Aangetekende brief schrijven aan de verhuurder waarin je de geconstateerde problemen beschrijft en waarin je een redelijke termijn geeft om het te verhelpen (bijvoorbeeld binnen 3 weken). Je stelt hiermee de verhuurder in gebreke.
Stuur dezelfde brief ook als e-mail en zet er bij “onderstaande brief is tevens per aangetekende post naar u verstuurd”.
Als er dan nog niet gereageerd wordt, kunt u uw rechtsbijstandverzekering (indien aanwezig) inschakelen.
Zorg er in ieder geval voor dat u alle correspondentie schriftelijk voert.
Heeft u geen rechtsbijstandverzekering dan kunt u na het verstrijken van de in de brief genoemde termijn een tweede brief sturen, met het bericht dat er op de eerste brief niet gereageerd is en dat u de verhuurder 1 week de tijd geeft om de gebreken te herstellen. Indien ze dat niet doen kunt u juridische stappen ondernemen. Een gerechtsdeurwaarder kan de verhuurder dagvaarden voor u. Dat kost wat geld, maar als u gelijk krijgt van de rechter zijn de proceskosten voor de verhuurder.