Krijg lucht maar niet van radiatornet

Karine

  • #1
Hebben 4 jaar geleden gebouwd.
Cv installatie met Vaillant condensatieketel van 35 KW.
Twee circuits, 1 benedenverdieping, en 2 bovenverdieping.

Probleem is nu dat ik altijd lucht op de installatie krijg.
Dus wanneer we de verwarming boven op zetten, begint de radiator in de badkamer en in de toilet een ratelend geluid te maken.

Wanneer ik dan al de lucht eraf laat (is een heel karwei voor die volledig eraf is) is alles weer normaal.

Echter twee weken laten weer hetzelfde van probleem.

De brander hangt op de benedenverdieping.


Wat kan ik hier aan doen om dit weg te krijgen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zit dat ratelend geluid niet gewoon in de thermostaatktraan van de betreffende radiatoren?

Bij verkeerd om aansluiten aanvoer/retour of bij verkeerd om zitten van een radiatorthermostaat, willen bepaalde modellen nog wel eens flink staan ratelen.

Wat gebeurt er indien je de thermostaatkraan van de betreffende radiator geheel opendraait, of juist dicht? Houdt het geratel dan op?
 

Karine

  • #3
Geheel open, hoor het geratel in de radiator heel goed.

Geheel toe, geen geratel meer.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Nee dat is niet zoals bij een verkeerd om gemonteerde radiatorthermostaat, althans voorzover ik het heb meegemaakt. Die maakt juist lawaai op het randje van open gaan, dus wanneer de temperatuur in de ruimte net goed is.

Misschien inderdaad toch lucht.

Je moet je natuurlijk wel afvragen waar die lucht vandaan kan komen...
Oorzaken die op dit forum al wel genoemd zijn:
  • Verkeerde methode van vullen, er wordt lucht meegeblazen omdat de vulslang niet gevuld met water is aangesloten.
  • Inwendig lek expansievat. Dat gaat echter samen met snel drukverlies en na enkele keren vullen is het expansievat vol met water en dus alle "lucht" er uit.
  • Verkeerd opgehangen radiator, d.w.z. hij hangt geheel horizontaal of zelfs schuin de verkeerde kant op. Een radiator moet zodanig (een beetje scheef) hangen, dat het ontluchtingspunt iets hoger hangt dan de andere kant, zodat de lucht omhoog komt.
Eventueel, indien niet aanwezig, zou je ergens bovenaan in het systeem een automatische ontluchter kunnen (laten) aanbrengen.

Meer weet ik er zelf niet van. :wink:
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #5
Stook de cv eens hoog op en ontlucht dan de betreffende radiatoren.

Stekker van de ketel eruit, of draai de bewuste radiatorknop dicht, en ontlucht hem dan.
 

Karine

  • #6
OK, helemaal ontlucht.

NU staat de druk wel op 1.2 Bar, is dit voldoende?

Wanneer ik weer water zal bijvullen ga ik weer lucht krijgen op de leiding veronderstel ik?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Om lucht in de leiding tijdens het vullen te voorkomen moet je voor het vullen de slang eerst vullen met water. Je sluit de slang aan maar draait hem net niet helemaal vast.

Vulkraan stukje open, de in de slang aanwezige lucht zal nu uit de net niet aangedraaide koppeling komen en vervolgens komt het water eruit. Dan draai je de slang vast op de vulopening en draai je de vulkraan verder open en het vulventiel ook.
 

Karine

  • #8
De slang is vast op de waterleiding aangesloten. Kan er op die manier ook lucht opgeraken?

Is 1,2 bar genoeg?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
Ik houd zelf max 2 bar aan. Wat voor kraan zit er tussen de waterleiding en de slang? Zo'n beluchte wasmachine kraan? Hoe zit de slang op de installatie vast?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Het is in principe niet toegestaan een (semi-)vaste verbinding te hebben tussen waterleiding(-kraan) en cv-installatie.

Dit in verband met het gevaar, dat bij niet goed dichtgedraaide of lekkende afsluiters het vervuilde water van de cv terugvloeit in de waterleiding.

Daarnaast weet je inderdaad niet, of de slang wel vol met water staat wanneer je begint. Je hebt geen enkele controle. Hoe lang is de slang eigenlijk (ongeveer)?
 

Karine

  • #11
Slang is een 30 cm.

Staat aan elke kant een kraan op.

Voor water te laten terugvloeien in waterleidingnet zou ik al boven de 3 bar druk moeten gaan op de cv-leiding, iets dat eigenlijk niet kan.

Vraag me wel af of er op deze manier lucht op het cv-net kan geraken ?
Dan moet er al lucht van de waterleiding zelf komen, door de kranen open en dicht te zetten zal het niet kunnen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Dan is het inderdaad niet waarschijnlijk dat er door deze slang lucht in het systeem komt. Druk wat hoger dan 1,2 zetten en afwachten zou ik zo zeggen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Karine schreef:
Voor water te laten terugvloeien in waterleidingnet zou ik al boven de 3 bar druk moeten gaan op de cv-leiding, iets dat eigenlijk niet kan.
Het heeft geen zin en is niet on-topic om daarover hier in discussie te gaan.
Maar neem maar van mij aan, dat het verbod om een vaste verbinding te maken tussen cv en waterleiding niet zomaar bedacht is.

Een dergelijke korte slang lijkt mij inderdaad weinig lucht in te kunnen brengen.
Misschien was de installatie gewoon niet zorgvuldig genoeg gevuld: te snel en bijv. vergeten een radiator-ontluchter open te zetten tijdens vullen.

Hoe rustiger je vult, des te meer tijd heb je om (van beneden naar boven toe) alle aftapkraantjes weer dicht te draaien wanneer het water daar aankomt, en des te minder lucht in het systeem.
 

Fiesiekus

  • #14
Karine, hoe vaak vult u de CV-installatie?
 

Xr8

  • #15
Als je vaak moet bijvullen dan laat je elke keer zuurstofrijk water toe. Dit zal naar het hoogste punt gaan. Wanneer dit zo is dan moet u toch eens gaan zoeken naar eventuele lekkages.

Om even op het terugstromen terug te komen, als het goed is kan dit nooit, omdat het vulpunt van een keerklep voorzien moet zijn.

Overigens is het best mogelijk dat de druk hoger wordt dan de waterleidingdruk omdat je gaat verwarmen, bij een slecht expansievat kan dit gebeuren.

Succes.
 

Karine

  • #16
Xr8 schreef:
Om even op het terugstromen terug te komen, als het goed is kan dit nooit, omdat het vulpunt van een keerklep voorzien moet zijn.
Staat inderdaad ook een keerklep tussen.

Was een jaar geleden dat ik nog bijgevuld had, dus een lek betwijfel ik.

Alle lucht is er nu uit, en wanneer ik de cv aanzet hoor ik niets meer ratelen in de radiator, dus dat is in orde.

IK heb wel de druk bijgevuld tot 1,5 bar, hoop dat er geen lucht meegekomen is maar dat zal ik straks dan wel horen wanneer ik de cv nog eens aanzet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu