Naden in kozijnen kitten voor het schilderen?

Wamelis

  • #1
Dag mensen,

Het punt nadert waarop mijn kozijnen na alle reparaties in de grondverf gaan...

Nu las ik net de tip om werkende naden, tussen bijvoorbeeld horizontale en verticale stijlen van een kozijn, in te frezen, dicht te kitten met acrylaat en dan te schilderen.

Dat was nieuw voor me, ik zou uit mezelf de naden opgevuld hebben met 2K epoxy hourvuller, en dan schilderen.

Ik heb bovendien geleerd dat kit altijd een 2-vlaks hechting moet hebben, geen drie-vlaks hechting. Bovenstaande tip zou daar tegenin gaan.

Wat is de mening van de specialisten hier over deze methode?

En mocht men het een goede oplossing vinden: wanneer is het toepasbaar? Bij alle verbindingen waar geen risico bestaat dat er iemand tegenaan stoot? (Dus bijvoorbeeld wel bij kozijnen, maar niet bij deuren?)

Groet & dank,
WIm
 

Red

  • #2
Er is niks mits met de bekende hout(rot)vuller bestaande uit 2 componenten. Ik heb heel wat reparaties uitgevoerd met deze vuller en daar nooit problemen mee gehad, ook niet na 10 jaar.

Het nadeel van acrylaat kit vindt ik, dat het gaat 'rollen' wanneer je gaat schuren en er komt ook altijd een filmpje van deze kit op plaatsen waar je dat niet wil, verven op hout is beter dan op kit. Het nut van kit zie ik meer tussen glas en hout en tussen hout en steen (kozijn-muur).
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Het toepassen van een plasto-elastische sealer ( want dat is het product wat u dient te gebruiken bij uitgefreesde naden in GEVELTIMMERWERK ) wordt veel gebruikt op de hoek verbindingen van boeidelen op het dakkapel en tussen naden van panelen buiten.

U kunt natuurlijk alle naden gaan uitfrezen en hiermee vullen, maar 2-k plamuur zoals boven beschreven voldoet net zo goed omdat deze producten ook in een plasto-elastische samenstelling zijn te verkrijgen.

Ik ga er daarbij wel vanuit dat uw kozijnen maatvast zijn, dus dat stijlen en regels/kalven en onderdorpels dmv een houtverbinding en lijm zijn samengevoegd.

Echter... de tegenwoordige acrylaatkitten voor exterieur gebruik voldoen uitstekend. Om te vermijden dat de kit gaar rullen met schuren dient u de kit als laatst aan te brengen voordat u gaat aflakken.

Gebruik kit zo spaarzaam mogelijk en laat VOLDOENDE drogen.
 

Red

  • #4
Kees de schilder schreef:
Echter... de tegenwoordige acrylaatkitten voor exterieur gebruik voldoen uitstekend. Om te vermijden dat de kit gaar rullen met schuren dient u de kit als laatst aan te brengen voordat u gaat aflakken.

Gebruik kit zo spaarzaam mogelijk en laat VOLDOENDE drogen.
Het lijkt me inderdaad beter niet aan de kit te schuren. Ik heb laatst de naad tussen een nieuwe HDF vensterbanken en kozijn met acrylaatkit dichtgezet, maar dit werkte voor mij niet echt leker. Het begint erg snel te drogen en daar kwam ik natuurlijk pas achter nadat ik ca 2.7m had afgekit en daarna met een plamuur mes het zaakje strak wilde trekken :? Schilders hebben vaak een compressortje om snel een mooie naat te kitten en hebben dan nog tijd over om met de vinger of plamuurmes het zaakje stak te trekken, maar voordat je met een dhz kitpistool klaar bent :?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Nou, dat compressortje blijft dikwijls in de werkplaats staan, zeker bij steigerwerk 10 meter hoog.

Hoe doen we het dan?
1. We zorgen ervoor dat alle zuigende ( kopse kanten ) van het te kitten materiaal zijn verzadigd met grondverf / of het materiaal heeft een eigen afdekking.
2. We zetten een ril kit in de kier en sponzen dit af met een vochtige / natte spons. resultaat: strak werk en overtollig kit is verwijderd. Probeert u dat maar eens met uw vinger te doen.
3.Voorwaarde is wel dat de buiten / binnen temperatuur niet te hoog is, en er geen directe zon op het kitwerk is.
 

Fiesiekus

  • #6
Kees de schilder schreef:
We zetten een ril kit in de kier en sponzen dit af met een vochtige / natte spons. resultaat: strak werk en overtollig kit is verwijderd.
Welke soort kit gebruik je dan?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Helaas, zoals den braven borst betaamt geen merknamen zolas je weet, deze kit heeft wel een acrylaat + punt en is geschikt voor exterieur gebruik...
 

Pepjo

  • #8
Boef toch.... :mrgreen:
 

Red

  • #9
Het zit hem dus in de techniek en niet in de tools aldus den braven borst :cool:


Is de techniek voor sanitaire siliconenkit hetzelfde? bv bij het afkitten tussen een stenen keukenblad en het tegel muurtje?
 

Pepjo

  • #10
Neen, siliconenkit laat zich lastig bewerken met een spons.
 

Wamelis

  • #11
Dank voor alle reacties!

Zeer verhelderend, is me nu duidelijk.

Ik denk dat ik alles in eerste instantie maar met 2K houtvuller ga doen. Daar moet ik toch al flink mee in de weer en de verbindingen lijken stabiel genoeg. Dan in de grondverf, en het is klaar voor de winter.

In het voorjaar komt het afschilderen. Als er toch nog ergens barsten gaan komen zou het tegen die tijd wel zichtbaar moeten zijn, en dan is er de kittruc voor het eventuele vervolg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu