Hallo,
Onlangs heb ik mijn vloer verwijderd om deze opnieuw op te bouwen met vloerverwarming. Bij het verwijderen kwamen we er achter dat de vloer bestaat uit een extra laag (de 2e)
- tegels + zandcement
- krimpnetten + oude vloerverwarming in iets cement achtig (deze hadden we in het zandcement verwacht).
- stampbeton (12 cm volgens tekening)
- Foamglass isolatie (volgens tekening, aanleg rond 1979, dikte geen idee)
- Zand
We hebben de 1e 2 lagen verwijderd, waarbij de zandcementvloer goed ging, maar de 2e laag zit op veel plekker ‘vast’ zat aan het stampbeton, hierdoor is een oneffen ondergrond ontstaan met oneffenheden tussen de 1-2 cm. (zie foto’s). Deze laag is zachter dan beton, maar harder dan zandcement, en verwijderen met de hand lijkt een onmogelijke opgave. Ook zitten her en der al wat hoge kiezels van het beton. Hier zit ik mee, om tot de juiste opbouw te komen. Als ik een houten plaat neerleg, ligt deze niet stabiel...
Het idee voor de nieuwe vloeropbouw was als volgt
1. 20 mm - Noppenplaten of tackerplaten voor isolatie
2. 16 mm - Verwarmingsbuizen
3. 30 mm - zandcementdekvloer met fibermes (of iets anders qua versteviging)
4. +/- 15 mm afwerking eikenhouten multiplank
totaal 66 + 15 = 81 mm (kom dan al 15mm hoger uit dan nu, maar tov buitendeur hebben we nog 3 cm speling
Vragen die ik nu heb zijn:
1. Hoe vlak moet de ondervloer zijn, de een zegt dat noppenplaten hierop kan, de andere zegt dat de ondervloer “vlak genoeg
Onlangs heb ik mijn vloer verwijderd om deze opnieuw op te bouwen met vloerverwarming. Bij het verwijderen kwamen we er achter dat de vloer bestaat uit een extra laag (de 2e)
- tegels + zandcement
- krimpnetten + oude vloerverwarming in iets cement achtig (deze hadden we in het zandcement verwacht).
- stampbeton (12 cm volgens tekening)
- Foamglass isolatie (volgens tekening, aanleg rond 1979, dikte geen idee)
- Zand
We hebben de 1e 2 lagen verwijderd, waarbij de zandcementvloer goed ging, maar de 2e laag zit op veel plekker ‘vast’ zat aan het stampbeton, hierdoor is een oneffen ondergrond ontstaan met oneffenheden tussen de 1-2 cm. (zie foto’s). Deze laag is zachter dan beton, maar harder dan zandcement, en verwijderen met de hand lijkt een onmogelijke opgave. Ook zitten her en der al wat hoge kiezels van het beton. Hier zit ik mee, om tot de juiste opbouw te komen. Als ik een houten plaat neerleg, ligt deze niet stabiel...

Het idee voor de nieuwe vloeropbouw was als volgt
1. 20 mm - Noppenplaten of tackerplaten voor isolatie
2. 16 mm - Verwarmingsbuizen
3. 30 mm - zandcementdekvloer met fibermes (of iets anders qua versteviging)
4. +/- 15 mm afwerking eikenhouten multiplank
totaal 66 + 15 = 81 mm (kom dan al 15mm hoger uit dan nu, maar tov buitendeur hebben we nog 3 cm speling
Vragen die ik nu heb zijn:
1. Hoe vlak moet de ondervloer zijn, de een zegt dat noppenplaten hierop kan, de andere zegt dat de ondervloer “vlak genoeg