Lekkage vloerverwarming. Druk te hoog, of instellingsfout?

Unconnected

  • #1
Mijn vloerverwarming had al een tijdje last van een soort 'belletje'. Een heel vervelend geluid alsof je steeds een druppeltje water hoorde. Op dit forum vond ik dat dat best wel eens de pomp kon zijn en dat ik deze kon ontluchten. Schroef opengedraaid en tot mijn verbazing was alles weer stil! Nu viel mijn oog alleen wel op wat water op de rode slang aan de rechterkant van deze installatie:



Het bleek te komen uit de thermostaat kraan. Ik deze eraf gedraaid en het pinnetje een paar keer ingedrukt. En idd als de vloerverwarming aan gaat hangt daar een druppeltje aan. Zodra er druk op komt eigenlijk. Nu floot de verwarming ook al (en eigenlijk altijd al vanaf het begin) als hij een tijdje aan stond en als ik de thermostaatkraan dan wat verder open draaide was het weg. Ik las daarover dat het misschien de bypasventiel instelling kon zijn. Ik draaide hier een slagje aan en toen was het fluiten weg. echter kwam hier daarna ook gelijk wat water uit! Ik heb hem dus maar snel weer teruggedraaid. Hij staat op 0.3 bar nu weer.

Nu wil ik niet ineens overal verder aan gaan draaien, dus daarom wil ik wat vragen hier voorleggen.

Als de vloerverwarming aan gaat gaat de temperatuur naar 36/37 graden van de rechter meter. de linker staat dan iets boven de 30. de drukmeter loopt op naar 2.1 bar:



is dat een beetje redelijk? of is die druk te hoog? dat hij daarom misschien lekt? Hierop zie je de lekkage trouwens:





Mijn installatie verder is een Intergas HR 30/36 ketel (uit 2011, netjes in onderhoud ieder jaar) en de vloerverwarming is gelegd in dit huis vanuit de nieuwbouw (september 2011). De pomp van de unit staat op stand 2. De ketel op zolder (gevuld op 1.5 bar), en verder heb ik twee honeywell thermostaten. 1 round op de eerste verdieping en 1 touch op de begane grond waar de vloerverwarming ligt. Verder geen radiatoren beneden, alleen boven (vloerverwarming is de hoofd).

Op de eerste foto rechtsbovenn zie je ook nog een grijs honeywell doosje. Volgens mij is dat van het kleppen systeem dat destijds door de monteur is aangelegd voor een gescheiden temperatuur instelling van boven en beneden. Deze hoor je ook 'bewegen' als de vloerverwarming beneden open gaat. De drukmeter loopt dan ook op van 0.2 bar naar de 2.1.

Weet iemand misschien wat ik kan doen? Of is het toch slim om een monteur langs te laten komen?
 

Unconnected

  • #2
Ik vergeet er nog bij te vermelden, ik zag laatst ook wat water op de cv ketel zelf liggen. Het leek uit de automatische ontluchter te komen, best nog wel aardig wat ook. Nu ik net de verwarming beneden flink aangezet had lag er weer wat op de cv ketel. Lijkt mij ook niet echt goed :?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #3
Allereerst zou ik dat verdeelblokje / verlengsnoer maar ergens anders leggen: een stuk naar links of desnoods tijdelijk bovenop de rode balkjes. Water en electra zijn geen goede combinatie.

De automatische ontluchter heeft vaak een dopje dat je dicht kunt draaien. Dan ontlucht hij niet meer, maar het lekken stopt dan ook.

Op de foto met de thermostaatknop zie ik het lekken niet, op de overzichtsfoto hangt er wel een druppel aan.

Het vervangen van de kraan en de ontluchter vraagt een beetje handigheid met een steeksleutel en eventueel pakkingsmateriaal (teflontape of hennep). Of u dit zelf kunt, is voor anderen niet te zeggen.

De by-pass heeft waarschijnlijk lekwater van boven verzameld. De by-pass zelf hoeft niet lek te zijn. Niet aan draaien zonder goede reden.

Ik vind het verbazend dat de drukmeter naar 0,2 gaat als de vloerverwarming uit staat. Bedoel je de stand zoals de meters nu staan? Dan is er wat dat betreft niets loos. Zo'n 1 - 2 bar is goed.
 

Unconnected

  • #4
AvDijk schreef:
Ik vind het verbazend dat de drukmeter naar 0,2 gaat als de vloerverwarming uit staat. Bedoel je de stand zoals de meters nu staan? Dan is er wat dat betreft niets loos. Zo'n 1 - 2 bar is goed.
Nee als de verwarming uit is dan daalt hij echt naar 0.2 (zie foto):



Overigens valt mij nu de schaal pas op van de linker meter. die lijkt mij de retour? op de eerste foto van mijn startpost is die net iets boven de 30 terwijl de aanvoer 35 is. Dan geeft hij toch heel weinig af? de vloer wordt wel warm verder, maar hoort de retour temperatuur dan niet veel lager te zijn?

Op de vorige foto zag je idd niet zo zeer de lekkage van de kraan aan de kraan zelf, maar vooral op het cement van de grond. Ik heb het stekkerblok inmiddels verplaatst. Leek mij inderdaad niet handig zo! :D



hierop zie je het beter. Ik had trouwens al eens het dopje dichtgedraaid van de ontluchter op de ketel, maar toen lag er toch nog steeds water. Misschien dat het ergens anders dan nog door heen komt? Toch door te hoge druk? Als de ketel brand en ik zet hem uit dan geeft hij de druk door, die is dan nog steeds 1.5/1.6 bar, dus dat lijkt mij prima?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #5
Als de druk zo sterk varieert dan zal het expansievat stuk zijn. Als ik het zo zie is de vloerverwarming met de blauwe ribbelslang altijd rechtstreeks verbonden met de CV, dus als de druk in de rode balkjes laag is dan zal de druk in de CV ook laag zijn. Of is ergens anders nog een afsluiter in de blauwe slang?
Kijk eens bij de ketel wat die voor druk aangeeft als de installatie is afgekoeld.
Als het expansievat stuk is dan lekt waarschijnlijk ook de overstort, het zou kunnen dat u die verwart met de ontluchter.
Het is niet handig de ketel te laten werken als ook daar de druk (vrijwel) nul is! Dat geeft schade.

Morgen expansievat en overstort (laten) vervangen, dan meteen deze lekke traan repareren.
Nogmaals: als u handig bent met schroefdraadverbindingen kunt u dit zelf.
 

Unconnected

  • #6
De ketel blijft op 1.5bar. Maar waarom de druk zo laag wordt beneden komt denk ik door deze klep:
HoneywellHome /Producten/Product/Zone-regeling
Die heb ik boven op zolder bij de ketel zitten op de retourleiding. En beneden zit er dus ook zo'n kastje.

Zodra de thermostaat beneden aangaat hoor je dat kastje beneden 'openen' en hoor je water stromen. De druk beneden neemt dan toe naar de 2 bar. Gaat de thermostaat uiteindelijk uit daalt de druk langzaam naar de 0.2 zoals op de foto.

Nu ik trouwens had gedraaid aan dat bypass ventiel blijft er steeds een druppeltje water uitkomen :/ ik ben bang dat er echt iets niet goed is. Er hing nu ook een druppel water aan het vulkraantje op de ketel op zolder. Ik denk dus dat je best gelijk hebt met het expansievat en dat de druk veel te hard oploopt. Maar wel raar dat dat op de ketel nergens is af te lezen :(
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #7
Toch hoort de installatie een druk van meer dan 2 bar aan te kunnen, de overstort van 3 bar hoort als eerste te gaan aflaten. Vervelend en raar dat je nu op meerdere plekken lekkage hebt.
Is er recent iets veranderd?
Als ik je begrijp dat zit bij de vloerverwarming een klep in de aanvoer (rode ribbelslang), maar bij de ketel zit een klep in de retour.
Weet je zeker dat het expansievat en de overstort altijd met de CV ketel verbonden zijn?
Kun je misschien een foto maken van de opstelling bij de CV ketel, waarop ook de genoemde klep te zien is?
Als je weet welke pijpen/slangen naar de verdieping, en welke naar deze vloerverwarming gaan, is dat nog handiger.
 

Unconnected

  • #8
AvDijk schreef:
Kun je misschien een foto maken van de opstelling bij de CV ketel, waarop ook de genoemde klep te zien is?
Als je weet welke pijpen/slangen naar de verdieping, en welke naar deze vloerverwarming gaan, is dat nog handiger.
Tuurlijk! Zo is de klep boven (je had gelijk, hij zit tussen de aanvoer, niet op de retour, dat had ik gister verkeerd gezien):





En onder de ketel (rechts van het expansievat):



Die groene knop lijkt mij de overstort? Daar was alles nog droog toen het begon te lekken uit het kraantje rechts daarvan (de vulkraan).

Nu ik niet stook lekt er gelukkig daar geen water meer uit. Het enige waar nu nog water uit druppelt is uit de bypass ventiel beneden bij de vloerverwarming. Uit het zwarte dropje wat je kan draaien druppelt water. Niet heel veel gelukkig dus er staat nu een bakje onder :/ Het lijkt wel of uit alle rubbertjes nu water komt als de verwarming aangaat dus ik laat hem even uit nu. Gelukkig is het buiten niet meer zo koud als zaterdag! haha
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
Zou het mogelijk zijn dat je met het sluiten van thermostaatkranen en elektrische kleppen het expansie vat van de installatie uit/afsluit.

Als dat circuit dan warm is loopt de druk op omdat het expansievat dan buiten die installatie delen terecht is gekomen door het afsluiten van leidingen.

Vr Gr en succes ermee
 

Unconnected

  • #10
Cvolieboy schreef:
Zou het mogelijk zijn dat je met het sluiten van thermostaatkranen en elektrische kleppen het expansie vat van de installatie uit/afsluit.
Thanks voor het meedenken! Maar het expansievat zit op de retour toch? En de kleppen op de aanvoer. Ik kwam er alleen wel net achter dat de overstort niet die groene knop is, maar de rode uit bovenstaande fotos:



maar volgens mij lag daar ook geen water. Is dat trouwens normaal dat die zo maar ergens zit zonder slang of iets er aan? Als er dan een keer druk te hoog wordt loopt het toch zo de zolder op? :shock:
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #11
Ik heb geen overzicht van hoe een en ander aan pijpen lopen met kranen en kleppen bij uw installatie.

Maar door middel van elektrische kleppen en zelf sluitende kranen, kan het zomaar een totale blokkering van het circuit zijn.
Als het niet zo is beter, het is trouwens wel apart dat druk meter er een is tot 10 BAR dat op het lage gebied vrij onnauwkeurig is.

De druk tussen 0 en 2 bar is wel prima, alleen de schommelingen wijzen op een buitensluiten van het drukvat, of een defect drukvat, of een pompdruk verhoging tegen gesloten afsluiters.

Vr Gr en succes ermee
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu