Nieuw plafond van gipsplaten met structuurverf

Pddekker

  • #1
Hallo,

Wat ik even wil vragen is het volgende. Ik heb een nieuw plafond gelegd met gipsplaten. Deze wil ik eerst met latex behandelen en vervolgens met grof structuurverf.
Moet ik nu eerst alle schroefgaten en naden dichtmaken? Of wordt dit vanzelf opgevuld door de structuurverf?
Ik heb nog nooit met structuurverf gewerkt dus ook andere tips en trucs zijn welkom.

Bij voorbaat dank voor de reacties.
 

Pepjo

  • #2
Eerst de naden en schroefgaten opvullen inderdaad, deze blijf je zien door de verf heen.

Gebruik hiervoor gipsplaatvuller, bestaat ook kant-en-klaar in een potje.
 

Pddekker

  • #3
Nog een klein vraagje, moet je zo'n plafond eerst volledig dekkend met latex doen en dan een keer structuurverf? Of kan ik meerdere lagen structuurverf aanbrengen? Het eerste lijkt me logischer, maar toch even navragen voor ik het verknal.
Bij voorbaat dank vor de info.
 

-stuffie-

  • #4
Je kan eerst de latex doen en daarna structuurverf, je kan het ook andersom doen of je kan ook alleen structuurverf doen. Of dat laatste in 1 laag lukt is niet te zeggen, maar 2 lagen kan wel. Ik zou het zelf eerst met voorstrijk doen, aangezien structuurverf vrij duur is.

Overweeg om de naden niet dicht te maken. Naden dichtsmeren kan behoorlijk tegenvallen en ik zie dan ook vaak dat ze "geprobeerd hebben de naden dicht te smeren". Niet dichtsmeren is dan mooier.
 

Pddekker

  • #5
Oke, ik zal het eerst dekkend doen met latex en dan 1 laag structuurverf.

Wat betrefd de naden. Als ik structuurverf aanbreng met een roller voor structuurverf, kom ik dan wel in de naden? Als ik de naden niet dichtmaak, lijkt mij dat de roller de naden leeg laat. Met latex is het dan met een kwast aan te brengen, maar lukt dat ook met structuurverf. Of gaat dat vanzelf als je een structuurverfroller gebruikt?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.
 

Pddekker

  • #6
Oke we gaan het gewoon doen.
Jullie horen wel hoe het verlopen is.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
De procedure voor het texen van gipsplaten:

Zet de gaatjes en naden dicht met acrylaatkit ( nadenvuller is leuk voor wandplaten, doch zakt tussen de naden uit (scheurt) indien het bovenliggende deel een houten plafond is door het werken daarvan.

Rol de platen voor met verdunde muurverf / muurgrond.

Werkt de platen af met gewenste product. Werkt u met structuurverf, neem dan een product met een lange "open tijd". Dit voorkomt aanzetten en banenbontheid. U kunt de open tijd ook verlengen door toevoeging van een speciaal bij de vakhandel verkrijgbaar product.

Werkt u met muurverf, neem dan een extreem matte muurverf om strijklicht effecten te voorkomen. Hoe matter de verf, des te minder kans daarop.
 

Pddekker

  • #8
Oke Kees, bedankt,

Zoals het er nu naar uitziet ga ik hier eind deze week of begin volgende week mee beginnen. Vooral bedankt voor de tip met de acrylaatkit.

Jullie horen van mij
 

renehi

  • #9
Kees de schilder schreef:
De procedure voor het texen van gipsplaten:

Zet de gaatjes en naden dicht met acrylaatkit ( nadenvuller is leuk voor wandplaten, doch zakt tussen de naden uit (scheurt) indien het bovenliggende deel een houten plafond is door het werken daarvan.
Dit effect heb je toch ook als de wanden van hout zijn en daarop gips?
Mijn ervaring is dat acr. kit een beetje indroogt, dus een tweede laag is wel nodig en daarna goed laten drogen.

Trouwens de fabrikant van Rot en Geel band en dergelijke die heeft ook een gatenvuller voor gips; vangt deze de werking ook niet op? Dit moet aangebracht worden zonder hechtinggaas, lijkt mij dan dat deze enigszins elastich is.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Zoals ik al schreef: indien het bovenliggende deel een houten plafond is.

Acrylaatkit kan een krimp-en trekspanning opvangen die vele malen hoger ligt dan welke nadenvuller dan ook. Puur uit praktijkervaring.

Nadenvuller dient om de naden volledig op te vullen.
Het gebruik van wapeningsgaas is daarbij, om scheurvorming te voorkomen, onontbeerlijk. Scheurvorming is ook mede afhankelijk van de samenstelling: veel gips in een filler vergroot de kans op scheuren.

Er wordt gewerkt aan fillers met flexibele componenten, mogelijk dat deze dezelfde eigenschappen qua flexibiliteit hebben als kit: heb je ook geen wapeningsgaas meer nodig.
 

renehi

  • #11
Kees de schilder schreef:
Zoals ik al schreef: indien het bovenliggende deel een houten plafond is.
Ik had het over een wand, maar de werking daarvan is natuurlijk het zelfde. :oops: Overigens is merk verwijderd geen goede wandvuller? In het productblad staat dat je geen gaas nodig hebt? Ieder geval ik gebruik denk ik de volgende project maar acr. kit. Lijkt mij 10 X handiger, ff kitten en met plamuurmes strak maken en klaar.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Was dat maar zo... :cry:

Het is juist de beweging ( trilling van verkeer enz.) van de balklagen / houtenvloer waaraan het rachelwerk is bevestigd wat, samen met te temp. verschillen voor de scheurtjes zorgt.

Een wand is wat stabieler en heeft minder last van de zwaartekracht. Het is daarom ook raadzaam om gipsplaten aan een plafond te schroeven ipv te nieten. U zult de eerste niet zijn die na verloop van tijd van die rare doorgezakte gipsplaten aan het plafond ziet hangen. :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu