Kruipruimte isoleren - pir of glas / steenwol

Beste

wil mijn kruipruimte isoleren
Is een houten vloer met balken
Ruimte onder de vloer is droog en 70 cm hoog
Op de vloer komt een pvc vloer
Kan ik hier pir of glas / steenwol voor gebruiken
Graag jullie advies

Mvg
 
EPS isolatie zou je ook onder de balken kunnen aanbrengen. De warmtegeleiding van de houten balken wordt een stuk lager.
Zet eerst klampjes op de balken dan kan je de platen altijd vastschroeven. Platen met een sponning of haken monteren wat gemakkelijker.
Let op met het gat van de kruipruimte de platen moet je daar wel door kunnen steken.

Balklaag.JPG
 
  • Like
Waarderingen: Jonathaan
Als het kruipruimte gat groot genoeg is om met complete platen te werken dan werkt ertegen een stuk sneller.
Bij dat ventilatie rooster dan wel een stukje tussen de balken. Als dat niet past dan een dunner stukje plaat. Eventueel een stukje met noppenfolie als het echt niet past.
Je kan de huidige ventilatierooster eventueel verlengen of helemaal dicht en nieuwe boren.



Tussen de balken kan ook, en dan met (iets dunnere) stroken pir plaat de balken laten verdwijnen.
Het is dan handig als de platen tussen de balken precies gelijk liggen met de onderkant van de balken.
Met (breed) alu tape dan de zijkanten en de naden tegelijk afplakken.
 
Tussen de balken kan ook, en dan met (iets dunnere) stroken pir plaat de balken laten verdwijnen.
Het is dan handig als de platen tussen de balken precies gelijk liggen met de onderkant van de balken.
Met (breed) alu tape dan de zijkanten en de naden tegelijk afplakken.

Dus pirplaten ( 2 zijde alu ) tegen de onderkant vloer aan en gelijk met onderkant balk en dan naden afplakken
 
Het kan ook strak tegen de vloer.
De balken zijn een koudebrug als je die niet isoleert.
Door ze wel te isoleren kan je met minder materiaal(kosten) dezelfde isolatiewaarde halen.
 
Isoleren is energetisch een goede zaak maar het moet wel zeer goed doordacht gebeuren om het risico op schade aan het houtwerk zo laag mogelijk te houden.
Voor het behoud van de balken en de beplanking is de huidige situatie de beste, zeker met een zo droge kruipruimte.
Wil je isoleren (gelijk heb je) dan is het van belang dat de opbouw zodanig is dat de warme kant van de isolatie (hier de bovenkant) dampdichter is dan de koude kant (hier de onderkant).
Op die manier kan er nog moeilijk condensatie ontstaan in, boven of onder de isolatie doordat het minste vocht steeds vlot kan uitdampen naar de kruipruimte toe.
Ik zou dus een zeer dampopen flexibele isolatie gebruiken waarmee ik gans de ruimte tussen de balken tot tegen de plankenvloer zou vullen. Aan de onderkant van de balken kan je ter ondersteuning van die isolatie op geregelde afstanden latten aanbrengen of nog beter het geheel afdekken met isolerende houtvezelplaten.
Het ventilatierooster zou ik ook aan de binnenkant aanpassen zodat de verbinding met de buitenlucht niet meer tussen de balken maar onder de balken en de isolatie uitmondt.
 
"mijn" manier zoals op de tekening met pir geeft hetzelfde effect als dampdichte luchtkussen isolatie: Het is vergelijkbaar met een warm dak. (alleen dan omgekeerd)
 
De balken zijn een koudebrug als je die niet isoleert.
maar hout is toch een slechte warmte geleider?
Heb je balken van 18 cm en dikker dan heet het idd. nog steeds een koudebrug maar je zal er in de praktijk toch niets van merken?
Veel meer verlies krijg je als het isolatiemateriaal niet goed aansluit tussen de balken en met harde isolatie als pir is die kans veel groter.
Gebruik je dan zachtere materialen als geperst steenwol en snij je dat een cm breder af dan nodig zodat het stevig tussen de balken zit dan voorkom je warmte verlies door het niet goed aansluiten en dat levert meestal meer winst op dan de balken zelf ook te isoleren.

Ander nadeel van onder de balken isoleren is dat je kruipruimte lager wordt maar ook dat (zoals ik nu heb) dat er toch warmte verloren gaat als de lucht tussen de vloer en isolatie niet stil staat (ze hebben mij bij het isoleren van de spouw nieuwe beluchtingsgaten geboord welke nu tussen de balken en isolatie uitkomen en waardoor mijn isolatie waardeloos is geworden)
 
Balken zijn goed te simuleren.
De Rc van 120mm steenwol daalt van 3,4 naar 2,6 met 80mm balk elke 60cm.

Pir is luchtdicht te maken met pur. Er is ook een speciaal soort compriband voor pir platen. (duur)
(met pur wil je de kruipruimte goed ventileren of met adembescherming werken in een kruipruimte)
Adembescherming is ook nodig bij het werken met steen en glaswol in een kruipruimte.


Een niet geventileerde luchtlaag is nooit nadelig.
 
Maar welke vloer heeft balken van slechts 80mm die balken zijn toch minimaal 180mm of dikker?
vloerisolatie.jpg

Als je de vloer isolatie toch zo opbouwt dan zullen je balken toch nagenoeg geen koudebrug kunnen vormen?
Dan heb je gewoon 120mm steenwol klem tussen de balken en nog een keer latten (kunnen gewoon 20 x 20 mm zijn) voor ondersteuning zodat de steenwol er niet uit kan zakken en een evt. kier nog beter afdichten.
Door de stilstaande lucht boven de isolatie heb je dan een extra isolatielaag en de balken kunnen blijven "ademen" en je blijft je hoogte houden in je kruipruimte.

Daarnaast is de adembescherming als je werkt met pur op gas gebaseerd terwijl met steen/glaswol dit op stof is gebaseerd en daar zit ook nogal een verschil in.
 
80mm breed.
80mm bout, 600mm steenwol, 80mm hout, ...
rond de 60mm zal een meer gebruikte maat zijn.

De Rc waarde zoals het gesimuleerd wordt is niet helemaal eerlijk, want het hout steekt bij de simulatie niet uit.

Eens met het verschil in adembescherming, het blijft beide adembescherming.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via