Ledlampen gloeien na ondanks ledcompensator

Mijn buitenlampen gaan een voor een kapot binnen een paar maanden. Het zijn ledlampen die je niet kunt vervangen, dus ik moet elke keer een complete nieuwe armatuur kopen. Inmiddels heb ik ze allemaal al een keer moeten vervangen.

Ik denk dat het vroegtijdig overlijden komt door het nagloeien. Op basis van adviezen op dit forum heb ik led compensators geplaatst bij elke lamp, maar dat helpt geen barst. Zelfs na weken lang uitgeschakeld te zijn gloeien ze nog steeds na.

Ik snap ook niet hoe er uberhaupt een inductieve stroom kan lopen, want het gaat om 3 lampen die op dezelfde schakelaar zitten. Ze zijn doorgelust, dus er loopt maar 1 kabel naar de schakelaar. Er lopen geen andere kabels parallel met de kabel naar de lampen, dus waar komt die stroom vandaan? Die paar centimeter (max) in de schakelaar kan het toch niet zijn? Op een andere plaats heb ik nog zo’n lamp hangen, als enige op een wisselschakelaar. Daar precies hetzelfde probleem.

Het zijn op zich mooie buitenlampen dus eigenlijk wil ik ze niet vervangen, maar het begint inmiddels wel een kostbaar project te worden.

Welke opties zijn er nog meer om dit probleem op te lossen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Komt de kabel naar de lampen rechtstreeks uit de schakelaar? Of gaat er vanaf de schakelaar een leiding naar een centraaldoos of lasdoos en dan pas naar de lampen?

In dat laatste geval heb je daar een fasedraad en schakeldraad langs elkaar lopen, dat kan zorgen voor een capacitieve spanning.

Dubbelpolig schakelen verhelpt het nagloeien waarschijnlijk. Afhankelijk van hoe de bedrading precies loopt is dat misschien eenvoudig te realiseren, maar misschien ook niet...
 
Nagloeien is meestal het probleem niet, een veel groter probleem is het als de lampen branden maar hun warmte niet kwijt kunnen of achter een verkeerde dimmer zitten.
Wordt een lamp warmer dan 55 graden dan weet je vrijwel zeker dat deze snel stuk zal gaan, geef hem de ruimte zodat hij de warmte kwijt kan en hij zal vrijwel zeker veel langer meegaan.
 
De kabel loopt rechtstreeks naar de 3 lampen. Ik ga daar kijken of een dubbelpolige schakelaar helpt. Morgen even naar de winkel.
 
Het nagloeien was duidelijk veroorzaakt door inductie. De bedrading bleek (volkomen onlogisch) met een omweg langs de buitentrap te lopen, waar lamp nummer 4 op een wisselschakeling hangt en waar ook de hoofdbekabeling naar het dakterras loopt - door dezelfde buis…

Inmiddels heb ik met een dubbelpolige schakelaar het probleem voor de drie lampen opgelost. Die ledcompensators deden niets, zonde van het geld.

Ik kan alleen geen dubbelpolige wisselschakelaars vinden (nu ABB Niessen model Arco). Ik moet ook nog even puzzelen of ik de bestaande bedrading moet aanpassen als ik dubbelpolig ga schakelen en of dat het probleem dan wel oplost. Dus die 4e lamp is nog steeds een uitdaging.
 
het zijn buitenlampen, ze kunnen hun warmte prima kwijt en een dimmer zit er niet op.
Vergis je daar niet in, buitenlampen zijn meestal waterdicht uitgevoerd en kunnen daardoor juist hun warmte niet kwijt.
Maar heb je zo'n draadloze thermometer dan kun je dat snel meten en evt. uitsluiten, ik heb er zelf een die zelfs op een paar meter afstand de temperatuur kan meten en kom ik dan bij een opdrachtgever met dezelfde klacht (led lampen gaan snel stuk) dan kun je vanaf de vloer al aardig meten hoe warm ze worden.
 
Dat snap ik, maar dit zijn lampen die naar boven en beneden stralen, redelijk open dus. (Type Lutec Gemini). En ze hebben 99.99% van de tijd uitgestaan. Toch zijn er nu al 4 kapot. Dus als het al van oververhitting komt dan zou het zwakke gloeien daarvoor moeten zorgen.
 
Vergeet even niet dat er een heel stuk electronica in elke LED lamp zit, om de spanning te verlagen naar de enkele volts die een LED kan verdragen.
Ook hier, net zoals in het witgoed, zitten hier schakelende voedingen in, en ook daar is de het beruchte LNK en TNY syndroom een grote oorzaak van het vroegtijdig overlijden.
En ja, ze zijn allemaal te krap gedimensioneerd, waardoor ze als basis al aan de grenzen zitten en met enige extra temperatuur, dus gewoon overlijden.
Besteden ze er een paar cent extra aan, dan gaan ze nooit meer stuk.
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, want dan gaat hun verdienmodel om zeep.
Het is niet de temperatuur van de lamp, maar van de chip, die inwendig zeer heet wordt. (zo rond de 150 graden C.)
Dus daar is van buitenaf weinig aan te meten.
 
Als ik met een IR thermometer meet wordt die lamp hooguit 1-2 graden warmer dan de omgevingstemperatuur als hij gloeit. Dat gloeien is zo weinig dat het overdag nauwelijks zichtbaar is, maar ‘s nachts wel.

Mogelijk warmen ze meer op als ze langdurig aanstaan, maar dat komt bij mij nooit voor. Het is hooguit voor een paar minuten (even iets op het dakterras zetten), daarna staan ze weer weken uit want ik kom zeker ‘s avonds nauwelijks op dat dakterras.

Anders gezegd, ik weet vrij zeker dat die lampen overlijden als ze wekenlang hebben lopen gloeien. Niet als ze in lang in gebruik zijn en daardoor wellicht heet worden, want dat komt niet voor.

Het probleem blijft dus hoe ik dat gloeien kan voorkomen bij de wisselschakeling. Een dubbelpolige wisselschakelaar schijnt deze fabrikant niet te hebben, dus dan moet ik overstappen op een ander merk en 4 schakelaars, raampjes, etc. vervangen. Duur en staat minder mooi.
 
Anders gezegd, ik weet vrij zeker dat die lampen overlijden als ze wekenlang hebben lopen gloeien.
Als elektronicus weet ik vrij zeker, dat het met dat gloeien niets, maar dan ook echt niets te maken heeft dat die lampen voortijdig kapot gaan.

Want dat gloeien wordt veroorzaakt door een stroompje die in de ordegrootte ligt van hoogstens enkele microamperes, als het zelfs niet nanaoamperes zijn. En als je weet, dat een LED normaal gesproken het eeuwige leven heeft bij zo'n stroomsterkte, in elk geval langer dan een mensenleven, dan heeft dat omngeveer dezelfde invloed op die lamp als dat Jomanda daar instraling op zou verrichten...

De oorzaak van het voortijdig sneuvelen van de lampen ligt daarom ongetwijfeld ergens anders. Eerste verdachte is voor mij gewoon de kwaliteit van de gebruikte lampen in de armaturen. Waarvan de lampen er dus vast in zitten. Daarom kijk ik zelf voor dergelijke toepassingen toch het liefst naar ouderwetse armaturen, waarin je zelf kunt bepalen wat voor lamp je erin draait. Want er veel kaf onder het koren bij de LED-armaturen!
 
Als je het over koeling hebt kun je juist veel beter een armatuur met vaste LED lichtbron gebruiken. Daar is veel meer plek voor de driver en de behuizing van het armatuur kan als heatsink worden gebruikt. Een goed ontworpen armatuur met vaste lichtbron zou in theorie veel minder last van hitte moeten hebben dan een retrofit LED-lamp waarbij de driver en heatsink in een E27 lichtbron gepropt moeten worden.

Uiteraard zal in beide categorieen ook gewoon slecht spul worden verkocht.
 
Ik zou je aan willen raden dit stuk eens te willen lezen, dan zijn het de andere componenten in de drivers, die als schuldige worden aangewezen.
Als elektronicus weet ik vrij zeker, dat het met dat gloeien niets, maar dan ook echt niets te maken heeft dat die lampen voortijdig kapot gaan.


Ik als all round electrotechnicus ga helemaal mee met Kees.
Ik zou me over dat nagloeien geen enkele zorg maken.
Wel over de temperatuur van de elco's en inwendig in de chip.
 
We gaan het zien. Ik heb de 3 lampen nu zo geschakeld dat ze niet meer nagloeien, en de 4e wel. Als de komende weken een lamp kapot gaat, dan weten we of dat komt door kwaliteit van het product of door het nagloeien.

Dank allemaal voor jullie inzichten.
 
dan weten we of dat komt door kwaliteit van het product of door het nagloeien.
Die conclusie zal je op deze basis niet mogen trekken.
Heb je de drie lampen nu dubbelpolig geschakeld?

Ik denk dat je ook eens moet gaan kijken naar de netvervuiling, want al de schakelingen met TRIAC's, Thyristoren, schakelende voedingen en invertors, geven soms enorme pieken en zolang als er enkelpolig geschakeld staan, komen deze zeer forse pieken wel op de componenten te staan.
Vaak wordt dit opgevangen door een MKP condensator, maar deze slijten ook en laten het dan afweten.
Met als voorbeeld het Senseosyndroom.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weinig kennis op dit gebied, maar wel een keer het nagloeien verholpen door de stekker om te draaien. Dus dat zou je bij dit probleem als eerste kunnen proberen: de twee draden verwisselen.
 
Ik heb weinig kennis op dit gebied, maar wel een keer het nagloeien verholpen door de stekker om te draaien. Dus dat zou je bij dit probleem als eerste kunnen proberen: de twee draden verwisselen.
Als je het topic goed gelezen zou hebben, had je gezien dat er hier geen sprake is van een aansluiting met een stekker.
De kabel loopt rechtstreeks naar de 3 lampen.
Het is een vast bedrade buitenlamp en daarvan mag je de fase en nul niet verwisselen. Of het zou alleen op de aansluiting van de lamp zelf moeten zijn (staat meestal ook L en N op), maar dat zal niets helpen. De capacitief opgevangen spanning (ten onrechte door iedere techneut inductiespanning genoemd) staat al op de schakeldraad.
 
De capacitief opgevangen spanning (ten onrechte door iedere techneut inductiespanning genoemd) staat al op de schakeldraad.
Helaas Kees, dat ben ik niet met je eens.
Want de spanning die op een open geleider terechtkomt in een wisselstroomnet, is wel degelijk afkomstig van magnetische inductie.
Gewoon de trafo werking met magneetvelden die rondom een ader heersen.
Waarbij voor de richting van het veld de rechter hand regel geldt.
 
Die 'inductiespanning' treedt ook op, wanneer er helemaal geen stroom loopt door de fasedraad. Dat is namelijk een veel genoemde situatie in dit forum: schakeldraad en fasedraad door één buis naar de schakelaar vanaf een centraaldoos. Als de schakelaar open staat loopt er geen stroom door de fasdraad, maar er onstaat toch een 'geïnduceerde" spanning op de schakeldraad. Rar ra hoe kan dat? Niet door inductie maar capacitief! Want zonder stroom géén inductiespanning (volgens de door jou genoemde rechterhandregel, je lijkt wel een leraar zeg. Denk je dat ik niet weet hoe een échte inductiespanning ontstaat?).

Maar er kunnen situaties zijn dat het inderdaad echt een inductie betreft. Mag ik voorstellen om daar niet verder over te discussieren, want daar is de topicstarter geheel niet bij gebaat!
 
Maar er kunnen situaties zijn dat het inderdaad echt een inductie betreft.
Maar dan moet je niet beweren dat iedere techneut het ten onrechte zo noemt en jij de enige bent die het goed heeft, want het gaat wel degelijk op beide manieren.
En ja, ik heb heel wat elektrotechnici opgeleid.
En daar laat ik het ook maar bij.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan