Lengte schroef bij bevestigen rachels+gipsplaten hellend dak

Wickster

  • #1
Hallo,

In een jaren dertig huis zijn wij (geen ervaren klussers maar wel leergierig) van plan de zolder te isoleren.

Dak bestaat enkel uit dakbeschot (houten planken) met dakpannen erop. Geen dampwerende folie aan de buitenkant dus. De schuine vlakken bedragen ongeveer 4 x 4=16m2 met een hoek van 35 graden. Dakvlak is verdeeld in 2 gordingen, om de 1.34 cm. Gezien de beperkte ruimte hebben wij niet gekozen voor glas of steenwol, maar voor alimunium noppenfolie (dubbelzijdig reflecterend).

Plan is nu als volgt:

* aluminium noppenfolie vastnieten aan gehele dakvlak.
* raggelwerk (2,2cm dik) over het noppenfolie aanbrengen enkel horizontaal met hart op hart afstand van 30cm tussen de raggels. Daarbij langs alle gordingen 1 raggel en tussen de gordingen nog 2 raggels.

Situatie wordt dan als volgt:

_____________________gording
------------------------raggel
30 cm (HOH)

------------------------raggel

30 cm (HOH)
------------------------raggel

30 cm (HOH)

------------------------raggel
_____________________gording



* vervolgens haaks, dus verticaal op de raggels gipsplaten bevestigen van 60cm (9,5mm) met gefosfateerde gipsschroeven.

De dikte van de planken die het dak uitmaken (dakbeschot) is grofweg 2 a 2,2cm.

Voor het bevestigen van de gipsplaten gaan we schroeven van 35mm lengte (diameter 3,9) gebruiken.

De vraag is nu: welke lengte en dikte schroeven kunnen we het beste gebruiken voor het bevestigen van de rachels?

Wij zitten te twijfelen tussen een lengte van 3,5 danwel 4 cm. De dikte/diameter is 4,0mm. Bij de eerste lengte zit de schroef 1,3cm in het dakbeschot (3,5-2,2), bij de tweede 1,8cm. De dikte van het noppenfolie tussen de raggel en dakbeschot is verwaarloosbaar (na bevestiging hooguit 1 mm)

Zou een schroef met een lengte van 3,5cm genoeg stevigheid bieden om de gipsplaten van 9,5mm te houden? De gipsplaten worden niet gestucd. Zie verder de foto met daarop een schroef met lengte 3,5 cm en 1 met lengte 4,0cm.


Tweede vraag is: Is het aan te raden om eerst voor te boren in de rachel en in het dak zelf?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • StefanD

    • #2
    Ik zou de schroef van 3,5 cm nemen. Bij 4 cm is de kans groot dat je ze door het dak heen draait en dat is erg vervelend als je een keer iets met je pannen moet doen. Voor de stevigheid zou je de rachels met montagekit kunnen vastlijmen.

    Ik vraag me wel af of noppenfolie het meest ideaal is. Zou je niet beter harde isolatieplaten van 4cm dik tegen het dak kunnen lijmen?

    Voorboren is waarschijnlijk niet nodig, maar dat hangt af van de breedte van je rachel. Je kunt het altijd gewoon uitproberen: Als de rachel splijt, dan kun je blijkbaar beter voorboren... In het dakbeschot zou ik sowieso niet voorboren. Wel zorgen dat je niet vlak aan de rand van een plank schroeft.
     

    Wickster

    • #3
    Bedankt, wij neigden ook naar 3,5 cm omdat we niet door het dak heen willen schroeven. Met wat montagekit zou het dan zeker moeten lukken!

    We hebben niet voor isolatieplaten gekozen omdat de kleine zolder door aanwezigheid dakraam en dakkapel vrij veel kleine oppervlakken heeft, die ook niet loodrecht lopen. Alle platen zouden dan precies op maat gezaagd moeten worden, hetgeen veel tijd kost. Noppenfolie is wat dat betreft eenvoudiger, de lagere isolatiewaarde (max. 1,41) nemen we voor lief.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #4
    Montagekit achter de rachels is onzin. Ik zou schroeven van 3.5x35 gebruiken, 2x per bevestiging. Je kunt gewoon spaanplaatschroeven gebruiken, die met een gladde schacht bij de kop zijn het handigst.

    Voorboren is op de randen noodzakelijk, in het midden van de rachel meestal niet. Hangt ook af van de houtkwaliteit.

    In plaats van de noppenfolie kan je beter een isolatiemateriaal gebruiken, evt. dunne laag hoogwaardige als je niet meer ruimte wil opofferen. De ruimte van de rachels heb je in ieder geval om vol te stoppen.
     

    Wickster

    • #5
    Van montagekit hebben we uiteindelijk ook afgezien, aangezien de rachels op/over de isolatiefolie worden aangebracht. Montagekit brengt dan niet meer stevigheid.

    We hebben besloten om wel voor te boren (met een 2mm boortje), dit werkt goed en schijnt ook voor extra stevigheid te zorgen.

    Bedankt voor de reacties!
     

    Bouwstakker

    • #6
    Wat zou dat voor extra stevigheid geven...? ik ben ook wel leergierig dus... heb ik nog nooit van gehoord. je kunt beter met 4mm voor boren als je 4mm schroeven gebruikt. wel alleen in de rachel. zo trekt hij goed aan. sc6
     

    Wickster

    • #7
    Dat voorboren voor extra stevigheid zou zorgen heb ik onder andere hier gelezen:

    Wanneer voorboren?
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #8
    Klopt, de tekening van GerritB maakt dat goed duidelijk.
    Of dat bij planken van een dakbeschot nodig is waag ik te betwijfelen.

    Zoals ook in dat topic gesteld, voorboren aan het eind van de rachels is beter, niet voor het houvast maar tegen het barsten van de rachels.
    Gebruik, zoals eerder gesteld, schroeven met gladde schacht onder de kop van de schroef, dan trekken de rachels ook zonder voorboren strak aan.
     

    BeeTeeWee

    • #9
    Dakisolatie is zo'n beetje het belangrijkste wat je kunt aanbrengen. Minstens zo'n 30% van je totale energieverlies gaat via het dak. Waarom dan isoleren met een waarde van maximaal 1,41, als je toch bezig bent? Er zijn de laatste jaren fantastische meerlagenfolies op de markt gekomen met Rw waarden tot wel 5,6! Ik ben zelf nog met steenwol spijkerflensdekens in de weer geweest, maar als ik het vandaag opnieuw zou moeten doen wist ik het wel.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #10
    Die folies hebben niet een aangetoonde isolatiewaarde zoals steenwol e.d. getest is. Dus die waarde is niet 1 op 1 vergelijkbaar. Totdat de fabrikant met een TNO rapport (of gelijkwaardig) komt van de isolatiewaarde blijf ik dus sceptisch. Ze weten dit zelf ook:
    Code:
    Test resultaten uit in-situ testen, die een zogenaamde vergelijkbare R-waarde, Rti, Rthe of ander niet standaard CEN waarde opleveren, zijn niet rechtsgeldig. Deze waarden dienden slechts als indicatie dat multifolie mogelijk beter isoleerd dan gemeten met de conventionele Hotbox methode. Andere merken multifolie die uitsluitend dit soort vergelijkbare R-waarde als Rti etcetera gebruiken zullen in de toekomst ook conventioneel getest moeten worden om een geldige R-waarde te verkrijgen. Op die manier wordt dan duidelijk hoe iedere multifolie presteert.
    
    * neemt afstand van deze vergelijkbare R-waarde in de produktfolders, en benadrukt dat slecht de conventionele R-waarde dient te worden gebruikt. 
    
    Op korte termijn verwachten wij testresultaten met praktijkbladen, uitgevoerd en geleverd door een Nederlands test-instituut. In nieuw foldermateriaal zal geen melding meer worden gemaakt van vergelijkbare R-waarde.
    Aluminium noppenfolie is ook niet bedoeld en geschikt voor deze toepassing.

    Ik deel overigens je mening dat als je toch bezig bent, je beter meteen goed kan isoleren. Dus Rc van 2.5 a 3 of meer. Maar dan wel met een minerale wol of PUR/PIR-achtig product.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu