Lattenvloer jaren30 woning als zichtbare vloer gebruiken

Sander02

  • #1
De lattenvloer van de slaapkamer in wording op de eerst verdieping van een jaren 30 rijtjes woning ligt momenteel bloot en ziet er best ok uit al zeg ik het zelf. Hieronder zitten dus de vloerbalken en daaronder plafond woonkamer. Ik kon onder 1 lat kijken en zag dat er boven het giplsplaten plafond van de woonkamer blijkbaar nog een oude houten plafond zit. Ik weet dus niet zeker of dat overal zo is.

Nu vroeg ik me af als ik deze vloer gewoon zo zou gebruiken, uiteraard is het wel gehoorig maar ik woon er alleen is het dan verstandig deze vloer te oliën. Zoja wat voor type olie is er geschikt. Is dit hout ook grenen?
En welk schoonmaak middel het beste te gebruiken? Of is een vochtige doek voldoende?

Of is mijn plan deze vloer te gebruiken echt niet slim?

 

Fiesiekus

  • #2
Het is grenen of vuren.

Uiteraard kan je er op wonen. Je kan 'm afwerken met lak of olie. Elke afwerking heef zo z'n voor- en nadelen. Zelf heb ik goede ervaring (in de woonkamer) met een blanke poly-urethaanlak. Erg sterk en goed af te nemen met vochtige doek etc.

Maar met olie zijn denk ik ook goede resultaten te behalen.

Eventueel kan je de vloer eerst schuren, net wat je zelf wilt.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #3
Zoals ik het zie aan de kleur van de nerven is het Grenen.

Lak heeft als voordeel dat het beter bestand is tegen vocht(dan denk ik aan vochtplekken)

Met Olie, eventueel op coconut basis, heeft een diepere kleur, warmere kleur dan lak, maar het nadeel is dat wanneer er water/vocht druppels op de vloer komen je dit direkt moet schoonmaken anders krijg je kringen
 

Jvsteenb

  • #4
Hallo Sander,

Zoals Fiesiekus al aangeeft, is het Grenen of Vuren, in ieder geval een naaldhoutsoort.
Dat de vloer sterk genoeg is moge duidelijk zijn, hij ligt er al zo'n 70 jaar in.
Persoonlijk vind ik dat soort vloeren geweldig mooi, en als je met de kiertjes en (ws) spijkergaatjes kan leven heb je er een prachtige vloer aan.

Houd er wel rekening mee dat een dergelijke vloer wel sterk is, maar niet hard. De slijtvastheid laat vaak wel wat te wensen over. Dit kun je verhelpen door het oppervlak te verharden. PU lak is hard en slijtvast, maar is vooral een laag er bovenop - dat moet je mooi vinden. Olie dringt veel dieper in het hout door en zal de houtvezels zelf als deel van de slijtvaste laag gebruiken. Een goed doorgeharde olielaag op/in hout is te vergelijken met glasvezelversterkte kunststof zoals een glasvezelmatje met polyesterhars. De vezels zorgen voor de structurele integriteit, en de doorgeharde olie is het bindmiddel.
Goed ge-olied hout is eenvoudig te onderhouden, het enige wat je doet is door het aanbrengen van een klein laagje olie van tijd tot tijd de plekken waar vezels zijn losgeraakt uit het bindmiddel (kale plekken) weer overnieuw aan te binden. vergelijk die kale plekken met het schuren van een polyester-glasvezelreparatie: daar komen de oppervlakkige vezels ook los, en krijgt het geheel een kaal en schraal aanzien, terwijl dat vooral een oppervlakkig effect is - daaronder is de structuur niet aangetast.

Als je problemen met vocht verwacht kun je een vloer eventueel na het olieën ook in de was zetten ( of een hardwax o.i.d. gebruiken ) maar dan doe je een aantal onderhoudsvoordelen de deur uit. Als het een slaapkamer is zou ik dat niet zo snel doen.
Er zijn erg goede vloer-olieën op Tungolie basis, vermengd met lijnolie, die weinig vochtproblemen kennen. En prima vloer"zepen" die behalve reinigen ook een laagje kokosolie achterlaten als onderhoudslaag.

PU lak moet je meer vergelijken met een autolak op staalplaat: Prima hechting en bescherming, maar als je er doorheen bent ben je er ook echt doorheen. Als je het geheel dan een keer moet onderhouden zul je niet ontkomen aan helemaal schuren en in z'n geheel overnieuw aanbrengen.

Beide opties zullen voldoen, het is net wat je het meest aanspreekt. Ik ben zelf een groot liefhebber van hout en natuurlijke afwerkingen, maar er zijn meer goede opties, en een watergedragen PU lak is daar zeker een van.


Vr. gr.

Job
 

Sander02

  • #5
Hartelijk dank voor de uitgebreide antwoorden.

Ik ga olie gebruiken. Heb daar tijdje terug een demonstratie van gezien en dat was super makkelijk. Lak zal ook mooi zijn maar voorkeur toch voor de olie. Ik weet niet of er vochtproblemen zijn te verwachten. Dat moet de praktijk uitwijzen maar als de vloer goed geolied is, werkt het hout ook wat beter mee begrijp ik.

Ik gebruik dan een verf roller, doe een gedeelte, even wachten tot gewenste kleur ontstaat (maar ik ga voor blanco denk ik) en dan afnemen met een keukenpapier. De volgende dag herhalen maar niet persee noodzakelijk. (Zo deden ze dat in de demonstratie).

Voordat ik die olie erop ga doen, wat zou ik dan nog doen. Afnemen met vochtige doek met een schoonmaak middeltje? Of wat Fiesiekus zei, licht schuren?

Ik zag ook dat de naden, of in iedergeval een aantal met een kit of iets dergelijks zijn afgesloten.(is nu redelijk vergaan) Is het verstandig dat te verwijderen en met een blanco kit??? of iets anders alsnog te doen?
 

H@ns

  • #6
Bij het afnemen met 'keukenpapier', gooi de gebruikte proppen nooit in de vuilnisbak in huis!!
De olie kan gaan broeien en spontaan ontbranden. zo is al menig meubelateliertje afgefikt.

Buiten in een emmer (metaal) of in afgesloten pot o.i.d. zodat er geen zuurstof bij kan
 

Sander02

  • #7
Dank voor de tip!

Ik stop het wel in een oud verfblik of emmer met wat water erin. En zal het buiten neerzetten.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #8
Dat spontaan ontbranden is inderdaad iets waar je goed op moet letten. Wij gebruikten op de zaak ook altijd olie om bepaalde eiken meubelen mee te bewerken. Een collega heeft toen ook de doeken in de vuilnisbak gegooid, met als gevolg dat we de volgende ochtend een meubelshowroom vol rook aantroffen, met een brandende vuilnisbak in de keuken. Net op tijd dus....
 

Jvsteenb

  • #9
Let daar inderdaad goed op - Ik heb ooit eens een paar stukken papier met nog nadrogende olie opgezogen, en dat heeft me een bouwstofzuiger gekost.... :oops:, en dat had best een hele schuur kunnen zijn.
Het stomme was dat ik het gewoon wist, doeken en papier altijd netjes uitgespreid te drogen hing en/of in een emmer water gooide en in het geheel dus dacht dat ik er erg goed mee bezig was.

Foutje.....

vr. gr.

Job
 

Tealon

  • #10
Als je problemen met vocht verwacht kun je een vloer eventueel na het olieën ook in de was zetten ( of een hardwax o.i.d. gebruiken ) maar dan doe je een aantal onderhoudsvoordelen de deur uit.
Hoezo gaan hier de onderhoudsvoordelen de deur uit? Er bestaan producten zoals onderhoudswasolie waarmee je een met hardwaxolie behandelde vloer prima kan onderhouden!
 

Jvsteenb

  • #11
Dat weet ik.
Ik zei dan ook: een AANTAL onderhoudsvoordelen.
Het ter plekke bijwerken van een slijtplek of enigszins te enthousiast schoongemaakte plek met een lapje olie is supereenvoudig. Met een onderhoudswasolie is dat al wat gecompliceerder, en met een volledige was moet je feitelijk voor een mooi resultaat de hele vloer doen.

Just my € 0,02


vr. gr.

Job
 

Tealon

  • #12
Dan ben je helaas slecht geïnformeerd. Onderhoudwasolie kan ook plaatselijk gebruikt worden en is ook gewoon een kwestie van een doekje gebruiken. Het bijwerken van boenwas is inderdaad een kwestie van de hele vloer opnieuw doen, maar laten we eerlijk zijn dat boenwas voor vloeren een zeer achterhaald product is.
 

Jvsteenb

  • #13
Sneu voor me.....
Fijn voor de TS, heeft 'ie meer keuze.
Zelf vind ik boenwas geen achterhaald product - ik zou het alleen in dit geval niet toepassen.
Ik heb wel wat ervaring met recente wasolieproducten. Daar kun je inderdaad plaatselijk mee bijwerken , niks mis mee, prima producten.
Ik vind olie gewoon een stuk makkelijker werken, vooral op ècht kale plekken.

vr. gr.

Job
 

Sander02

  • #14
Ik was net even aan het zoeken naar soorten olie en zag het type corcol wat
o.a. de vloer sluit voor water en vuil door de poriën te dichten.
Bevat zuivere tungolie, gekookte lijnolie, andere plantaardige oliën en Co/Zr/Ca/Mn droogmiddel. Bevat geen biociden of schadelijke conserveringsmiddelen.

Ik zag op een website dat ze het hadden over 10 minuten inboenen. Is dat soms afhankelijk van het type hou en merk/type oliet. De Demonstratie die ik had gezien, was het echt er 1 keer overheen gaan en het overtollige verwijderen. En dan eventueel de volgende dag herhalen.
 

H@ns

  • #15
De waterdichtheid van dat product zit 'm in de Tungolie, daarmee kun je ook bootjes waterdicht krijgen.

Vuren heeft echter geen poriën dus dat is niet van toepassing, neemt niet weg dat die olie prima te gebruiken is op vuren.

Of het in dit specifieke geval ook toepasbaar is vraag ik me af; de siccatief er in suggereert een snelle droging, vuren en in dit geval specifiek oud vuren neemt traag olie op dus het gevaar is dat de olie droogt voordat het in het hout kan trekken.

In dat geval kun je net zo goed een lak nemen. (olie + siccatief is feitelijk niet veel meer dan lak)
 

Jvsteenb

  • #16
Het inboenen/inwrijven van een olieafwerking wordt gedaan om de indringing te vergroten - de olie en het hout worden plaatselijk warmer, daardoor dringt het produkt dieper in. Ook de polimerisatiereactie krijgt zo een vlottere start. Bovendien worden de eventuele lichte oneffenheden in het oppervlak zoals opstaande vezels e.d. hierdoor uitgevlakt. Op ruwere ondergronden wordt het wel met kunststof schuurlapjes gedaan, op al fraai gladde ondergronden ook met de blote hand - maar dat is niet echt een aanrader voor een hele vloer....
Bovendien is het geen feest om je handen daarna weer schoon te krijgen.

Vrijwel alle samengestelde olieën bevatten siccatieven, maar zoals H@ns al aangeeft: voor een oud vuren vloer wil je liefst een olie die daar zo weinig mogelijk van bevat. De olie verdunnen met natuurterpentijn zal de indringing verbeteren èn versnellen. Goed ventileren is dan wel erg belangrijk. Je kunt ook een verdunner op citrusbasis gebruiken, maar dat is wel wat duurder. Voor de eerste laag mag je fors verdunnen: 1:1 bij een produkt dat voor meer dan 75% uit Tungolie bestaat is niet ongebruikelijk.
Tungolie is behalve uitstekend voor de waterdichtheid, ook van de gebruikelijke oliën degene die het hout het meest verstevigt, en juist dat is voor vuren best prettig. Ook verkleurt het aanmerkelijk minder dan pure lijnolie, en omdat vuren van zichzelf ook al sterk kleurt aan het licht zie ik dat als een voordeel.


Vr. gr.

Job
 

Sander02

  • #17
Top, dank weer voor uitgebreide antwoorden.

Ik was vandaag in een winkel en had een stukje mee en vroeg of ze hier olie voor hadden, zeiden ze dat het eikenhout was en als er eenmalig een olie overheen ging werd het hout zo mooi als 1 van de vloeren die ze hadden liggen. Mmmm, ik dacht dat het grenen of vuren was. Volgens mij weet die verkoper er niet zoveel van.

Hij had het over schuren, beginnen met 80 en dan vervolgens afmaken met 120. Dan oliën.

Wat is het juiste middel om naden te vullen voor zo'n vloer? Iets van een transparante kit of ander middel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu