Lekkage 80liter vat Daalderop ketel; gelijmd. Update.

BasG

  • #1
Dag Richard, e.a.

Medio maart heb ik op dit forum ondersteuning gehad omdat het 80liter koperen vat van mijn Daalderop ketel lekte.
Ik heb de lekkage toen afgedicht met een geschikte lijm (zie mijn berichten daarover van indertijd; toegankelijk via mijn profiel).
Hieronder een update:

Dat lijmen heeft goed geholpen (heb er nog een extra laag overheen gedaan). Echter in de zomer is het elders aan de achterkant, bovenaan bij de overgang van de hals naar het vat, gaan lekken. Daar had ik geen lijmlaag op gedaan, mede omdat ik er niet goed bijkon...
Mijn conclusie was toen dat ik de hele hals & bovenkant van de boiler met die lijmlaag zou moeten bedekken om het probleem definitief op te lossen.

Omdat ik er aan de achterkant moeilijk bij kon vanwege de isolatie-schaal die er tegenaan zit (en het loshalen van het vat nogal een stevige operatie is vanwege alle leidingen die losgehaald moeten worden) heb ik toen besloten de hele ketel te vervangen door een betrouwbaarder type. Dat mede omdat ik afgelopen jaren al meer dure reparaties heb gehad aan mijn Daalderop (o.a. vervangen ventilator, regel-eenheid).

Omdat de consumentengids ****** als betrouwbaar merk noemde, heb ik hem vervangen door een ****** 40C. De wat grotere capaciteit maakt dat douchen e.d. daarmee ook goed gaat.

Overigens ben ik tot de conclusie gekomen dat de lekkages via 'diepe' putjes in het koper van het vat, veroorzaakt zijn doordat er herhaaldelijk water over het vat is gelopen dat gelekt is uit de afdichting bovenaan het vat.
En die lekkage vermoedelijk is veroorzaakt doordat de 6bar overdruk beveiliging van de inlaatcombinatie niet meer goed werkte, waardoor de druk in het vat pieken kende van meer dan 6bar...

Die inlaatcombinatie had witte (kalk)aanslag op zijn overdruk-uitloop. Dus die overdruk klep is regelmatig geactiveerd, en is wellicht vanwege de kalk-aanslag minder goed gaan werken.

Kennelijk kwamen in mijn waterleidingnet regelmatig pieken voor met een druk groter dan 6bar...
Vermoedelijk bij het plotseling dicht gaan van de watertoevoer bij de wasmachine, of de kraan (ik heb mengkranen die je met een beweging dicht kan zetten).

Dat mede omdat de loodgieter bij de bouw van mijn huis (10jaar geleden) in mijn waterleidingnet geen waterslag demper aangebracht...
Die fout heeft mij dus waarschijnlijk de lekkage-ellende opgeleverd, en een nieuwe CV ketel gekost...

Dus heb ik nu vlak voor de CV een waterslag demper in de koudwaterleiding aangebracht.
En bovendien in de warm waterleiding nog zo'n buisvormige waterslag demper (minder kans op bacteries, omdat die geen stilstaand water heeft). Dit omdat ik de warmwater kraan ook met een beweging kan afsluiten.

Inderdaad blijkt nu dat de (nieuwe) inlaatcombinatie geen enkel teken heeft dat er sprake is van water-uitloop, dus dat de druk kennelijk nooit meer boven de 6bar uitkomt...

Mijn enige probleem met de nieuwe ketel is dat hij wat (resonantie-achtig) bromt als hij brandt. Kan wellicht komen omdat de ophanging iets verandert is, of een leiding direct tegen zoldervloer aankomt.
Ben van plan komende zomer die ophanging te verbeteren (beetje rubber ertussen, e.d.).

Hoopdat deze info mensen verder helpt
mvrgr
Bas
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #2
Heel leuk allemaal, maar wilt u geen reclame meer maken op de manier die u nu doet, dat willen wij hier niet (forum regels) :oops:
 

Xr8

  • #3
Kan ook een afstellingsprobleem van de ketel zijn. Laat de Co2 waarden eens meten.

Succes.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
1 - je inlaatcombinatie werkt wel correct, dat heeft niet aan de water leiding mij gelegen.

Als water opgewarmd wordt in de boiler dan zet het uit dan gaat de inlaat combinatie spuien om zo de druk niet hoger dan 6 bar te laten komen, dus dat er wat kalk aanslag op zit kan goed kloppen.
De loodgieter die dat toen gemaakt heeft, heeft dit dus volkomen correct gedaan.
Komt er namelijk meer druk op de leiding door een oplopende druk in het systeem dan zal de inlaat combinatie ook spuien.
En of die inlaatcombinatie niet meer goed werkt kun je alleen proberen door de druk op te voeren.

2 - een waterslag demper wordt normaliter alleen geplaatst als je de buizen hoort rammelen indien je de kraan snel dicht zet.

3 - een extra waterslag demper in de WW leiding is dan overbodig.
Moet wel zeggen dat je goed geadviseerd bent geworden om een U buis vormige te nemen.

4 - het resoneren heeft meestal te maken met de O2 afstelling van de ketel.
Tegenwoordig stelt men af op O2.
Bel een installateur en laat dit op laaglast en vollast correct afstellen.
 

BasG

  • #5
Obelix2, Xr8,

Dank!
Zal de ketel laten nameten!

Mijn dank,
Bas
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Het is ook niet zo vreemd dat de inlaatcombinatie bij de calenta minder vaak water aflaat dan bij de daalderop. Simpelweg omdat de calenta geen 80 liter boilervat heeft. Daardoor is er minder water dat uitzet bij opwarming.
 

Xr8

  • #7
Als de ketel op O2 goed staat is CO2 ook goed. Zelf kijk ik altijd naar CO2, zet je deze op de gewenste waarde dan staat de O2 ook op de aangegeven waarde.

Succes.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Nieuwe policy van Remeha, laatst cursus gehad, ze spreken alleen nog maar over O2 afstelling, ook alle documentatie wordt nu aangepast.
Zodoende ook dat ik het zei.
 

Xr8

  • #9
Dan zullen ze daar wel een reden voor hebben denk ik zo. Nog geen cursus gehad over deze ketel.

Succes.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #10
Ja achter liggende gedachte is dat iedere meter werkt op O2 meting en dan gaat rekenen naar CO2.
Dus waarom moeilijk als het makkelijk kan?!
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #11
Als de calorische waarde van gas veranderd(zal in de toekomst gebeuren) klopt je Co2 meting niet meer als je meter niet word aangepast. Vandaar dat men toe gaat naar meten/afstellen op O2.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu