NEFIT trendline geeft geen warm water, wel verwarming

DCB

  • #1
Goedemorgen

Onze NEFIT trendline (bj 2017) geeft geen warm water, wel verwarming.

Wat ik hier zoal lees is het waarschijnlijk de flowsensor, aangezien er geen storing gemeld wordt en ook de vlam niet gaat branden als er tapwater gevraagd wordt.

Het vervangen van de flowsensor lijtk vrij simpel zag ik hier:

Echter in het topic staat ook dat er waterdruk op staat.

Twee vragen, is het inderdaad zo simpel? Ben nu niet thuis, maar zit dit onderdeel gewoon onder de kap? En hoe krijg ik de waterdruk eraf?

Bedankt!
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
Je kunt controleren of de flowsensor werkt of niet, ga met de i toets naar de aflezing van de tapflow aangegeven in liters per minuut
Draai een ww kraan open, er zou nu iets van 5 a 6 ltr moeten komen te staan blijft deze op 0 dan is idd de flowsensor defect.
Vervangen gaat als volg, maak het toestel spanningsloos en zet een ww kraan open (liever lager gelegen dan de ketel) en draai de inlaatcombinatie in de kw leiding onder de ketel dicht. Als het goed is stopt de kraan met stromen, haal de sifon uit de ketel en de isolatie van de platenwisselaar (grijs piepschuim) de flowsensor zit boven de kw inlaat van de ketel, de sensor heeft bovenop een klein stekkertje met 3 draadjes neem deze los
Verwijder de splitpen waarmee de sensor geborgt word en wip de sensor dmv een platte schroevendraaier naar boven
Controleer of de sensor er in zn geheel is uitgekomen want ze willen nog wel eens breken ( vergelijk de oude met de nieuwe) montage in omgekeerde volgorde
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

DCB

  • #3
Bedankt, ik ga er zo een halen en ga het proberen. Zou in principe wel moeten lukken als ik t zo hoor.

De flow blijkt inderdaad 0 te zijn.
 

DCB

  • #4
Die transparante bak is het sifon?

Hoe maak ik deze los?

15982874410746010270507142746752.jpg
 

DCB

  • #5
Gelukt, maar het onderdeel dat ik gekocht heb, is iets héél anders dan dat ik er nu uithaal...

Iemand? Rechts op de rand de sensor die ik eruit haal. Links het nieuwe, inclusief zakje met ringen.

15982920295356588047235270380435.jpg


Op de website van de installatie groothandel vind ik dat het onderdeel dat ik heb: "Nefit flowsensor Aquapower"
En het onderdeel dat ik had moeten hebben: "Nefit stromingssensor"

Blijkbaar niet hetzelfde, maar hier op het forum worden beide termen wel door elkaar heen gebruikt?

Beide voor de NEFIT trendline.
 
Laatst bewerkt:

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #6
Nee jehebt de verkeerde sensor die u nu hebt is voor de topline aquapower serie u hebt er 1 nodig die in de topline hrc25 en 30 zit en in de nefit proline/smartline bosch compact en dus de trendline
De 8028921
 

DCB

  • #7
Ja ik kwam er achter. Heel spijtig. Als je zoekt naar stromingsensor respectievelijk flowsensor, krijg je bij iedere zoekterm slechts 1 van de twee verschillende sensoren. Toevallig kreeg ik de verkeerde en dacht ik dus dat dat m moest zijn.

Dag later de ander gekocht en vervangen volgens instructie. Eitje zou ik zeggen. Bedankt voor de aanwijzingen, die gaven mij voldoende vertrouwen.

Overigens is het niet nodig om te pielen met een schroevendraaier, waarmee je de behuizing mogelijk zou beschadigen. Er zit ook een soort veer bij, waarmee je m eruit kan trekken (heb t overigens met schroevendraaier gedaan, leek me wel makkelijker.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #8
Dat t met de veer wil is meer een uitzondering dan regel, ik heb al zo vaak meegemaakt dat die dingen zo vast zitten dat ze zelfs in 2 delen breken en dat je dan de kw leiding ond3r de ketel moet demonteren zodat jemet een schroevendraaier het resterende stuk eruit kunt tikken
 

Manus Van Alles

  • #9
Nefit Trendline HRC30 CW II geïnstalleerd op 29-12-2017.
ik heb/had het zelfde probleem...geen foutmelding op mijn display maar ook geen warm water.
Wel een H13 melding en driehoekje met uitroep teken.... is dus service/onderhoud...deze maar ff op 0 maanden gezet.
Ik heb alle bovenstaande berichten gelezen en toen werd mijn conclusie ook bevestigd dat de flowsensor stuk was.
€46.= voor een nieuwe gekocht en het vervangen is idd een fluitje van een cent

Naam van winkel verwijderd, mod.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

happylikeme

  • #10
Hier hetzelfde probleem. Ik heb een Nefit Trendline II HRC 25 ook uit 2017.

Ik heb geen warm water maar wel verwarming en de ketel geeft geen foutmelding. Daarnaast blijft de ketel bij warmwatervraag op standby staan, maw hij registreert geen warmtevraag. Het regent klachten online over defecte flowsensors!

Jullie uitleg is super . , bedankt daarvoor. Ik heb toch nog enkele vragen voordat ik een nieuwe flowsensor bestel en ik hoop dat iemand zo aardig wil zijn die te beantwoorden.

De tapflow wordt in het info menu (I toets) aangeduid als Taphoeveelheid (l/m), (zie afbeelding handleiding) Is dat correct?
Dit menu blijft bij mij op nul staan als ik de warmwaterkraan open heb staan.

Is dit de sensor die ik moet bestellen? Zie onderstaande afbeelding.


Image.jpeg external-content.duckduckgo-2.jpg
 

SimonL

  • #11
Welke sensor heb ik nodig voor mijn Trendline HRC30 CW5 II?
NEFIT STROMINGSSENSOR - 7746900079 of 7746900492? Of een heel andere?
 

Elimare

  • #12
Ik heb exact dezelfde ketel en dezelfde vraag. Ook hier: wel werkende CV, geen heet water, flow op 0 l/min, cv ketel Nefit trendline hrc30 cw5 II en nu op zoek naar het juiste onderdeel nr. Alvast hartelijk dank voor advies!
 

Elimare

  • #13
Naschrift: online vind ik

Nefit stromingssensor 7746900492
  • Model: 8028921
  • Beschikbaarheid: Op voorraad
Het 802... nr komt overeen met bovengenoemd nummer in het advies (dat vaak irritant geblokt wordt door reclame)
 

JPDeckers

  • #14
Dankzij Google en (oa) deze thread m'n CV ketel zojuist gerepareerd.
kwam er wel achter dat over 2 weken (januari '23) Bosch/Nefit met een nieuwe flowsensor uitkomt, daarom geregistreerd om dit achter te laten voor volgende google-bezoekers:

Nieuwe verbeterde flowsensor:

Oude TrendLine flowsensor, artikelnummer 7746900492
Nieuwe TrendLine flowsensor, artikelnummer 8738902350
 
  • Like
Waarderingen: Blof-fan

SimonO

  • #15
Heren. heel veel dank voor deze pagina.
hierdoor heb ik mijn ketel kunnen repareren en een dure reparatie en lang wachten voorkomen.
natuurlijk brak die sensor bij mij af en bleef de helft erinzitten en dankzij de tip niet in paniek en hem van onderaf eruitgetikt.
nieuwe model sensor plopte met wat vaseline er makkelijk in.
totale kosten : 15 euro (incl. btw)
hopenlijk gaat het nieuwe verbeterde model niet meer stuk... (heb er nu wel 1 als reserve op voorraad)
 

Jiewrev

  • #16
Ook ik heb hetzelfde probleem gehad, en helaas nog steeds. Ik heb de flow sensor inmiddels 2x vervangen op de manier die hierboven ook is beschreven. Het warmwater functioneert dan weer 1 a 2 maanden, waarna hetzelfde probleem weer terug komt. Heeft iemand nog tips en hints?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #17
Graag een eigen topic openen. Topic kapen wordt niet gewaardeerd.
 

kaixomundo

  • #18
Ik had ook dit probleem met mijn Nefit Trendline en dankzij de omschrijvingen op dit forum zonder al te teveel technische kennis zelf kunnen oplossen. Zorg wel dat je bewust bent met waar je bezig bent. Bij twijfels, gewoon een pro laten komen.

Ik heb voor een paar tientjes (€ 20,82 incl verzending bij Shoponderdeel) de nieuwe versie van de FlowSensor ( gekocht. In eerste instantie leek deze langer dan de versie die ik ging vervangen, maar dat kwam omdat het bovenste gedeelte verder uitsteekt.

Tijdens het vervangen heb ik meteen het sifon gereinigd en gevuld met schoon water.

Naast de instructie van @Marcn.88 heb ik ook veel gehad aan de omschrijving op de Nefit website: https://www.nefit-bosch.nl/professioneel/na-installatie/nieuwe-flowsensor

Nogmaals dank aan alle klussers op dit forum. Ik kan weer warm douchen :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu