Nefit Smartline Basic HR24 foutcode 2F-260/271

M. van Helden

  • #1
Heren,

Na veel 6-en en zeveren, eindelijk gelukt de fout in kaart te brengen, nu de oplossing nog.

Verhaal, de ketel geeft af en toe storingscode 2F, soms met subcode 260, maar meestal met 271.
Klacht, de douche gaat aan, geeft warm water, je springt er onder, en het ding begint weer koud water te spugen.

Nu heb ik een uitleesstekkertje kunnen bemachtigen, en een middagje met die ketel en de laptop in de weer geweest, en het is me gelukt de storing 271 te reproduceren, en een log te maken van de temperatuursensoren.


De temperatuursensoren, geven na een 30 minuten stilstand aan "Safety"+/- 60 graden, "Aanvoer/retour"+/-40 graden.
Ketel krijgt warmwatervraag, pomp springt aan, en 3 seconden later krijg ik de storingscode.

Nadat de pomp is gestart zie je even de safetysensor een graad of twee oplopen, en dan ineens inkakken tot ze alledrie ongeveer dezelfde waarde's aangeven.Pomp stopt, start na een aantal seconden weer, temperatuur loopt nog verder terug van alle 3 sensoren, pomp stop en start weer, en dan start de ketel normaal op. Als hij begint te moduleren (90% modulatiegraad) zijn de temeraturen als volgt, Safety 70, aanvoer 60, retour 50. Warmwater staat op 60 ingesteld, dus het lijkt me alsof de sensoren in orde zijn.
Ook een probleem met een vastzittende pomp, doorstromingsprobleem ( Ontluchten/waterdruk) lijkt niet aan de orde. Je ziet namelijk dat als de pomp aanspringt, de temperaturen gelijk getrokken worden, dit duid dus op circulatie. waterdruk is 1,5 bar.

Wie kan me vertellen wat er met mijn ketel aan de hand is. Mijn installateur hoef ik het niet te vragen, die Nefit "Dealer" had geen uitleesapparatuur meer voor mijn oude (8 jaar) keteltje, wat onzin is, want met de modernste uitleesdongle via Smartfone's etc. wordt mijn ketel ook nog ondersteund.

Met vriendelijke groeten
M. van Helden

P.S. Mijn ketel heeft al de groene sticker op de aan/uit knop vanwege een of ander aardkabeltje, de sticker "Burner OK" in verband met de brandermodificatie, en heeft ook al het gemodificeerde wisselaarblok er in zitten.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #2
    Aanvoer en safety sensor defect. Beide vervangen
     

    M. van Helden

    • #3
    Dat is kort door de bocht, kun je dat ook onderbouwen ????, Niet dat ik je niet geloof ofzo, maar ik wil wel graag weten wat en waarom. Ik ben zelf Technisch Specialist bedrijfswagens, dus het hoeft niet in Jip en Janneketaal.
     

    Boudewijn 033

    Specialist Verwarming
    • #4
    Je kan er misschien heel erg lang over gaan zoeken hoe en waarom, maar ik sluit me aan bij obelix2. Gewoon vervangen, en genieten van een warme oneindige douch.
    Groeten b
     

    Tumkie

    • #5
    Idd ... meer dan 20jaar ervaring hebben zal wel onderbouwd genoeg zijn zekers !Sluit mij ook aan bij Obelix .
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #6
    Dank je wel collegea


    Onderbouwing genoeg denk ik.
    Maar alle gekheid op een stokje.
    Als je de zoek functie hier had gebruikt had je een ouder topic gevonden met dezelfde vraag stelling
    Na het antwoord " sensoren vervangen " is het opgelost


    Nieuwe onderbouwing. Zorg dat je de installatie handleidingen handen krijgt. Niet de gebruikers handleiding.

    Daar staan storingen met achterliggende code's. En de daarbij behorende oplossingen omschreven.
     

    M. van Helden

    • #7
    Vooraf, bedankt voor alle antwoorden.

    De instructies die je bedoeld heb ik al even in huis, als ik daar in op de storingscode's zoek, beginnen ze met onvoldoende doorstroming door waterdruk, pomp vast etc, dan sensoren doormeten op Ohmse waarden.

    Als ik de zoekfunctie op deze ( en andere vergelijkbare site's ) gebruik kom ik ongeveer evenveel verhalen tegen van "Opgelost" na vervanging sensoren, als "Nog steeds niet opgelost" na vervanging sensoren. Daaropvolgend een aantal andere mogelijkheden die mogelijk de oorzaak kunnen zijn, zoals kabelboom, KIM, Pomp die soms vastzit etc. Vandaar mijn besluit die uitleesstekker aan te schaffen, en eens te kijken wat er achter de kap van dat witte vierkante ding allemaal gebeurt.

    Ik heb dus wel degelijk mijn huiswerk gedaan, voordat ik een bericht schreef. De sensorwaarden lijken mij, als niet CV maar vrachtwagenspecialist in orde te zijn.

    Nu 3 ketelmonteurs tegen me zeggen dat ik ze zou moeten vervangen, ga ik dat ook doen. Ik laat het resultaat nog wel weten.

    Met vriendelijke groeten.
    Marcel
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #8
    Behoorlijke kosten gemaakt met die stekker. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik daar niet op gelet had.

    Maar normaliter zijn het echt de sensoren die kapot gaan. Een heeeeeel enkele keer een Kim.
    Als de kabelgoot defect/fout zou zijn dan was dat vanaf begin zo geweest.
    Ik heb het tenminste nog nooit meegemaakt, Wel een doorgevreten kabel die daarna kortsluiting maakte ( door een muis)
     

    M. van Helden

    • #9
    Ach, 55 euri incl verzenden en een mailtje naar de Nefit helpdesk om de juiste software even te mailen en je bent de man.

    Ik had er inderdaad ook die sensoren voor kunnen bestellen, maarja, techniek en electronica zit in mijn bloed, en nou heb ik het spul aan mezelf. Mede omdat ik een oud huis heb, en nogal een hoog gasverbruik, kan ik hiermee ook eens kijken wat de temperatuurwaarden zijn van de CV. Ik ben er al achter dat de radiatoren beneden zwaar onderbemeten zijn, deze moeten plaats gaan maken voor modernere exemplaren, omdat ik de Delta-T van 20 maar tot een kwartier kan vasthouden ( Mits de sensoren dus kloppen) Daarna moduleert de ketel terug tot 25% en de pomp tot 50%, om vervolgens af te slaan bij Delta-T 5.

    Een live uitdraai van vanmiddag van de sensoren staat bovenaan mijn bericht. Als je kijkt naar de sensorwaarden lijken die wel oké, vandaar mijn twijfel. Deze is echter wel van tapwaterverbruik.
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #10
    Kan ook heel goed Zijn dat je ergens een kleine radiator hebt die heel snel op temperatuur komt en dan moduleert de ketel terug omdat hij denkt cv is op temperatuur
     

    M. van Helden

    • #11
    Nou, ik heb hier in het hele huis van die oude gietijzeren klossebakken hangen. Boven heb ik er uit pure noodzaak radiatorkranen tussen moeten zetten, omdat het daar smorgens 30 graden was, terwijl het beneden nog geen 20 was. ( Ketel hangt op zolder)

    Vanmiddag boven alles dichtgedraaid, pc eraan en opgestart. Je ziet de temperatuur oplopen bij 100% belasting, tot de 70 graden uitvoer is bereikt, daarna moduleert hij langzaam terug, terwijl de retourtemperatuur blijft oplopen. Bij retour 65 graden kapt dan de ketel er helemaal mee. Beneden is het dan 1 graad warmer geworden in totaal een half uur stoken.

    Ik denk daarom dat 2 moderne t22 radiatoren wel de investering waard zijn.
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #12
    Toestel moet veel eerder moduleren dus kom je weer richting sensoren.

    Die oude radiatoren waren meestal ruim overgedemensioneerd zodat je eigenlijk met lage aanvoer temperatuur alles fijn warm zou moeten kunnen krijgen
     

    Ffvragen

    • #13
    Bij mij was zelfde code en zelfde probleem veroorzaakt door software probleem in Kim module. Dit (veel voorkomend)probleem is bekend bij nefit

    Koste 2 min werk maar moet wel eerst een nefit installateur langs komen anders komt nefit zelf niet langs

    Volgens "de vakmensen" van energiewacht kan dit probleem aan van alles liggen maar niet aan de ketel.. Die trekken het liefst je hele installatie uit elkaar..
     

    M. van Helden

    • #14
    Dankje voor je reactie.

    Ik zit te wachten op mijn erkende Nefit "Instalaprutserd" die 4 weken geleden een diagnose heeft gesteld aan de sensoren door de stekkertjes ervan los te trekken en te kijken of hij zo code 2F kon reproduceren.( Klinkt misschien wel geloofwaardig voor een leek, maar voor mij hetzelfde als met een zaklamp in de uitlaatpijp van een auto schijnen om te kijken of er nog voldoende olie in de versnellingsbak zit )
    Dit naar aanleiding van mijn vraag of hij de ketel een onderhoudsbeurt kon geven, en mijn mededeling dat hij regelmatig in storing valt met betreffende code.

    De desbetreffende monteur kwam bij mij aan zonder uitleestool, zogenaamd omdat mijn ketel al te oud was, en er geen uitleesspul meer voor beschikbaar was. Ook wist hij niets van dat de ketel regelmatig in storing zou vallen.

    Resultaat van dit alles, ik heb betaald voor de schoorsteen ( Houtkachel) te vegen, en onderhoud aan de ketel ( Wat nog niet gebeurd is )
    Ik zit te wachten op een aanvoersensor die 4 weken geleden besteld is in overleg schijnbaar met de Nefit servicedesk, en belangrijkste "EEN TELEFOONTJE VAN HUN, WANNEER ZE NOU EINDELIJK DIE ROMMEL EENS KOMEN AFWERKEN"

    Voor een Tilburgs bedrijf met ruim 40 jaar ervaring in schoorsteen/riolering/dak/CV werken vind ik het een uiterst trieste ervaring.
     

    Ffvragen

    • #15
    De monteur hoeft alleen maar nefit te bellen en de storing en of code door te geven dan komt nefit wel langs

    Servicecontract van nefit die hier was vertelde dat dit probleem vaak voorkomt.

    Bijna elke monteur zal zeggen dat het aan de sensor ligt maar vaak bij vervanging blijft de storing en dan gaan ze alles opzoeken om nog meer te vervangen. (Lekker meerwerk) Als ze dat niet doen maar direct nefit bellen scheelt hen dat een hoop werk.. En u geld..
     

    Ffvragen

    • #16
    Tumkie schreef:
    Idd ... meer dan 20jaar ervaring hebben zal wel onderbouwd genoeg zijn zekers !Sluit mij ook aan bij Obelix .
    Dat is ook wel beetje kort door de bocht
    Heb hier zat ervaren installateurs gehad , en het werd pas opgelost toen de laatste installateur eerst nefit belde ipv m'n hele ketel te slopen
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #17
    Dat kan wel kloppen maar ook mijn reactie was de sensoren.
    En niet iedereen probeert er een slaatje uit te slaan.
    Wij moeten het hier op afstand doen. Is wel ff wat anders.
     

    M. van Helden

    • #18
    Update,

    Vorige week een mailtje gestuurd naar desbetreffend bedrijf, gevraagd wanneer ze de sensor komen monteren en het onderhoud komen uitvoeren waar ik 6 weken geleden al voor betaald heb.

    Oh sorry meneer, ergens fout gegaan, schikt het dinsdagmorgen. Jawel, vanmorgen dus.

    Monteur komt hier aan, wederom zonder uitleesspullen, vervangt de aanvoer en retoursensor, en kijkt de ketel na. ( Dat wil zeggen, visueel, alles zit nog op zijn plek, en lekt niet, dus zal wel goed zitten.)Nog even nagevraagd over storing 3c die er vorige week zomaar spontaan 1 keer in kwam, dat is waarschijnlijk het begin van het einde van de ventilator. Maarja, Google knows everything, dus dat wist ik ook al

    Na het vervangen van de sensoren mijn eigen laptop er aan gehangen, storing geprobeerd te reproduceren, wat me voorheen wel lukte, lukt nu niet meer, dus waarschijnlijk wel opgelost.

    Maarruh, correct me if i'm wrong. Ketelonderhoud bestaat toch uit het vervangen van een aantal cruciale pakkingen, brander/wisselaar schoonmaken, gasklep afstellen ?????????????? Of ben ik nou achterlijk.

    Brandervat is niet eens open geweest, sifon niet leeggeschud ( Zit overigens maar een klein bodempje rommel in ) ventilator/gasklepcombinatie niet los, voor de rest geen apparatuur gezien behalve een waterpomptang,en hier moet ik dan totaal 130 euro voor betalen.

    Ben klaar met dat hele pokkebedrijf, geen zin meer in om er nog veel woorden aan vuil te maken. Afgerekend, en opgedonderd.

    Volgende !!!!!!
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu