Kwasten bewaren in diesel is dat wel een goed idee?

Ikheetsjaak

  • #1
Op het internet kom ik verhalen tegen van mensen die kwasten "soms wel jaren lang"bewaren in diesel.

Wat mij intrigeert is hoe zoiets kan aangezien diesel toch vettig is?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Diesel is een aardoliederivaat. Een kwast waarmee terpentinegedragen verf ( en ook olieverf ) is verwerkt kun je wel in diesel zetten maar behalve dat het stikt gaan andere stoffen in de verf reageren met de brandstof. Hieruit ontstaat minuscuul kleine klontjes. Bovendien verhinderd de diesel goede opname in de kwastharen van de verf.
Ik zou een dieselkwast niet in een pot watergedragen verf dopen..... :mrgreen:

Een dure varkensharen kwast? Uispoelen met terpentine, reinigen met vloerbare zeep, uitspoelen met water en met de steel naar beneden opbergen.

Leuk dat je schrijft dat er mensen zijn die de kwasten jarenlang in diesel bewaren. Ze geven niet aan dat ze deze kwasten ook weer gebruiken...
 

Ikheetsjaak

  • #3
Duidelijk Kees

Nog even de dirkdelsman com / page19.html link waar ik het vandaan had op zich is het wel een leuk verhaal!
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik meen dat kwasten ook wel eens een tijdje worden bewaard in rauwe lijnolie (alleen voor kwasten die gebruikt worden voor terpentinebasis verf).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Verschrikkelijke keus van letter en achtergrond door Dirk dit is toch niet te lezen. Pffffff.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Als je de site in de link van ikheetsjaak (Do 22 Sep 2016 10:57) bedoelt:
Die geeft bij mij een waarschuwing dat het een schadelijke site is.

"Schadelijke website geblokkeerd".

Kun je dus maar beter niet op klikken!
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #7
Helemaal niks mis mee met die site.
Misschien heb je teveel bescherming of programma's lopen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Nee, dit wordt door m'n provider zo gedaan. Heb wel eens geprobeerd dat uit te zetten maar dat gaat niet, want maakt niets uit welke browser ik gebruik. Ik kan wel een uitzondering toevoegen voor alleen die site, maar daar voel ik niets voor als ik de site verder niet ken.

Waar het dan precies door komt weet ik niet, maar is ook niet echt belangrijk voor een dergelijke site. Er zal wel een oorzaak voor zijn, bijv. een aantal meldingen omdat er ooit iets niet goed ging daar...

Maakt verder niet uit, goed om te weten dat anderen er geen problemen mee hebben! :wink:
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #9
Hier dezelfde waarschuwing



Kees heb jij toevallig ook Xs4all?

suc6

Gerrit
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik wel.
Maar dat tegenhouden komt daar niet door
xs4all laat alles door.

het al dan niet tonen komt door op jouw systeem geïnstalleerde software.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #11
Nee, maar bij Xs4all krijg je standaard F-secure als virusscanner en denk dat die het toch tegen gaat houden.

suc6

Gerrit
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Dit staat op die site:
Code:
Rooie diesel

Sjors heette hij. Op vrij hoge leeftijd is hij alweer jaren geleden overleden. Sjors was zo’n ouderwetse duizendpoot, hij kon alles. Timmeren, lassen, behangen, schilderen, noem maar op. Maar schilderen was eigenlijk zijn vak, jarenlang had hij een schildersbedrijf. We spraken elkaar nog wel eens want Sjors was mijn buurman. Als je niet precies wist hoe iets moest, op alle gebied, dan ging je naar Sjors. En van hem kreeg je het juiste advies, waarbij hij ook zijn hulp aanbood.
Vanwaar nou die rooie diesel ? Dat zit zo. Sjors had in zijn werkplaats een grote ronde kom staan met een of andere vettige vloeistof van onbestemde kleur. Daaruit staken stelen. Dikke, dunne, puntige, met en zonder gaatje. Duidelijk kwaststelen. Nou was Sjors wel een beetje slordig, in zijn werkplaats was het meestal wel een …, nou ja, zeg maar een troep. Maar zijn werk was altijd perfect. Die kom had ik vaak zien staan, maar ik heb er nooit naar gevraagd. Totdat ik zag dat Sjors een stoeltje ging verven. Rood. Hij ging naar die grote kom, trok verschillende stelen omhoog tot hij er een had met een kleur die aangaf dat er vroeger rood mee was geverfd. Hij liet die vloeistof er af druipen, haalde hem een keer over een krant en kneep hem uit in een doek. Vervolgens ging hij verven. Het werd natuurlijk een mooi stoeltje maar dat is voor dit verhaal minder van belang. Na het verven streek Sjors de overtollige verf van de kwast weer in het blik en stak de kwast naast de andere stelen in die grote kom met vettige vloeistof van onbestemde kleur.
‘Wat is dat nou voor spul, Sjors?’. Toen kwam de gouden tip: ‘Gasolie’. Altijd bewaarde Sjors zijn kwasten in gasolie. Dat ‘gasolie’ stond dan voor diesel, rooie diesel. Die kleur is niet echt belangrijk, maar Sjors gebruikte voor andere machines rooie gasolie, dus vandaar. Omdat gasolie een beetje verdampt goot hij er ook een klein scheutje afgewerkte olie bovenop. En zo stonden al jaren, wat zeg ik, tientallen jaren die kwasten daar in die kom. ‘Verf komt uit de olie en dat spul ook, dat bijt elkaar dus niet’.
Bij mij ging een lichtje branden. Aan boord van mijn stalen zeilboot heb ik altijd verf en kwasten bij me. Evenals verdunner, terpentine en kwastreiniger. Eigenaars van stalen schepen kennen dat wel, kleine beschadiging, roestplekje, meteen schuren, grondverf en afwerken. De kwasten schoonmaken was altijd een probleem, vooral als de terpentine op dreigde te raken. En voor dat reinigen gebruikte ik altijd behoorlijk wat terpentine, dus dat ging vlug. Diesel is er in de regel voldoende aan boord en ik nam de proef op de som. In een kwastinette, zo’n dubbele bus waar je kwasten in ophangt, deed ik diesel (rooie, want ik was in België geweest) en na het verven hing ik de kwasten er in. Het resultaat was zoals Sjors beloofde, de kwasten bleven goed soepel en als de kleur van de vorige verfbeurt een beetje overeen kwam met de volgende dan hoefde je niet verder te reinigen. Af laten druipen, over een krant halen, door een doek en verven maar. Het enige dat mij niet beviel was de kwastinette. Ik had een model dat door middel van een soort bajonetsluiting gesloten werd. En onder helling of bij slechte zeegang kwam de diesel er uit. Tegenwoordig zijn er beter afsluitbare versies te koop. Dat scheutje olie heb ik er niet door gedaan omdat in zo’n kwastinette vrijwel geen verdamping plaats vindt.
Toen de douane mij een keer aanhield voor controle van de dieselkleur werd al gauw het ‘proces-verbaal-boek’ tevoorschijn gehaald. Het België verhaal kon ik niet waarmaken want ik had het bonnetje niet bij me. Koken doe ik op petroleum, een diesel kachel heb ik niet, maar wacht eens even……. ‘Heren, doe het boek maar weg, ik gebruik de diesel om mijn kwasten in te bewaren’. ‘Mijnheer, hou nou op, nooit van gehoord’.
Maar toen liet ik die kwastinette zien en ruiken en kwamen ze er niet onderuit. Voor een dergelijke toepassing mag je rooie diesel aan boord hebben…!!
Dat van die douane is natuurlijk verzonnen, maar de rest is waar. Zo blijft er toch maar weer een klein stukje van dat oude vakmanschap bewaard. Misschien heeft u er iets aan.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #13
Met f-secur heb ik ook een tijdje ruzie gemaakt die software maakt uitzonderingen instellen erg lastig dat heb ik er weer afgehaald
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu