Kruipruimtebodemisolatie met platen en zeil

Brul

  • #1
Hallo,

De onderzijde van de betonnen broodjes vloer isoleren in woonkamer is voor mij "veel werk", moeilijk (zelf doen) of duur (pur spuiten).

De geventileerde kruipruimte is ongeveer 70 cm hoog, droog en met zand. Het is in een rijtjeshuis met rechthoekige kruipruimte (40 m2) met aan voorzijde een aangebouwd halletje over 1/3 van de breedte (rond 3,5 m2).

Aan één zijde loopt over 2/3 van de lengte een 1 meter brede "kruipkoker" tot en met in het halletje. Ingang is halverwege kruipruimte. De kruipruimte in het halletje is daardoor half opgesplitst in een (helaas onbereikbaar) einde van de "koker" en daarnaast een deel waarin het kruipruimte luik zit.

Het idee :!: is nu om de bodem van de kruipruimte te bedekken van muur tot muur met piepschuimplaten (dikte :?: ) en deze af te dekken met een waterdicht zeil. De voet van de gemetselde fundering bedek ik ook evenals een 50 cm opstaande rand tegen alleen de buitenmuur aan voor- en achterzijde. Voor inpandige tussen- en binnenmuren lijkt mij dit niet nodig.

Dit idee lijkt niet zo duur, makkelijk uit te voeren (o.a. geen geklooi met ongelijke broodjesvloer, doorvoerende pijpen), vloer blijft aan onderzijde bewerkbaar zonder isolatie te beschdigen, begaanbaar en er is weinig verlies van hoogte (tov isolatie-chips, aluminium hangzakken) of misschien wel te simpel gedacht.:D

In de koker kan ik alleen tussen de voet van de fundering in isoleren, omdat ik het daar anders te laag wordt en ik er niet meer in kan tijgeren. Is dat een probleem als ik toch alles afdek met zeil ivm condens :?:

En op het eind van de koker kan ik er niet bij doordat leidingen de kruipweg blokkeren. Krijg ik dan een koudebrug in dat halletje, tussen wel en niet geïsoleerd deel of wordt dit verzwakt/weggeventileerd door de ruimte tussen isolatie en vloer. :?:

Als dit allemaal maar zo zo is, dan wil ik minimaal alleen het zeil uitleggen, zodat er minder vocht in ruimte/huis komt.

Graag jullie reactie.


Martien
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je zit in een rijhuis. Lopen de holle kanalen van de broodjes vloer bij jou niet door naar de buren.
Als dat zo is lijkt het mij weinig zin hebben om de boel te isoleren. :cry:
*wgb*
 

Brul

  • #3
Hoi,

Da's snel!
De broodjes en balken lopen in de breedte van het huis, maar eindigen op/zijn dichtgemaakt op de tussenmuren. Er is geen doorgang.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als de kruipruimte geventileerd moet blijven is het resultaat van het isoleren stukken minder.
Dan kan je beter de isolatie tegen de broodjes lijmen.
EPS onder het zeil, maar ik neem aan dat je een zwaardere PE folie bedoeld.
EPS kan vocht opnemen dus het zand onder de vloer moet echt droog zijn en blijven.
Als de EPS toch om de een of andere rede vochtig wordt dan zal het isolatie materiaal niet drogen.
En je weet natte platen isoleren een stuk minder.
*wgb*
 

Millew

  • #5
EPS neemt geen vocht op. Alleen bij volledige onderdompeling in water kan na verloop van tijd water binnendringen. Hoeveel dat is hangt af van het type en varieert tussen ca. 2 en 5 % na 1 jaar onder water. Daarna neemt het niet meer toe.
Zelfs dan loopt de isolatiewaarde niet dramatisch terug.

Bodemisolatie bij een geventileerde kruipruimte is i.i.g. niet zo'n efficiënte isolatiemethode.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Altijd interessant die laboratorim testen.
Wat is nou 1 jaar voor een product wat levenslang onder de vloer moet.
Ik heb met isolatieplaten in mijn handen gestaan die zo zwaar geworden waren van het water dat ze braken bij het optillen. :cry:
*wgb*
 

Millew

  • #7
Het verhaal erachter is dat de bolletjes van EPS geheel waterdicht zijn. Het water gaat alleen tussen de bolletjes zitten. De wateropname blijft dan ook beperkt tot de hoeveelheid holle ruimte tussen de bolletjes. Deze ruimte is voornamelijk afhankelijk van de volumieke massa oftewel het gewicht per m3: hoe hoger het gewicht, hoe minder ruimte en dus wateropname bij onderdompeling.

Die onderdompeling is inderdaad een laboratoriumtest. Als EPS langdurig in de regen ligt en er blijft water op staan dan zal de plaat ook wel wat water opnemen.
Maar als je ze op vochtig zand legt dan gaan de platen geen water opzuigen.

Wat je in je handen hebt gehad is dan misschien een heel slechte EPS geweest.

@Brul:
Die broodjesvloer is aan de onderkant toch niet zo ongelijk? Met steenwoldekens moet het toch wel lukken om de vloer te isoleren.
Het is natuurlijk niet de gemakkelijkste manier.
 

Brul

  • #8
De kruipruimte is gelukkig droog, er is geen water oid.
Maar ik kan natuurlijk óók een tweede zeil/folie ònder de platen leggen met hier en daar een nood / leegloop /ventilatie gaatje. Dat zijn de kosten niet.

Het dikste afdekzeil van de Praxis wilde ik gebruiken.

Er was op dit forum al een discussie over het nut van (chips als) bodemisolatie, onderbouwd met een TNO onderzoek: https://www.termokomfort.nl/isolatieparels/rapporten-en-downloads
Deze isolatiemethode is minder dan rechtstreeks tegen de vloer plakken. Maar boven de vloer ventileer ik ook continu via de roosters.....

Als ik rond 1600 (jawel!) Euro voor PUR spuiten moet betalen of 800 voor chip-isolatie, lijken de financiële voordelen van dit verhaal rond de 350 Euro aan materiaal en zelf leggen aantrekkelijk. Bij chip-isolatie wordt de kruipruimte bovendien lager/moeilijker begaanbaar (zwemmen?).

Dan is er ook nog de onhandigheid dat de standaard platen kleiner zijn dan de balk hart afstanden (tussen de balken is het hol). Om e.e.a. in de lengte te plakken betekent ook dat de plaat op maar soms twee punten gelijmd kan worden (te weinig volgens fabrikant. De latten om daarop eventueel in de lengte de platen op te lijmen passen tot max 2 meter door het luik en dan zit je ook telkens met die ongelukkige ondergrondse (lijm)maten te meten. En natuurlijk is geen enkele afstand gelijk, iedere plaat is maatwerk.

Ook leidingen geven een probleem omdat deze precies op hoogte van de isolatie tegen de muur lopen. De muurventilatieroosters komen ook precies in de isolatielaag uit.

Waarom is het niet eerder bedacht tov chips/schelpen/alu iso zakken, omdat het misschien toch niet kan?
 

Pigion

  • #9
Wil je de boden isoleren of de vloer van je huis?? Zolang er ruime ventilatie in de kruipruimte is, is het effect van bodem isolatie zeer beperkt. Tijdens een vorstperiode kan het zelfs contra-productief zijn. De bodem heeft ongeveer een temeperatuur van 9 C. Deze temeperatuur is vrij constant over het hele jaar.
Als je echt zinvol bezig wil zijn, moet de isolatie echt tegen de onderzijde van de vloer. Het is echt best te doen. Ik heb vorig winter 100 M2 broodjesvloer in de kruipruimte geïsoleerd. Ik heb het gedaaan door de holte van de boodjes op te vullen met wol en dan onderlangs 6 cm Xps plaat. Het is zeer belangrijk dat de beton-liggers goed worden geïsoleerd omdat zij goede geleiders van de warmte zijn.
Afmetingen platen: Er zijn meer leveranciers als de bouwmarkt. Zoek even op internet.
Ventilatie gaten?? Maak van watervast multiplex een doosje zonder kopse kant en zonder bodem en bevestig dat tegen de muur. Simpel!

Pigion
 

Tiho

  • #10
Bij bodemisolatie met schelpen schijnt geen ventilatie nodig te zijn, bij mij ligt dit ook. De buitenmuren en tegen de buren aan ligt alles schuin omhoog bijna tot aan de vloer dus ventilatie is minimaal, echter is alles droog terwijl er vroeger jaarrond 30 cm. water met bagger lag en alles nat was. Ben er van de week onder geweest en het was er zelfs warm, dus ik denk dat dit zeker nut heeft.

Neemt idd niet weg dat je niet claustrofobisch moet zijn want de bewegingsvrijheid is wel behoorlijk vermindert :mrgreen:
 

Brul

  • #11
@ pigion; je opmerking: "...Tijdens een vorstperiode kan het zelfs contra-productief zijn...." Dat zou de bestaande bodemisolatie materialen eigenlijk beetje voor gek zetten als temperatuur onder 9 graden komt.
Toch wordt dat spul verkocht :? .

Overigens mag ik de ventilatie niet dichtdoen, omdat er een gasleiding door de kruipruimte loopt. Ventilatie is vier halfsteens plastic roostertjes op 40 m2 en 70 cm hoge kruipruimte. Bijna evenveel als wat in de woonkamer zelf continu ventileert.

Stel ik ga toch de broodjes isoleren :roll: , wat moet ik doen met die nat gecondenseerde koud waterleidingen die dan in de isolatie terecht komen. De isolatie wordt dan toch ook nat (leiding verleggen is geen optie).
 

Fiesiekus

  • #12
Door de isolatie om de buis te doen en met plastic af te dekken, heb je geen last meer van die condensatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu