Onze Miele T364 van een jaar of 16 oud, intensief gebruikt heeft sinds kort een probleem.
Tijdens het drogen, een minuut of 20 na het aanzetten een merkwaardige kortsluiting: 'gemeente-stop' van 25 amp door. Het was toen niet duidelijk dat het aan de droger lag.
Een paar uur later, na reparatie van de stop door eneco, droger opnieuw ingeschakeld. Hij startte zoals altijd, geen gekke geluiden en draaide beide kanten op normaal, na een paar minuten, een flinke klap.
Alle stoppen door; 16 Amp eigen groep droger, 16 Amp op sub-bord (idd eigenlijk overbodig), aardlekschakelaar uit, en 'gemeente-stop' opnieuw door.
Apparaat opengemaakt, niets te zien, bedrading nagelopen voor zover redelijk toegankelijk, zo te zien intact. Geen zwartgeblakerde circuits. Het leek me mogelijk de verwarming (hoewel je eigenlijk zou verwachten dat die direct inschakelt). Verwarmingselement gedemonteerd, niets aan te zien dat op kortsluiting wijst, alle spiralen intact, niets onregelmatigs, ook niet bijzonder vuil.
Omdat de aardlek schakelaar de eerste keer niet reageerde, lijkt het me een kortsluiting tussen fase en neutraal (niet direct naar aarde). Het is niet onmogelijk, maar lijkt me wel minder waarschijnlijk dat de oorzaak in stuur-electronica of bedrading zit. Die zou na 25 Amp toch wel enigszins verkleurd zijn, en een bedradingsprobleem is meestal ergens op een scherp randje, naar aarde.
Mijn vraag is: behalve rond de motor en het verwarmings-element, waar zou zo'n zware kortsluiting zich in zo korte tijd kunnen ontwikkelen zonder duidelijk zichtbare schade?
Tijdens het drogen, een minuut of 20 na het aanzetten een merkwaardige kortsluiting: 'gemeente-stop' van 25 amp door. Het was toen niet duidelijk dat het aan de droger lag.
Een paar uur later, na reparatie van de stop door eneco, droger opnieuw ingeschakeld. Hij startte zoals altijd, geen gekke geluiden en draaide beide kanten op normaal, na een paar minuten, een flinke klap.
Alle stoppen door; 16 Amp eigen groep droger, 16 Amp op sub-bord (idd eigenlijk overbodig), aardlekschakelaar uit, en 'gemeente-stop' opnieuw door.
Apparaat opengemaakt, niets te zien, bedrading nagelopen voor zover redelijk toegankelijk, zo te zien intact. Geen zwartgeblakerde circuits. Het leek me mogelijk de verwarming (hoewel je eigenlijk zou verwachten dat die direct inschakelt). Verwarmingselement gedemonteerd, niets aan te zien dat op kortsluiting wijst, alle spiralen intact, niets onregelmatigs, ook niet bijzonder vuil.
Omdat de aardlek schakelaar de eerste keer niet reageerde, lijkt het me een kortsluiting tussen fase en neutraal (niet direct naar aarde). Het is niet onmogelijk, maar lijkt me wel minder waarschijnlijk dat de oorzaak in stuur-electronica of bedrading zit. Die zou na 25 Amp toch wel enigszins verkleurd zijn, en een bedradingsprobleem is meestal ergens op een scherp randje, naar aarde.
Mijn vraag is: behalve rond de motor en het verwarmings-element, waar zou zo'n zware kortsluiting zich in zo korte tijd kunnen ontwikkelen zonder duidelijk zichtbare schade?