Na-isoleren schuine daken en plafond

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #1
Ik ben de bovenverdiepingen aan het verbouwen en zit met een aantal vragen omtrent isolatie:
  1. Schuin dak van mijn huis bevat enkel spaanplaat en daarop liggen de pannen (geen folie dus)
    Vanwege de ruimtelijkheid (lui dak, niet al te hoog), wil ik de afwerking tussen de gordingen hebben en niet over de gordingen heen. Gordingen zijn 16 cm hoog dus denk ik aan gebruik van 8 cm PIR platen zodat ik met geringe dikte toch een redelijke isolatiewaarde kan halen.
    Echter, ik vind tegenstrijdige informatie over hoe te werken met PIR:
    1. Moet je PIR ventilerend aanbrengen of direct tegen het dakbeschot?
    2. Is er met PIR met alu laag alsnog een damp remmende folie nodig?
  2. Aanbouw van het huis met schuin dak bevat tevens spaanplaat dakbeschot waar aan de buitenkant een laag PUR op is gespoten (jaren ’70 schat ik).
    Over het algemeen lees ik dat het afgeraden wordt om dan ook nog aan de binnenzijde te isoleren i.v.m. vochtproblemen. Maar hier op het forum lees ik ook regelmatig dat het wel zou kunnen met klimaatfolie? Wat is wijsheid?
  3. De zoldervloer/plafond van de verdieping is van hout. Ik ben de schroten plafonds aan het vervangen voor stucplaten en zou tussen de balklaag ook isolatie willen doen. Het zal geen wonderen verrichten maar ik denk toch dat dit wel wat warmte op de slaapkamers houdt en ook contactgeluid van het lopen op de zoldervloer tegenhoudt. Ik wilde hier steenwol dekens tussen doen. Zijn er bezwaren om dit niet te doen? Dampscherm is dan niet nodig omdat het binnen/binnen is, toch?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #2
1.1 Kan in dit geval allebei; ik durf niet te zeggen wat verstandiger is. Bij mijn eigen dak heb ik de PIR-platen alleen aan de gordingen bevestigt zonder enig contact met het dakbeschot. Dat zorgt voor een betere geluidsisolatie, maar was bij mij sowieso nodig voor ventilatie omdat het dak vanuit de bouw al dampdicht is. De aansluitingen tussen dak en muren zijn dat allesbehalve (er was voelbare tocht); daar vertrouw ik dan ook op voor de ventilatie achter de isolatie.

1.2 Is niet nodig zolang je de naden luchtdicht afplakt met bijvoorbeeld aluminiumtape. Bij voorkeur doe je er ook wat laag expansief purschuim tussen om de platen aan elkaar en aan de gordingen te bevestigen. Een flexibele pur kan daarbij wat werking opvangen, zodat knallen worden voorkomen. Er zijn speciale producten op de markt die luchtdicht zijn (en blijven) en flexibel genoeg zijn. Kost wel wat meer, maar zoveel zul je vermoedelijk niet nodig hebben. Ik raad het in ieder geval wel aan, omdat de lucht/dampdichtheid tussen de gordingen en isolatieplaat in jouw situatie een uitdaging is. Je kunt er immers geen folie omheen wikkelen omdat je de balken in het zicht wil houden.

2. Je kunt inderdaad glas- of steenwol toepassen en dat afwerken met klimaatfolie; ik neem aan dat het geen badkamer gaat zijn?. Je kunt ook even kijken of je een andere bron van ventilatie kunt vinden zoals ik zelf heb gedaan (zoals omschreven bij 1.1) en een paar centimeter ruimte laten daarvoor. Dat is het voordeel van gebrek aan luchtdichtheid bij deze oudere bouw.

3. Als je de zolder constant verwarmt, hoeft er in principe geen folie tussen inderdaad. De enige overweging die je dan nog kunt maken is de luchtdichtheid: met een folie voorkom je luchtstromen tussen die verdiepingen en dus ook een betere (geluids)isolatie.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Impie schreef:
zodat knallen worden voorkomen.
Waar haal je dat vandaan, of waar baseer je dat op.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ga maar een zoeken op dit forum naar klachten over een knallend dak. Komt bijna zonder uitzondering door harde isolatieplaten die te strak tegen elkaar aangelegd zijn (en bij heftige temperatuurschommelingen - op/onder een dak vrij gebruikelijk - dus onvoldoende kunnen werken).

In deze toepassing is het waarschijnlijk iets minder kritisch omdat het kleinere aaneengesloten oppervlaktes betreft, maar nog steeds lijkt het me een goede voorzorgsmaatregel. Het helpt daarnaast ook nog eens bij de isolatiewaarde en lucht/dampdichtheid: je kunt de kieren (die er altijd zullen zijn) immers niet meer opvullen als je een plaat strak tegen een andere plaat of een gording monteert zonder purschuim ertussen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ja sorry hoor.
Jij weet net zo goed als ik dat het knallen alleen bij sandwichpanelen voorkomt.
Dit zijn dakplaten met een boven-en onderzijde van spaanplaat, gevuld met een kunststofschuim. De platen worden meestal in een lengte van goot tot nok aangebracht.

Volgens mij heb jij iets te veel fantasie.
Impie schreef:
Ga maar een zoeken op dit forum naar klachten over een knallend dak. Komt bijna zonder uitzondering door harde isolatieplaten die te strak tegen elkaar aangelegd zijn (en bij heftige temperatuurschommelingen - op/onder een dak vrij gebruikelijk - dus onvoldoende kunnen werken).
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #6
Onzin. Het gebeurt bij alle stijve materialen die langs elkaar heen bewegen en niet genoeg ruimte hebben. Kozijnen zijn ook een goed voorbeeld. Uiteraard zit er wel verschil in toon en volume, als het al plaatsvindt.

Maar goed, zelfs zonder overwegingen voor dit potentieel probleem blijven die andere argumenten op zichzelf ook al genoeg. Vonken_trekker heeft verder dus vrij weinig aan deze discussie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Jouw antwoorden en adviezen brengen lezers in verwarring het is daarom dat ik reageer.
Ik ben behoorlijk lang met platte daken aan de gang geweest en nog nooit gehoord of de klacht gekregen
dat isolatie platen die handzaam op een dak worden aangebracht kunnen gaan knallen.
Sorry hoor maar het is echt onzin wat jij er zo af en toe van maakt.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #8
Ik ben ook niet zo zeer bang voor knallen. Meer op zoek naar:
A. PIR wel of niet ventileren aanbrengen?
B. Is bij PIR met alu laag alsnog een dampremmende folie nodig?
C. Kun je een dak dat aan buitenzijde PUR heeft nog van binnen isoleren? En zo ja, hoe?

Zijn er wellicht meer mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #9
Impie schreef:
3. Als je de zolder constant verwarmt, hoeft er in principe geen folie tussen inderdaad
Zolder wordt niet verwarmd maar is wel een open ruimte samen met trapgat en dus hal en overloop.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #10
A) ik zou de platen ventilerend aanbrengen
B) naden en aansluitingen aftapen of een losse damprem aanbrengen. Dan heb je minder naden
C) dat is mede afhankelijk van de dikte buiten. Indien de bestaande platen niet volledig dicht aansluiten, kan vocht eruit, daarom ook de keuze voor ventilerend aanbrengen.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik zou de isolatie aanbrengen zonder ruimte met het dakbeschot.
PIR/PUR met aluminium cachering is dampremmend de naden van de platen kan je aftapen en de aansluitingen van de platen met tape of een PUschuim vullen.

Het deel met isolatie op de platen gesimuleerd. Gipsplaten 10mm, 80 mm PIR/PUR alu, spaanplaat dakbeschot 20mm en 50 mm PUR. Geen opslag van vocht. R= 4,9
Met deze software kan je geen naden, kieren en uitvoeringsfouten berekenen. Breng je aan de warme kant een damprem aan of deze is door de fabriek op de platen aangebracht is het altijd een goede constructie.

Het deel zonder isolatie het zelfde beeld. Gipsplaten 10mm, 80 mm PIR/PUR alu, spaanplaat dakbeschot 20mm. Geen opslag van vocht R=2.3

Gebruik je een isolatie van wol zal je veel meer aandacht aan de damprem moeten besteden omdat deze platen over het gehele oppervlak volledig dampopen zijn.

Bij PIR/PUR alu kan alleen het vocht via de naden van de platen en de aansluitigen rondom voorbij de isolatie komen. Dus daar alle aandacht op.
Ik verwacht dat de Muwaarde 15/50 van de spaanplaat voldoende is om het vocht in de warmtestroom dat voorbij de PIR/PUR isolatie kan komen verder naar buiten kan trekken en zich niet zal verzamelen in het dakbeschot.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #12
Bedankt voor de reacties. Goed om te weten dat ik voor het dakvlak met de PUR aan de buitenzijde het beste voor PIR kan kiezen aan de binnenzijde.

Ik zal dit weekend proberen in kaart te brengen hoe dik de PUR erop zit. Spaanplaten sluiten in ieder geval netjes aan dus kieren tussen de platen zijn er nauwelijks.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #13
Er is even overheen gegaan, druk met andere klussen. Ben nu weer het isoleren aan het oppakken en zal deze week even de PUR aan de buitenzijde beter bestuderen en opmeten.

Ik heb het na isoleren van dit dakvlak met PUR reeds op de buitenzijde ook besproken met de technische helpdesk van Kingspan en zij gaven aan dat ik min. 2 cm luchtspouw moet aanhouden liefst meer. En een damprem aanbrengen dan zou het prima zijn. Gordijnen zijn 155mm hoog en ik ben al blij met 80 mm PIR dus kan 75mm luchtspouw aanhouden en dan de damprem, regels en stucplaten over de gordingen heen aanbrengen.

Klimaatfolie was deze helpdesk niet zo mee bekend omdat zij zelf geen folies maken. Bij Isover kom ik juist wel klimaatfolie tegen maar die gebruiken juist weer minerale wol en geen harde platen als ik het goed zie.

Dus... komende week even het dak op om PUR te inspecteren aan de buitenzijde en dan denk ik dat ik voor een harde/PIR plaat ga met flinke luchtspouw en dampremmende of klimaat folie (nog te bepalen welke).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu