Bosch WFF1200 motorlagers stuk door verkeerde aansturing?

Naisaaz

  • #1
Beste mensen,

Een aantal maanden geleden heb ik de motor van onze Bosch WFF1200/14 wasmachine vervangen omdat de motor een fluitend geluid maakte tijdens het centrifugeren. Daarnaast was de was natter na afloop van het wasprogramma, ten opzichte van daarvoor. De oude motor had 19mm koolborstellengte over, en de koolborstels waren origineel. Ondanks goede handleidingen op dit forum is het me niet gelukt de poelie van de motor af te krijgen (heet stoken, automotive lagertrekker en lange pijpsleutels ten spijt), om de motorlagers te vervangen.

Daarom heb ik via een Duitse veilingsite een tweedehands identieke motor gekocht en geïnstalleerd. Deze motor had 21mm koolborstellengte over, en de aanwezige koolborstels zijn van Bosch zelf. Aangezien de wasmachine 22 jaar oud is, en de v-snaar ook, heb ik die ook meteen vervangen. De eerste paar maanden klonk de machine als nieuw. Echter klinkt de laatste weken aan de eerste 10 minuten van het wasprogramma gepiep uit de motor. Ik heb de achterplaat eraf en mijn hoofd bij alle draaiende onderdelen gehouden tijdens het wasprogramma. De herkomst van het geluid is voor mij duidelijk. Mijn verwachting is dat de motorlagers het aan het begeven zijn.

Ik begreep onlangs dat door verkeerde aansturing van de motor, de lagers ook versneld stuk kunnen gaan. Tot op heden ben ik niet erachter gekomen hoe dit precies in zijn gang gaat.

Kan iemand van jullie dit aan mij vertellen? Ik heb een foto bijgevoegd van de printplaat en omcirkeld op welk deel de motor is aangesloten.

Mijn dank is groot,

H

IMG_20160626_143957 aansluiting omcirkeld.jpg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Lampje45

    • #2
    Ik zit me af te vragen hoe deze motor verkeerd aangestuurd zou kunnen worden.
    Het is geen frekwentie gestuurde motor zoals bij de moderne machines.
    Het is een gewone borstelmotor, die naar gelang de motor meer spanning krijgt, harder gaat lopen en andersom gaat, als een van de velden van stroomrichting gewisseld wordt.

    Ik denk meer in de richting van rust roest.
    Want techniek die lang stil gestaan heeft, gaat vaak problemen geven, zeker op het gebied van lagers.
    Dus het kan goed zijn dat de lagers op de stilstandpunten gecorrodeerd zijn en dat zich dit nu wreekt.
     
    Laatst bewerkt:

    Naisaaz

    • #3
    Dank voor je reactie! Als ik je uitleg goed begrijp, kan de motor niet een te hoog voltage krijgen waardoor hij te warm loopt. Met lagerschade tot gevolg. Klopt dit?
     

    Lampje45

    • #4
    In de techniek van die jaren werden er motoren geplaatst die gewoon op de netspanning konden draaien.
    En dat was het maximale toerental.
    Alles wat de motor langzamer moest lopen werd door allerlei regelingen gedaan maar die regelingen zetten het teveel aan energie om in warmte van de regeling. daar worden lagers niet slechter van.

    Helaas worden er op het internet zoveel dingen beweerd, die niet waar zijn en omdat dit niet weersproken wordt door mensen die er verstand van hebben, gaan deze beweringen een eigen leven leiden en lijkt het de waarheid te zijn.
    Als ik dan weer van die flauwe kul lees, dan haal ik mijn schouders maar op, want mijn ervaringen en de opgedane kennis in de electrotechniek van meer dan 60 jaar, met heel veel opleidingen op allerlei gebied, steunen me daarbij. Maar voor mensen die niet die ervaring hebben, is het zeer moeilijk om dit soort beweringen te ontkrachten en het voor een "Broodje Aap" te verklaren.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu