Makita slijptol kop onderwater

Bertje@z-o-br

  • #1
Hallo,

Mijn Makita slijptol (9558HN) heeft met de kop in het watergelegen (water-overlast).

Nu zie ik dat er kopervet uit is gelopen, zie foto. De verzekering heeft geen zin met 100 euro eigenrisico maar vindt het nog zonde om deze vier jaar oude machine weg te gooien. Hij draait perfect maar wordt veel warmer als anders na een tijdje in de stenen te hebben geslepen.

Heeft iemand er ervaring of er ergens vet is uitgelopen en is het kopervet of iets anders?

bvd

groeten, Bertje
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat is geen kopervet maar vet vermengd met roestwater.
Draai de kop eraf, de vier schroeven rond de as, en maak die schoon van binnen, daarna nieuw vet erin, lagervet is goed al is origineel vet beter.
Als de machine daarna nog warm loopt is er waarschijnlijk een lager verroest, vervangen is vrij gemakkelijk.
Als het anker in het water heeft gelegen kan dat ook nog kapot zijn, dat is te zien aan groene vonken tussen koolborstels en collector.
 

Poster

  • #3
Hallo

Het zal roestwater zijn, kopervet zit er niet in, wel tandwielvet.

U kan de 4 schroeven van de kop los draaien, en kijken of er nog water uit komt, en of er nog voldoende vet inzit.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als ik jouw reactie lees lijkt die een klein beetje op die van mij. :?
 

Poster

  • #5
Bij toeval gelijk geschreven ??? (Kan ook nog)

Iemand na praten lijkt mij niet zo zinvol en kinderlijk.

Grt
 

Bertje@z-o-br

  • #6
De slijptol is uit elkaar gehaald en het ziet er niet naar uit dat er water in de kop is gekomen, gelukkig.


Volgens mij zie je aan het aluminium huis de waterrand staan. Net niet de vitale delen geraakt, alleen de kunststof ventilator.
De machine in het donker getest en zie geen groene vonken.

Bedankt voor jullie meedenken.

groeten, Bert
 

Poster

  • #7
Ziet er nog goed uit, gelukkig geen schade.

Grt.
 

Henk E

  • #8
Ziet er inderdaad nog goed uit, wat ik me afvraag is dat waar de tanden elkaar raken totaal geen vet meer zit, hoe wordt het dan gesmeerd denk ik dan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Dat vet is alleen nodig voor het inlopen van de tandwielen op elkaar, na verloop van tijd is het er door de middelpuntvliegende kracht alleen nog aanwezig tegen de zijkanten van de kop.
Ik heb regelmatig machines ter reparatie waarvan het vet uitgehard is, er is geen spoortje meer van te zien op de tandwielen, door de samenstelling van het staal van de tandwielen "smeert" het zichzelf.

TS, u hebt geluk gehad, houd het tandwiel op de as van het anker in de gaten, als die lawaai gaat maken moet die vervangen worden.
 

Poster

  • #10
Zelfsmerende lagers zijn mij bekend, maar zelfsmerend staal ??

Schuine meelopende kroonwieltjes zoals deze hebben een zeer laag slijtage punt bij de weinig draaiende krachten die hier spelen, (de snelheid maakt de kracht) en worden nog vettig door de inhoud van het huis.

Bij ons worden kroonwielen (1 meter en groter doorsnee) wel regelmatig zwaar gesmeerd vanwege de zeer grote krachten die erop staan.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
"smeert" stond tussen haakjes, het is dus niet letterlijk bedoeld.
Er zit na een aantal keren gebruik geen vet meer op de tandwielen.
Ik heb er misschien al wel duizend gerepareerd maar jij zult het ongetwijfeld beter weten.
Wat hebben die grote kroonwielen met de vraag van TS te maken ?
 

Poster

  • #12
door de samenstelling van het staal van de tandwielen "smeert" het zichzelf.


Ik weet het niet beter maar:
Op bovenstaande reageer ik, misschien bestond dat wel.

Verder een uitleg over de krachten op de kroonwieltjes.

Grote tand/kroonwielen als voorbeeld van wat moet ik wel/niet smeren, en regelmatig. (krachten)

Grt.
 

Bertje@z-o-br

  • #13
Hoe kun je trouwens bij het lager v/h anker komen. De behuizing, van plastic, zat behoorlijk goed tegen elkaar aan. Ik zag wel aan twee kanten zo'n opstaand/borging randje, moeten die worden ingedrukt?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Er zit geen borging in.

De koolborstels eruit halen, de hele kop verwijderen, het anker komt meestal mee, zo niet dan wat kracht zetten, pas op dat de ventilator niet beschadigd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu