Lager stuk Zanussi Fj1206h wasmachine --> vervangen of ni

Lmno35

  • #1
Dames en heren,

Even een vraagje uit Utrecht... Ik heb een Zanussi FJ1206H Wasmachine en die maakte het weekend nogal veel herrie. Ik heb hem open gemaakt (lees: de deksel eraf gehaald) en de lager die de wastrommel op zijn plek houdt is stuk. De binnenste trommel (met gaatjes) beweegt dus in de buitenste trommel. Lager aan de achterkant is zichtbaar kapot.

Nou heb ik twee vragen:
* is dit makkelijk te vervangen? (kan ik gewoon de bout losdraaien die in de lager zit en vervangen, of schiet er dan iets los wat ik niet makkelijk terug plaats?)
* is er schade ontstaan aan andere delen als deze lager stuk is, en heeft het dus nut deze te vervangen?

Ik hoor graag van jullie!

Groet,
Joeri
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is het een machine met kunststof kuip ?
 

Lmno35

  • #3
Beste Jan,

Er vanuit gaande dat de kuip het deel is wat om de trommel zit is het antwoord nee. Het is een metalen kuip.

groet,
Joeri
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dan kunt u het kruis aan de achterkant verwijderen door de bouten op de rand van de kuip los te draaien.
Draai met een ringsleutel de bout er uit die het aandrijfwiel vasthoudt, geef eventueel een korte felle tik op de sleutel, die bouten kunnen behoorlijk vast zitten, de bout tegen de klok in losdraaien.
Pas op met uw vingers, doe een paar leren handschoenen aan.
De lagers er uit tikken, let op, er kan een ring in zitten die het lager op z'n plaats houdt, die moet er eerst uit.
Met een poelietrekker het wiel er af trekken, de rest wijst zichzelf.
Vervang beide lagers en ook de keerring, zit er slijtage op de as ter hoogte van de keerring dan kunt u de machine beter niet meer repareren, binnen korte tijd komen de klachten dan terug.
 

Lmno35

  • #5
Okee, dat klinkt als niet al te moeilijk...

kan ik de bout op het aandrijfwiel niet gewoon losdraaien en het kruis op de kuip laten zitten? of is het kruis er makkelijk af te halen waardoor dat gewoon veel makkelijker is?

alvast dank voor je hulp! Hier kan ik zeker iets mee!

ps. hoe belangrijk is de poelietrekker? die heb ik niet in huis...
pps. kan ik de lagers gewoon bij de handyman halen? en hoe heten die dan?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De lagers zitten in het kruis, dat moet er in elk geval af.
Soms lukt het zonder poelietrekker, probeer met een klosje hout de as terug te slaan.
De lagers zijn bij de onderdelenzaak te halen, er staan nummers op maar neem ze voor de zekerheid even mee, de keerring ook.
Ze heten gewoon lagers.
 

Lmno35

  • #7
Super!

ik ga vanavond kijken of ik alles er makkelijk uit krijg :)

groet,
Joeri
 

Lmno35

  • #8
Beste Jan (en eventueel andere lezers :D)

Ik krijg het kruis niet los omdat het aandrijfwiel nog aan de trommel vast zit dmv de bout (een hele platte in het midden van het aandrijfwiel). Als ik je tekst lees is hetalsof je het kruis verwijdert en daarna de bout loshaalt. dit kan dus niet in mijn geval.

Moet ik gewoon de bout loshalen? en kan ik dan het kruis verwijderen, of vergeet ik nog iets?

Ik hoor graag van je/jullie!

groet,
Joeri
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Die bout moet er eerst uit, daarna de bouten aan het einde van het kruis verwijderen en het hele kruis naar u toe trekken.
Dit zal met behulp van een poelietrekker of met een houten klosje gaan, zie mijn uitleg verder naar boven.
 

Lmno35

  • #10
Hee Jan,

Ondertussen de bout los gekregen en de de lager verwijdert. Het resultaat:



daar is niet veel van over... Het buitenste deel van de lager (waar de balletjes in horen te draaien) zit nog in de machine. Kan ik deze eruit halen zonder het kruis te verwijderen?

(Het kruisheeft bij mij maar drie poten, en dus meer een Mercedes-ster is dan een kruis, maar dat doet er niet echt toe geloof ik :p)

huidige situatie:


groet,
Joeri
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Zoals ik al eerder schreef, het "kruis" verwijderen, daarna kan de ring van het lager eruit getikt worden.
Ook het andere lager en de afdichtingsring moeten vervangen worden, het probleem is ontstaan door lekkage van de afdichting.
Controleer ook de as op slijtage, bij slijtage is het einde verhaal.
 

Lmno35

  • #12
Hee Jan,

ik heb gister staan sjorren aan het kruis, maar kreeg er geen beweging in... ik heb de 6 bouten aan het einde van de poten verwijdert, maar dat ding zit nog hartstikke vast! Ik ben geen liefhebber van ONgepast grof geweld, en ik weet niet of ik nu gewoon met een blok hout en een hamer op de as moet slaan, of dat ik iets vergeten ben.

graag extra uitleg bij het verwijderen van het kruis...

alvast dank!
Joeri
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Zet en blok hout tegen de as en sla er flink op, komt de as niet los van het "kruis" dan is er zo goed als zeker meer aan de hand qua slijtage en lijkt me reparatie vrij zinloos of te kostbaar, dat mag u zelf bepalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu