagsnede als een zaagmachine, dat schiet niet echt op dus, de veer en groef krijgt u dus ook niet terug, die wordt weggefreest.
 

EdP

  • #10
Met het risico eigenwijs te worden verklaard (overigens geheel terecht): is er gecontroleerd dat de vloer op dit moment rondom 1cm vrij ligt, of is dit alleen bij het leggen het geval geweest? Dat maakt een groot verschil.
 

Edwin75

  • #11
Bedankt voor duidelijkheid over lamello-frees .
Verder om terug te komen op vraag of de vloer nu of toen vrij van kant licht: de vloer licht al twintig jaar maar is sinds twee jaar gaan opbollen naar mijn weten en de kanten liggen nu vrij .

Als ik op de bobbel zachtjes spring (waanschijnlijk erg fout) zie ik aan de zijkanten van de bobbel de vloer ook niet licht omhoogkomen of verder bewegen zoals je dit wel zou verwachten bij een vloer die niet verlijmt is.
Verder zien we wel dat het nu minder wordt en we nu verschil zien met de spanning voor paar weken terug.

Dus wegtrekken zal hij, dat is zeker ben alleen benieuwd naar volgend jaar of hij dan terug komt of nu voldoende bescherming heeft van bovenaf door de dikke laklaag.

We zullen het merken ? Denk nu dat ik wel kan concluderen dat het afwachten zal zijn tot bobbel weg is en of hij volgend jaar terug komt wandt even bewerken zal meer werk en zichtbare schade toebrengen als ik wil. De tijd zal het leren .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu