Lekkage in de cv ketel of in de leidingen (remeha optimum)

John2006

  • #1
Geachte helpers en tipgevers?

Misschien niet de meest logische weg, maar ik wil het toch op deze manier proberen informatie van te verkrijgen over mijn remeha ketel type optimum nr. 1993M39261249.

Ik ben namelijk ten einde raad. Ik heb vorig jaar november een nieuwe woning betrokken waar deze ketel geinstalleerd is. Vrij kort nadat ik er woonde moest ik de ketel bijvullen omdat de druk beneden de 1 bar stond.
Na bijvullen verloor de ketel op korte termijn zeg ongeveer een maand weer aan druk ik had hem bijgevuld tot 2 maar daarna stond die weer beneden de 1 bar (de ketel was toen in vol bedrijf).

In mijn woonkamer leek de parketvloer op bepaalde plaatsen ook verkleurd. De flexibele warmwaterbuizen lopen in een bemanteling in de afwerklaag van het beton. Door de parket verkleuring had ik de indruk dat daar wellicht een lekkage was opgetreden.

Het vreemde is dat ik toen ik de parket vloer openhaalde er niets aan de beton vloer te zien was geen tekenen van vocht of water. De vloer voelde wel erg war aan. Wel de verzekeringsmaatschappij ingeschakeld en die stuurde een loodgieter.

Omdat het moeilijk is een lekkage op te sporen adviseerde hij een radiator waarvan de leidingen waarschijnlijk onder het verkleurde deel van de vloer lopen af te koppelen en de ketel weer bij te vullen en dan vast te stellen op de druk weer daalt.

Zo niet dan zit er mogelijk een lek in de afgekoppelde leiding. Omdat het mooi weer is en de cv dus bijna niet aanstaat bleef eerst de druk redelijk op pijl. Nu naar een maand is de druk toch weer gezakt tot 1,4 bar.

Ik weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen, de loodgieter die er weer bij moet komen om de leidingen aan te sluiten ook niet heb ik in de indruk.
Ik wil gewoon een aantal zaken uitsluiten die waarschijnlijk de cv monteur ook uitsluit maar toch.

Het expansievat is ok, de ketel verliest geen water via de overstort. De ketel is in februari gekeurd en akkoord bevonden. De koppelingen lekken nergens allemaal gecontroleerd.

De kast waar de ketel hangt is altijd vrij warm en ook de ketelbehuizing voelt zeer warm aan. De kachel voorziet in de woonkamer drie radiatoren van warm water en boven een slaapkamer een radiator en in de andere slaapkamer is de radiator weggehaald en zijn de leidingen afgedopt. Verder zit er nog een kleinere radiator in de badkamer en een kleine in de gang beneden.

Mijn vraag is kan het zijn dat de ketel gewoon aan vervanging toe is (12 jaar oud). Kan het zijn dat het water op een of andere manier verdampt ? Wat de monteur ook opviel was dat het water bij het aftappen gitzwart was en erg stonk. Ik woon op een etage en ook de benedenburen merken niets van mijn mogelijke lekkage (wel betonskeletbouw overigens).

Wie kan mij in deze adviseren. Misschien ziet de monteur of ik dingen over het hoofd. Op dit moment geeft het allemaal een boel ellende de vloer in de kamer ligt er al maanden uit en eigenlijk weet ik nog niets meer.

De cv leidingen liggen in een plastic ommanteling in de vloer de kans dat daar een lekkage in optreedt lijkt me ook gering, alhoewel de parketverkleuring toch niet het gevolg kan zijn van hete leidingen in de afwerklaag van de beton.

Geeft u mij aub advies en draag een mogelijke oplossing aan.
Elke suggestie is welkom en kan mij een boel ellende besparen.

Bedankt alvast voor de te nemen moeite, en wacht met spanning op uw suggesties adviezen.
Elke suggestie stel ik op prijs.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Water dat lang in een c.v. leiding heeft gezeten is (bijna) altijd zwart en stinkt ook.

    Hebt u een automatische ontluchter op de ketel of leiding ?
    Zo ja, controleer deze en draai het dopje een tijdje dicht, in die tijd kunt u zien of het drukverlies er nog is.

    Zo te lezen is het een zeer kleine lekkage die veroorzaakt kan worden door het "zweten" bij aansluitingen, zeer moeilijk te vinden.
    Zet de installatie op druk en probeer het eens met tissues om de koppelingen, hier om heen een plastic zakje of huishoudfolie om verdamping tegen te gaan, is het tissue nat dan zit daar de lekkage.
    De installatie wel koud laten in de testperiode.

    Succes.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #3
    U hebt het over een radiator die afgesloten is, dit maakt niets uit want de leidingen blijven onder druk staan.

    Lekkage in pijpen komt niet zo vaak voor, wel bij aansluitingen, automatische ontluchters en overstortventielen.

    Zo te lezen is het een zeer kleine lekkage die veroorzaakt kan worden door het "zweten" bij aansluitingen, vaak zeer moeilijk te vinden.
    Zet de installatie op druk en probeer het eens met tissues om de koppelingen, hier om heen een plastic zakje of huishoudfolie om verdamping tegen te gaan, is het tissue nat dan zit daar de lekkage.
    De installatie wel koud laten in de testperiode.

    Succes.
     

    John2006

    • #4
    Beste Jan,

    Dank je voor de suggesties die je doet. Ik weet niet zeker wat de automatische ontluchter is. Ik heb een afvoer pijpje vanaf de cv leidingen naar de plastic afvoer buis. Daar zit een knop die je kunt draaien (denk dat dat het overstortventiel is). Daarnaast zit er een pijpje in die zelfde buis die vanaf de warmwaterleiding uit de tappot komt. Beide heb ik gecontroleerd en daar komt geen water uit.

    Ik zie nu op een tekening van mijn ketel daar er inderdaad een automatische ontluchting op zit. Maar kan ik die zomaar dichtdraaien, is dat niet riskant? Hoelang moet ik dat testen? Wat is dan de conclusie als het drukverlies niet meer optreedt?

    Ik zal dat met die tissues proberen. Wat ik al wel heb gedaan is de ketel op druk zetten en de verwarming hoog draaien en al koppelingen nog eens extra aangehaald ook op de verdeelunits, dat heeft helaas geen verbetering opgeleverd.

    Nogmaals mijn dank voor de tips! En wellicht zijn er meer testjes die ik zelf kan uitvoeren?

    m.vr.grt,
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #5
    Als er geen lucht meer uitkomt kunt u de automatische ontluchter dichtdraaien, wel regelmatig met de hand ontluchten.
    Als de lekkage nu stopt plaats dan een nieuwe.

    Dat ding met die draaiknop is het overstortventiel.
    Dat andere pijpje is het ontlastventiel van de boiler, het is normaal dat hier regelmatig water uitkomt bij het verwarmen van het tapwater.

    Draai geen koppelingen extra aan zonder dat duidelijk is of er een lekkage in zit.

    Succes.
     

    John2006

    • #6
    Beste Jan,

    Dank voor je tips en mogelijke oplossingsrichtingen. De afkoppeling van de radiator heeft plaatsgevonden nadat de cv is afgetapt. De leidingen zijn afgetopt bij het verdeelstuk en de leidingen zijn dus nu vrij van het circuit. Het drukverleis blijft optreden dus de conclusie dat de leidingen niet lek zijn is denk ik te trekken.

    Ik heb je andere idee over de tissues al toegepast. Ik wacht af wat de reactie zal zijn. Overigens lijkt mij de verbinding tussen de flexibele kunststof pijp en de ijzeren pijp die naar de radiator gaat een gevoelig punt. Moet je om dit te controleren niet juist de verwarming flink opstoken omdat de leidingen dan soepel worden en er ruimte kan ontstaan met de koppling aan de pijp?

    Ik heb de ketel van binnen ook nog even bekeken en heb vastgesteld dat de automatisch ontluchter inderdaad openstaat en dat er enige kalkafzetting is te zien op de leiding die naar de drukmeter loopt vanaf de ontluchter? Kan dat inderdaad op lekkage duiden of is dat normaal?

    Ben benieuwd naar je reactie.... Blijf proberen en alle suggesties blijven welkom.

    m.vr.grt.,
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #7
    De afzetting kan wijzen op lekkage, draai het dopje vast en houd de druk in de gaten over langere tijd.

    Normaal gesproken zal de verbinding tussen flexibel en vast geen extra lekkage opleveren bij opstoken van de installatie.

    Succes verder.
     

    John2006

    • #8
    Beste EdP, Jan

    Ten eerste mijn dank voor de energie die jullie willen steken in het oplossen van mijn problemen en de beantwoording van mijn vragen. De vele oorzaken en de soms tegenstrijdige symptomen maken het oplossen zo complex. Ik probeer steed zaken uit te sluiten om zo de echte oorzaak te vinden.

    Ik krijg steeds meer de overtuiging dat het waterverlies rond de ketel of de koppelingen moet zitten. Een lekkage van een leiding kun je niet helemaal uitsluiten maar de kans is echt gering. Ik heb de koppelingen in de woonkamer nu voorzien van een tussue en folie. Ik zal daarnaast de automatische ontluchting dichtdraaien op de ketel en kijken wat er gebeurt met de druk. Als deze wel op peil blijft moet dus de automatischer ontluchter vervangen worden? Conclusie juist?
    Kan zeker alleen als het water afgetapt is uit het circuit.

    Nog wat feiten, wellicht voegen ze wat toe voor jullie. Overigens als ik de ketel bijvul constateer ik het volgende. Bij het toevoegen van water aan het circuit loopt de meter geleidelijk op naar 1,5 bar (roodstreepje) maar blijft daar dan staan ook al blijft de kraan openstaan. Het lijkt wel of er niets meer bij kan dan! Als ik daarna de ketel hoger draai loopt de druk op tot boven de 2 bar (2,3 / 2,4). Na enkele dagen zakt de druk alweer geleidelijk en blijft rond de 1 bar hangen, om later verder te dalen.

    Ondanks de vervelende problemen die ik heb met de lekkage is de manier waarop in dit forum daarmee wordt omgegaan echt perfect. Er wordt erg snel en kundig gereageerd. Beter dan een aantal specialisten die de zaak in het echt hebben bekeken bij mij thuis. Kennis en kunde is schijnbaar niet elke loodgieter /verwarmingsmonteur gegeven. Ik zal geen namen noemen.


    M.vr.grt.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #9
    Dat de druk niet hoger wil komen ligt zo goed als zeker aan de druk op de waterleiding.

    Succes verder.
     

    John2006

    • #10
    Hoi Jan, maar dat is niet erg of wel?
     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #11
    Volgens mij is 1,5 bar voldoende. Min druk (bij de ketel!) is 1 bar, heb ik van ons forum begrepen.

    Wat eigenlijk erger is, is dat de druk zo enorm toeneemt bij verwarmen. Dat duidt naar mijn idee op een defect expansievat.

    Het zou zelfs kunnen zijn, dat na vullen (1,5 bar) de druk bij eerste keer verwarmen zó oploopt, dat het overstortventiel in werking gaat, en dus het water weer weggooit.

    Vervolgens koelt het systeem af en de druk loopt zwaar terug. En zo'n overstortventiel wil daarna ook nog wel eens zachtjes blijven sijpelen...

    Ik weet uit het lange verhaal tot nu toe niet meer of je al naar dat overstortventiel gekeken had. Let op er is vaak nog een tweede overstort, die in de koudwaterleiding, daar gaat het dus niet om!
     

    John2006

    • #12
    Hoi Kees,

    Ik heb inderdaad een emmertje onder het pijpje van het overstortventiel gehangen. Het ventiel is toch de leiding waar die knop opzit die je kunt draaien. In het emmertje kwam geen water. Kan me niet herinneren of ik dat emmertje ook er aan had hangen toen ik bijgevuld heb en de thermostaat hoog heb gedraaid.

    Nadat ik warm water heb gebruikt worden de radiatoren en de pijpen er naar toe gloeiend heet, dit zakt daarna geleidelijk af. Is dat wel okee? Ik wil ook nog testen als ik de automatische ontluchting dichtdraai of de druk zakt.

    Thanks again.
     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #13
    In de verwarmingsrubriek heb ik regelmatig gezien, dat wanneer verwarmingsbuizen heet worden tijdens warm watertappen, er iets niet goed is met de driewegklep (afhankelijk van type ketel).

    Ik ben echter onvoldoende ter zake kundig, de specialisten in deze rubriek weten vast wel meer!

    Ik kan me overigens niet voorstellen dat je drukverlies-probleem te maken heeft met een eventuele defecte driewegklep...

    Wat betreft dat overstortventiel: overtuig je er heel goed van, dat je echt de overstort hebt bekeken, die aan de cv-leidingen zit, en niet degeen die aan de waterleiding zit. Daar is vaak verwarring over!
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #14
    Je geeft zelf al een mogelijke oorzaak aan:
    John2006 schreef:
    Bij het toevoegen van water aan het circuit loopt de meter geleidelijk op naar 1,5 bar (roodstreepje) maar blijft daar dan staan ook al blijft de kraan openstaan. Het lijkt wel of er niets meer bij kan dan!
    De oorzaak hiervan is dat je waterleidingdruk niet hoog genoeg is, dat is verder geen probleem.
    John2006 schreef:
    Als ik daarna de ketel hoger draai loopt de druk op tot boven de 2 bar (2,3 / 2,4)
    Dat is absoluut niet goed, en kan zeker een oorzaak zijn voor drukverlies zonder lekkage. Het expansievat zit niet in zijn werkgebied, dat heeft ook te maken met je lage waterdruk.
    Vervang het expansievat maar eens door een expansievat met een lagere voordruk van 0,5 Bar. Neem geen genoegen met een 1 Bar uitvoering, maar laat een 0,5-0,7 Bar uitvoering plaatsen.

    Het lijkt misschien niet helemaal logisch, maar dit komt vaker voor dan men denkt.
    In elk geval is het expansievat niet goed, of niet goed aangepast aan de situatie.
    Nog waarschijnlijker heeft de monteur het vat "getest" door er op te kloppen, wat een waardeloze test is.
     

    Ketelman

    • #15
    De enige zekere manier om een vat te controleren is de installatie aftappen en het vat te demonteren.
    Je kan dan de voordruk van het vat meten en dit zou 0,5 bar moeten zijn.
    Met kloppen tegen een vat kan je je lelijk vergissen of het nog goed is of niet.

    Als het vat gedemonteerd is en er zit nog water in (bv half vol) gooi het dan maar weg, gegarandeerd kapot.
    En nu zijn er ongetwijfeld mensen die zeggen "ja maar dan pomp je hem toch op"... niet doen, de voordruk is met een rede uit het vat.
    Of de membraam is poreus geworden of het ventiel is lek.
    Hoe dan ook komt je probleem weer terug.

    Ook "maar het vat is nog geen jaar oud" is absoluut geen garantie dat het goed is.
    Niet tikken maar goed controleren.

    En aangezien dit probleem al lange tijd speelt en op meerdere fora staat (oa Tros radar, daar staat exact de zelfde vraag door dezelfde poster) lijkt het me nu tijd om er eens goed naar te kijken in plaats van aan te nemen en te gokken.
     

    John2006

    • #16
    Dank jullie wel voor de reactie. Het is inderdaad langzamerhand een puzzel aan het worden maar binnen een paar weken komt de monteur langs om actie te ondernemen.

    Afgesproken is dat de leidingen die afgekoppeld zijn en vermoedlijk lek zijn worden vervangen. Daarnaast kan als het water eraf is zaken als expansievat, oveerdrukventiel en automatische ontluchting ook gecontroleerd worden.

    Ik zal hem het advbies van de 0,5 bar aan de hand doen. Ik zal nog even kijken of ik kan controleren welk type vat er nu op zit. Het klopt dat ik mijn probleem ook bij een ander forum heb aangekaart. Overigens niet omdat ik aan de kundigheid van dit forum twijgfel hoor, maar meer uit radeloosheid bij mij zelf om zoveel mogelijk adviezen en oplossingen te onderkennen en oorzaken uit te sluiten.

    Nogmaals mijn dank en de monteur gaat er echt mee aan de gang. Hopen dat we die kunststofleidingen uit de buizen krijgen en de nieuwe erin.....

    Nogmaals dank voor de professionele adviezen.

    M.vr.grt.,
     

    John2006

    • #17
    Aanvulling: heb even gekeken op het expansievat, de cijfers zijn:

    Voordruk 0,5 bar
    Werkdruk 5 bar
    Capaciteit liters 18
    Max. werktemperatruur 100 graden

    M.vr.grt.,
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #18
    Helemaal met alle opmerkingen eens, vervangen dus dat vat.
    Laat wel even een berekening (erg simpel) maken voor de juiste voordruk
    afhankelijk van de situatie.
     

    John2006

    • #19
    Als overmaat van ramp werkt nu de warmwatervoorziening ook niet. Als ik warmwatertap of de thermostaat hoog draai vertikt dat kreng om aan te slaan.

    Water zit er genoeg in, stroom zit erop, dus ik weet het ook niet meer. Morgen komt er een monteur. Een ding weet ik wel als ik echt kosten krijg, gaat dat kreng de deur uit. Ik ben het zolangzamerhand spuugzat.

    Sorry moest het even kwijt want als je met rugpijn zit heb je wel eens behoefte aan een warm bad, en een apparaat dat ook werkt.

    M.vr.grt.,
     

    Ketelman

    • #20
    John2006 schreef:
    Als overmaat van ramp werkt nu de warmwatervoorziening ook niet. Als ik warmwatertap of de thermostaat hoog draai vertikt dat kreng om aan te slaan.

    Water zit er genoeg in, stroom zit erop, dus ik weet het ook niet meer. Morgen komt er een monteur. Een ding weet ik wel als ik echt kosten krijg, gaat dat kreng de deur uit. Ik ben het zolangzamerhand spuugzat.

    Sorry moest het even kwijt want als je met rugpijn zit heb je wel eens behoefte aan een warm bad, en een apparaat dat ook werkt.
    Ach het is al eens eerder gezegd hier, het is tijd dat er een vakman naar kijkt.

    PS. Beterschap met de rugpijn. :cry:
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu