Nefit ecomline hr excellent na warmtevraag blijft de pomp draaien

Buulder

  • #1
Ik heb een Nefit ecomline hr excelent aanschaf ongeveer 2008.
Gezien mijn hoge energieverbruik ben ik er achtergekomen dat de pomp continue draait. Dit terwijl de schakelaar op stand 1 staat, dit betekent dat de pomp 4 minuten na het verwarmen stopt met draaien. Als ik de CV ketel uitzet en na 5 minuten weer aan draait de pomp even en gaat daarna netjes weer uit. Na de eerste warmtevraag gaat de pomp niet meer uit maar blijkt draaien. Kost ongeveer 90 watt, 24 uur lang 365 dagen per jaar... Wat is er mis? Wat kan ik doen ?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Ik heb dezelfde ketel, en ben ook niet tevreden met de instellingen van de pomp en het verbruik daarvan.
Mijn oplossing is een nieuwe ketel, die heb ik al klaar liggen.

Je kunt het toerental van de pomp nog bijstellen als dat mogelijk is met je installatie maar
daarvoor heb je speciale (oude) Nefit software nodig en een speciale blue tooth dongel van Nefit.
De software kan ik voor je regelen maar de dongel zelf heb ik ooit geleend van een monteur.
 

Buulder

  • #3
Is het niet op te lossen dan. Volgens stand 1 zou de pomp na 4 minuten moeten stoppen.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
De mijne is al een paar jaar de deur uit, maar de ketel stroomloos maken voor een minuut werkte bij mij destijds wel. Dan werkte dat schakelaartje weer zoals het hoorde.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
Ik heb dezelfde ketel uit 2006 hier nog hangen, geen probleem mee. Heb ook nog een dikwandige gelaste en gefitte installatie dus ik hoor het suizen in het hele huis als de pomp draait. En dat doet ie dus enkel tijdens het stoken en kort nadraaien.

Zou het met een nieuwe print of iets dergelijks niet op te lossen zijn?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Nee dat helpt niet.
Bij ons hetzelfde probleem, suizen na het vervangen van de hele installatie en plaatsen van dynamische ventielen. Na het verlagen van het toerental was dat geluid voor een deel verbeterd.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Suizen kan hier nooit erger worden als wat het nu is :mrgreen:
We gaan het ooit wel zien met een nieuwe ketel. Voorlopig draait de Ecomline ook na 16 jaar nog als een zonnetje.
 

Buulder

  • #8
Kan het probleem in de UBA zitten?
 

ZelfDoen030

  • #9
Wellicht mosterd na de maaltijd voor de oorspronkelijke vraagsteller, maar misschien dat iemand anders iets aan dit antwoord heeft.

Ik had hetzelfde probleem met deze ketel, nadat de we de Chronotherm (aan/uit) thermostaat hadden vervangen door een tado (modulerende) thermostaat.

De Chronotherm was aangesloten op de poorten 1 en 2 van de UBA. Die is verwijderd. De modulerende thermostaat is aangesloten op de poorten 3 en 4, en de poorten 1 en 2 zijn onderling verbonden met een lus.

Die lus bleek uiteindelijk de oorzaak van het continue doordraaien van de pomp. Na het verwijderen van de lus tussen poorten 1 en 2 van de UBA draait het hele systeem zoals verwacht, en stopt de pomp - na het ontbreken van een warmtevraag - na 4 minuten met nadraaien.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #10
Vanaf de fabriek zijn aansluiting 1-2 en aansluiting 3-4 voorzien van een lus die er uit ziet als kabel.
De aanwezige lus is uitsluitend van rubber en zal dus nooit een verbinding maken.
U heeft dan zelf een stukje draad in de aansluitig geplaatst terwijl dat niet in de aansluit gegevens staat.
En dan gaat mis dat is we duidelijk toch.

Vr Gr
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu