Mijn Intergas HR22 ketel gaat om ~6min. uit en dan weer aan

Tuttivini

  • #1
Sinds vorig jaar heb ik in mijn woning vloerverwarming op de begane grond. Zoals jullie snappen nu dus, de eerste winter er mee, aan het kijken of alles correct functioneert.
Daar dus een vraag over.
Eerst de vraag, samengevat, daarna mijn uitleg.

Vraag: Mijn Intergas HR22 Kombi Kompact gaat om de ~6 minuten uit en na ~1min. weer aan. Is dit wel normaal?

Uitleg:
- Woning uit 2005
- Ketel is een Intergas HR 22 Kombi Kompact uit 2005
- Begane grond 7 groeps DMG hoofdvloerverwarming met Grundfos Alpha2L pomp op stand CP1 (constante druk regeling)
- Thermostaat vloerverwarming staat op 40 graden
- Ketel staat op 60 graden
- Nest V2 AAN/UIT thermostaat
- Overdag altijd op 20.5 graden. Nachtverlaging naar 19.5
- Pomp van de Intergas ketel staat op stand III
- Ingesteld CV vermogen staat op 70%
- Pomp nadraaitijd staat op twee minuten
- Naast de hoofdvloerverwarming staat er maar één radiator in het huis non-stop open en dat is die in de badkamer

Nu heb ik niets te 'klagen'. De ingestelde temp is het altijd in huis. Warmer lukt ook vlot (bijv een keer 23 graden geprobeerd). Als er warm water door de vloer stroomt is de (teakhouten) vloer een fijne 27 graden bovenop (gemeten met laserthermometer). 's nachts loopt de temp niet noemenswaardig hard terug en het gasverbruik lijkt tot nu toe ook binnen de normen (afgelopen december 169m3 en januari zou moeten komen op 178m3).

ALLEEN: Ik hoorde mijn ketel vaak aan en uit slaan.
Dus daar even bij gaan zitten met een stopwatch.
Merk ik dat hij telkens zeg 5 tot 6 minuten blijft stoken (display geeft stand 5, 'CV bedrijf'.
Daarna gaat hij terug naar stand 1, 'Gewenste temperatuur bereikt'.
Blijft daar circa 1 tot 2 minuten op staan en gaat dan weer terug naar stand 5.
Dit blijft zich herhalen (totdat natuurlijk de kamerthermostaat de gewenste temp heeft bereikt).

Tijdens dit proces zie ik dat de temp meter op de vloerverwarming gewoon wel altijd netjes 40 graden aan blijft geven.

Is dit wel normaal? Of is dit nou het zogenaamde 'PENDELEN' en is dit niet best???
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Het geeft aan dat de ketel zijn minimale vermogen niet kwijt kan.
De ketel stookt tot de maximale temperatuur, hoe dichter hij deze nadert hoe zachter hij gaat branden, en zelfs op de laagste stand warmt het systeem nog op, dus brander mag uit.temperatuur van het water zakt, warmtevraag is nog aanwezig dus brander start weer.

Meer radiatoren openen of een buffervat plaatsen om het aantal starts te verminderen.


De vloer blijft stabiel omdat deze zijn eigen regelaar heeft.
 

Tuttivini

  • #3
@The headhunter: Dankjewel voor je snelle antwoord.
Meer radiatoren openen is geen interessante optie denk ik, want we willen helemaal geen hogere temperatuur in de andere vertrekken (slaapkamers). Een buffervat zou een optie kunnen zijn, maar wel al wat 'ingrijpend'...

Heeft het nog nut voor mij om de CV watertemp te verhogen of te verlagen (staat nu op 60 graden, de vloer heeft maar 40 nodig, waar de thermostaat van de verdeler dan ook op staat)?
Of het vermogen van de ketel aan passen? Staat nu op 70%?
Of de nadraaitijd?

En verder: Wat is het 'nadeel' van dit gedrag van mijn ketel (6 minuten aan, 1 minuut uit, weer 6 minuten aan, 1 minuut uit, etc. etc.)
Gasverbruik hoger?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
De verdeler heeft een hogere aanvoer nodig omdat in de verdeler meer water circuleert dan de kraan doorlaat, en door menging met het retour water de juiste temperatuur maakt.
lagere aanvoer geeft een lagere vloertemperatuur omdat de regelklep niet voldoende doorlaat om dan nog bij te mengen.

het maximale vermogen staat op 70%, minimaal is als alles goed is vrij, de ketel kan dus volledig terug moduleren.

een ketel heeft een bepaald minimaal startvermogen, bij aanslaan gaat hij daarop branden en moduleerd pas dan terug, constant starten geeft daarom een hoger gasverbruik en de ontstekingspen krijgt extra op zijn donder.

wat is je vloeroppervlak en welk type radiator heb je open staan?
 

Tuttivini

  • #5
@The headhunter: Ik begrijp dus uit jouw uitleg dat de door mij genoemde aanpassingen aan de CV geen verbetering zullen brengen.

Verhoging van de keteltemp (dus bijv van 60 naar 80 graden?) ook geen positief nut?
(Ik dacht eigenlijk altijd dat je die waarde gewoon gelijk kon stellen aan de waarde van de thermostaat op de verdeler. Dus 40 graden, hooguit ietsjes hoger ivm wat verlies door leidingen....? Hij staat nu, zoals al gezegd op 60. Daar heb ik hem op gezet nadat de vloerverwarming was gelegd. Eerst stond hij, met radiatoren overal in huis, op 80 graden...)

De vloeroppervlakte/het deel waar vloerverwarming ligt is 71m2. En zoals ik al zei, het wordt gewoon wel keurig warm/comfort is goed. Gaat met dus echt alleen over de 'gezondheid en het gasverbruik van die 5 minuten aan, 1 minuut uit...'

De enige radiator die open staat is dus die in de badkamer. Die is 60x60cm, type 22
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #6
Hebben al je overige radiatoren thermostaatkranen?

zo ja heb je een avdo (shunt in je systeem zitten?
indien nee deze eerst installaren!

als alles dichtloopt omdat de temp is bereikt overal en je thermostaat nog vraagt is er te weinig doorstroming in je systeem en gaat de ketel in een regelstop.

John
 

Tuttivini

  • #7
@De loodgieter: Alle overige radiatoren (behalve dus die hierboven omschreven badkamer radiator) in huis staan zoals aangegeven uit. Ze hebben allemaal ook geen thermostaatkraan.

De vloerverdeler is van DMG. Ik meen dat de installateur dat hydrolisch neutraal noemt. Zoals deze:


Er zit geen 'shunt' tussen.
De radiator in badkamer staat wel altijd vol open.
(volgens installateur moet er altijd een radiator open staan als je geen losse overloop erbij maakt)

(en ik wil wel nog maal aangeven dat er voor mij niets mis lijkt met de temperatuur in huis, het comfortgevoel, de aanwarmtijd, het gasverbruik, etc. Maar dat het me puur op viel dat de ketel vaak om de 5 minuten even uit gaat en dan weer aan, waarna het woord 'pendelen' in mijn hoofd kwam en ik met mijn beperkte kennis op dit gebied, besloot om jullie hulp te vragen. Omdat ik wil weten of het kwaad kan en of ik, door aanpassingen, mogelijk er beter van kan worden in de zin van minder gasverbruik, nog betere werking, langer behoud van de ketel, oid)
 

Tuttivini

  • #8
Mannen? Nog tips om dit gedrag van 5min aan... 1min uit... te verminderen nav wat ik hierboven nog uitlegde?

Overigens heb ik net, als,test, zelf in het instellingenmenu van de ketel het max CV vermogen van de fabrieksinstelling 70 eens naar 45 gezet. Zo maar een gekozen lagere waarde hoor, want ik heb geen verstand van wat mogelijk 'de beste' waarde is...
Maar nu blijft de ketel al 'rustig' zo'n 30 minuten branden, gaat dan,circa 2 minuten uit en dan weer aan...
(Tijdens deze test de Nest kamerthermostaat even op 25 graden gezet om een non-stop warmtevraag te doen)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Een snelle losse pols berekening geeft ca 8,5kw verwarming.

Volgens mij geef je op 45% nog 10 kw, dus zit je nu een stuk beter in de buurt van je benodigde vermogen.
Je zou hem nog iets verder kunnen verlagen.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #10
En waarom staat de antipendel tijd dan niet op default?

Die wachttijd van 5 minuten staat er niet voor niets standaard in.

Dan kan de ketel niet 6 min aan en 1 minuut uit?

Vr Gr
 

Tuttivini

  • #11
@The headhunter: Dankjewel voor je 'losse pols berekening' hoe kom je hier aan?
Mijn 'zomaar op proef geprobeerde' verlaging van het max CV vermogen is dus goed/gunstig?
Wat denk je? Naar 35%?

@Cvolieboy: de anti pendel tijd, bedoel je daar de pomp nadraaitijd na cv bedrijf mee? Zo ja, ik zie dat die in het intergas ketel installatiemenu op 2 minuten staat en dat volgens het boekje dat standaard op 1 minuut is.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #12
Als de ketel van 2005 is, dan is wellicht nog een exemplaar met de 1:9 gasstraat. Bij deze ketels kun je de antipendeltijd volgens mij niet aanpassen.

Ik heb zelf ook zo'n ketel hangen icm met een Nest thermostaat. Als je de ketel opentherm aansluit, berekent de Nest de gewenste aanvoertemperatuur. Deze aanvoertemperatuur wordt zichtbaar op het display van de ketel.

De aanvoertemperatuur wordt zo berekend dat de gewenste ruimtetemperatuur zo dicht mogelijk benaderd wordt. In de praktijk komt dit erop neer dat de Nest eigenlijk continu een warmtevraag heeft. Wanneer de warmteafgifte in het systeem kleiner is dan het minimale vermogen van de ketel, krijg je dus dat de ketel zichzelf aan/uit gaat regelen. Dat zie je op het display door het wisselen van de bedrijfscode tussen 1 en 5.

De ketel gaat dus inderdaad pendelen. Dat komt doordat de Nest nauwkeurig probeert te regelen en deze Intergas ketel geen goede antipendelfunctie heeft. Bij de latere modellen van Intergas is wel een antipendelfunctie ingebouwd.

Met deze ketel kun je het pendelen oplossen door de Nest aan/uit aan te sluiten.
 

Tuttivini

  • #13
@Mn 22: ik heb,,zoals ik noemde, een Nest v2. Dat is een aan/uit model, dus een NIET-modulerende kamerthermostaat (enkel de v3 kan modulerend werken).
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Berekening bij benadering.
100w per M2
Badkamer ongeveer 600w.
 

Tuttivini

  • #15
@ De Loodgieter: Kan jij me mogelijk nog antwoorden / adviseren nav wat je vroeg en wat ik daarop antwoordde (mbt of ik een shunt nodig heb)

@ The headhunter: Denk jij dus dat dit verlagen van het max cv vermogen (zoals getest) gunstig/positief is in mijn setup? Gaat dit resulteren in (nog meer) comfort en minder gasverbruik tov het 5min. aan. 1min. uit. 5min aan. etc. verhaal.?

En zo ja, je gaf aan dat, volgens jouw losse pols berekening, ik nog wat lager kan instellen dan 45%. Waar denk je aan?
 

Tuttivini

  • #16
Dus mannen, nog tips?
(^^^ zie hierboven ^^^)

En als het dus 'wijs' voor mij gaat zijn om dat max ketelvermogen permanent aan te passen, welke waarde dan?
Een Intergas HR22 doet volgens mij 6,3 - 21,4 kW
En standaard stond hij dus op 70%. Is dat dus 70% van die 21.4kW? Dus 15kW?
 

Tuttivini

  • #17
En, afwachtende op jullie kennis&kunde/antwoorden, heb ik nog een aanvulling:

In mijn vorige berichten had ik het steeds over dat het max ingestelde cv vermogen op de standaard 70% stond.

Nu heb ik nog eens alle settings in het installateursmenu van de Intergas nagelopen en vergeleken met wat in de handleiding staat.
Zie ik dat volgens de handleiding het standaard ingestelde max cv vermogen geen 70% maar 50% is.
Dat komt al een stuk dichter bij mijn 'als proef ingestelde 45%' en de daarbij opgemerkte veranderingen in aan/uit gedrag.
Dus?.... Daar maar op instellen?

En kwam nog één setting tegen die afwijkt van standaard:
Minimale buitentemperatuur van de stooklijn.
Kan ingesteld worden van -30c tot +10c
Die staat bij mij op -7
Standaard setting zou volgens boekje -15 zijn.
Maar als ik hem daar naar zet, gaat -15 knipperen.
Knipperen lijkt mij niet goed, dus maar weer naar -7 gezet, waar die waarde niet knippert.
Wat betekend dit?

Vragen vragen vragen, maar uiteindelijk hoop ik met jullie kennis mijn CV ketel zo rustig en zuinig mogelijk te laten stoken en het optimale comfort te halen uit mijn vloerverwwarming, waarvoor dank!!!
 

Tuttivini

  • #18
Up.....
:roll: :?: :cry:
 

Tuttivini

  • #19
@Cvolieboy? @The Headhunter? @De loodgier?

Jullie waren zo snel met adviezen/antwoorden?
Maar na wat aanvullingen van mijn kant, wacht ik nog steeds met smart....

(of adviezen van andere CV-goeroes op dit forum, nav mijn bevindingen)
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #20
Als er continu 1 radiator openstaat heb je geen shunt nodig. Zorg er wel voor dat deze dan ook constant open staat.

Echter nadeel hiervan is wel dat deze radiator minder weerstand heeft dan je vloerverdeler en water neemt nou eenmaal de weg van de minste weerstand.

Je hebt het over de stooklijn instelling heb je er ook een buitentemperatuur aan hangen dan?

john
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu