Nefit Smartline Basic HRC24/CW3; Storing 2U / 2F

RenKoo

  • #1
Hallo allemaal,

Wij hebben een ketel zoals hierboven vermeld.
Al langere tijd hebben we na meerdere keren normaal gebruik ineens koud water bij de tappunten (de 3e persoon onder de douche, bijvoorbeeld).
In de gevallen dat we het konden controleren stond er een foutcode 2F-xxx(?).

Nu hebben we ineens ook problemen met de CV.
Op aanvraag probeert de ketel te starten, maar komt daarna in de storing 2U-213 (te groot temp. verschil tussen safety-sensor en retoursensor).
Maar soms komt ie ook in een storing 2F-260 (Aanvoersensor registreert geen temp.stijging van het CV-water, na een branderstart).

In dit tweede geval kan ik wel gewoon warm water tappen.

Ik zocht naar een gemeenschappelijke oorzaak van beide problemen, of zal dit toeval zijn? In eerste instantie dacht ik aan een defecte sensor, maar beide storingen (voor CV) spreken over andere sensoren.

Voor de tapwaterstoring weet ik (nog) niet wat de aanvullende codering is, mocht dit 2F-271 zijn, dan gaat het over de aanvoer- en safetysensor. De ene sensor komt ook voor in de 2F-260 storing, de andere sensor komt ook voor in de 2U-213 storing.
:shock: :?

Iemand ervaring of ideëen over/met deze storingen?

@Moderator: Excuus, per ongeluk in verkeerde categorie geplaatst, kan deze verplaatst worden?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Screech

    Specialist Verwarming
    • #2
    Aanvoer sensor verloopt van zijn temperatuur. Deze vervangen.
     

    RenKoo

    • #3
    Dank Screech.

    Zijn de sensoren zo te vervangen, of moet de ketel eerst worden afgetapt?


    Vanmiddag meteen ketel schoongemaakt. Warmtewisselaar behoorlijk vervuild (al weet ik niet wat normaal is), brander zo goed als schoon. Nu zag ik op de onderste ring van de wisselaar water tussen de convectorbladen.
    Blijkbaar zit hier een lek in.
    Kan dit ook oorzaak van de storing zijn, en enige remedie hiermee is vervangen neem ik aan?
     

    Screech

    Specialist Verwarming
    • #4
    Het water in de wisselaar betekent dat je veeel en veeel te laat bent met je OH. Dit water zal nl condenswater zijn wat niet weg kan. De sifon moet ook schoon gemaakt worden. Hier zal wel enorm veel bagger in zitten.
    Als je brander los hebt gehad, heb je dan ook de zwarte pakking vervangen? Laat ik het hopen. En tussen de kap van de wisselaar hoort een rood pakking snoer te zitten. Als deze bij u wit/doorzichtig is, zou ik die ook maar eens vervangen.
    De wisselaar is schoon als alle witte troep er tussen uit is. Laat je die witte troep zitten, krijg je vanzelf storingen door een te hoge rookgas temperatuur. Binnen in de wisselaar zit een soort van kegel. Deze kegel hoor je er met niet al teveel moeite uit de wisselaar te kunnen trekken. Ik ben bang dat die bij u muur vast zit.
    Een zwaar vervuilde wisselaar kan ook het probleem zijn. De ketel kan hierdoor slecht zijn warmte kwijt, met vreemde tempeartuur schommelingen tot gevolg.

    Maak voor de grap eens een foto van de wisselaar en post deze hier, om te zien of bovenstaande het probleem zou kunnen zijn.

    Om de sensoren te vervangen moet er idd water afgetapt worden.
     

    RenKoo

    • #5
    Over voorgaand onderhoud weet ik niets. We wonen een jaar in dit huis. En de laatste sticker is van 2012. Er was ons verteld dat men 2013 ook voor de overdracht zou laten doen, maar ik had dit nooit gecontroleerd.
    Wisselaarpakking (koord) heb ik nieuw, branderpakking was niet beschikbaar, hopelijk maandag. Tijdelijk ingezet met CO-meter dicht in de buurt.
    De verdringer kostte wat moeite inderdaad, lukte pas na schoon steken.
    Het water hoeft dus geen lek te betekenen? Dat klinkt beter!
    Na terug bouwen van alles kom ik nog steeds op dezelfde storingen. Al leek de brander wel langer aan te staan en de vlam beter te zijn. Op het kijkglas was wel aardige condensvorming. Foto zal ik later vanaf laptop nog toevoegen, lukt niet vanaf telefoon...
     

    RenKoo

    • #6
    Sifon leek schoon en ik had die ergens in het afgelopen jaar ook eens geleegd.
    Zekerheidshalve toch ook nog geleegd en er kwam (geschat) toch gauw een half kopje rommel uit.
    Vervolgens ketel in schoorsteenvegersstand gestart en geen uitval. Daarna ook geen problemen meer in normaal bedrijf.
    Nog maar even aankijken, maar vooralsnog blij dat t weer warmer is.
    Toch een beetje kwestie van 'stom' misschien. Te snel geconcludeerd en aangenomen wellicht.
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #7
    Heeft deze ketel de nieuwe brander er in zitten?

    Heeft deze ketel de aanpassingset er in zitten?
     

    RenKoo

    • #8
    Aanpassingen zegt mij niets(?). Dat betekent...?
    Ketel is wel voorzien van de sticker 'burner ok'
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #9
    Dat is de aanpassing dan is het goed
     

    M. van Helden

    • #10
    Bij mijn ketel dezelfde storing gehad aangaande de watertemperatuur storingen.
    Bij mij zijn de aanvoer/retour temperatuur sensoren vervangen en het probleem was opgelost.

    Let op, afhankelijk van de uitvoering van je ketel kun je 2 verschillende typen sensoren hebben. retour/safety of bi-sensor.
    let hier op bij het bestellen van de juiste sensoren.

    De brander, daar is een modificatie op geweest, deze kon bij slecht onderhoud, en dus verstoorde luchttoevoer slecht gaan branden en gaan vervormen door de ontstane hitte. Neemt niet weg dat als je de nieuwe brander hebt, je het onderhoud kunt laten verslonzen, een zuiver brandervat blijft essentieel voor de goede werking van je ketel.

    Ah, gevonden, zie deze thread https://www.klusidee.nl/Forum/topic/nefit-smartline-basic-hr24-foutcode-2f-260-271.98515/
    Sorry, zie net dat deze thread al 3 jaar oud is, zal inmiddels ook wel opgelost zijn.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu