Kozijn uitfrezen, of bestaande houten kozijn als stelkozijn gebruiken?

andredk

  • #1
Graag jullie advies.

Ik heb een massief hout OPDEK deur. Deze is door de jaren krom getrokken en niet meer tochtvrij te krijgen. Sowieso isoleert de deur slecht en is hij aan vervanging toe.
Ik zat te denken aan een taal opties:

1. Kozijn uitfrezen en nieuwe deur. Kozijn is reeds 30mm diep uitgefreesd en daar past de opdek deur in. De binnenmaat vanaf de buitenkant is 930mm en aan de binnenkant, met 16mm uitgefreesd voor de deur is dus 930+16+16=962mm. Ik zou dus een houten deur op maak kunnen laten maken van 962mm breed en de opening gewoon dieper uitfrezen. Echter denk ik dat dit niet optimaal isoleert en het is een behoorlijke klus. Voor mij is deze de minst duurzame oplossing omdat zo een deur iets minder isoleert dan de kunststof optie onder en sluiting toch minder precies is dan een voor vervaardigd kunststof kozijn met deur reeds erin. Dus deze is "plan B"

2. Een passende kunststof kozijn en deur isoleert toch 100x Een nieuwe kunststof kozijn en deur OP (opdek) of BINNEN (stomp) de bestaande kozijn te plaatsen. Ik zou of een kozijn met opdek kunnen kopen en deze van voor over de bestaande opening heen kunnen plaatsen (of misschien een stukje van voor uitfrees). Of ik kan de kozijn toch van binnen uitfrezen en gebruik als stelkozijn om de nieuwe kunststof kozijn van binnen af er tegenaan te monteren. De huidige kozijn is 100mm diep. Ik zou dus een kunststof kozijn met 70mm diep, vlak profiel kunnen kopen, of een met 85mm. Ik zie ook 120mm maar dat denk ik zou niet kunnen, toch?

Misschien heef een van jullie nog ene "plan C"?

Ik zit dan wel erg te twijfelen aan de dorpel onderin. Zie foto's van huidige situatie. Ik kan gewoon een kozijn met dorpelstrip van aluminium onder kopen of ik kan een kozijn kopen met doorlopend kader, dus reeds dicht van onder. Dat klink mij het makkelijkst manier om het te plaatsen en ook goed wind en water dicht te krijgen. Of is dat geen goed idee.

Voor de duidelijkheid: Ik weet ALLES (gehele kozijn met zijlicht) vervangen is sowieso beter. Alleen kan ik dat niet betalen. Het is gewoon veel te duur voor mijn. Ik hoop met bovenstaande oplossingen rond de 2500 euro uit te komen (met montage hulp waar nodig, of mogelijk professioneel laten frezen) en een compleet vervanging kom je toch snel in de buurt van 7000euro. Ook is dat lastig want van de 3 bedrijven dat ik lang had wil geen een de paneel aan rechterzijde aanraken, omdat gasleiding er doorheen loopt. Dus ze willen alleen 3 de kozijn doorzagen waar de deur eindigt aan de rechterzijde. Dat lijk mij niet echt veel beter dan mijn eigen "knutsel" ideeën.

Graag jullie eerlijk advies (krijg je sowieso op het internet ;-) ... Ben ik helemaal gek geworden. Of is het te doen?

gr,

Andre

20220621_084614.jpg 20220621_084619.jpg 20220630_145359[2305843009215203866].jpg 20220630_145411.jpg 20220630_145420.jpg 20220630_145427.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Die gasinvoer is wel apart... Zou gewoon door de grond moeten en in de meterkast omhoog moeten gaan.
Paneel rechts zou ik ook gewoon laten staan, en idd netjes afzagen bij de overgang kozijn/paneel. Van da

Kozijn compleet vervangen hoeft volgens mij geen 7000 te kosten...
Ik zou in ieder geval geen 2,5K stuk slaan op een halve oplossing. Je grootste energieverlies zit in het glas-in-lood.

Een nieuw kunststof kozijn isoleert een factor 1,5 tot 2 beter.
 

andredk

  • #3
Bedankt Walker. De hele buurt (Waddinxveen, gebouwd in 1989) is zo gedaan. Zo een ijzer afdekking aan de voorkant en de gasleiding komt ongeveer 30cm hoog vanaf de grond de woning binnen.

De glas in lood wil ik ook evt vervangen met hr++ glas. Alleen de glas kopen zag er voor mij niet zo heel erg duur uit. Het is trouwens geen glas in lood maar glas in lood "look". Het is dubbel glas met goudkleurige latten aan de binnenkant. Maar is inderdaad geen isolatiegals en er komt wel veel kou doorheen.

Alleen komt er VEEL TOCHT door de voordeur dat krom is. Ik heb zelf al de opdek gedeelte van de deur enigszins gefreesd in het midden gedeelte (bij de sluiting), zodat hij beter aansluit tegen de kozijn, maar helpt niet veel. Heb ook al 4 verschillende types tocht strips geprobeerd zijn ik de huis heb gekocht enkele jaren geleden maar helpt niet echt veel (en gaat niet mee).

7000 is toch wel wat iedereen roept, voor kunststof raam, deur, 3punt sluiting, zijlicht, hr++ glas, breek en sloop, monteren. Heb wel een aanbieding van rond 6000 maar ik vraag mij af wat voor verborgen kosten er alleemaal zijn en hoe goed de betreffende deur isoleert en kozijn. Maar zelfs de 6000 vind ik erg veel en een enorme verschil met 2k/2,5k. "Plan A", alleen nieuwe houten deur (met isolatiekern) kost misschien 1k.1,5k maar dan komt er wel de frees, ophangen enzovoorts. Verder kan niemand mij helpen voor op zijn vroeg september volgende jaar met een gehele vervanging :(

Ik ben met je eens dat mijn oplossing een stuk minder is dan alles vervangen. Maar voor een verschil van tussen 3,5k en 4,5k is het toch wel iets om te overwegen vind ik.

gr,

Andre
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #4
Op zich zou ik zeggen dat er niets mis is met die deur, het lijkt me in iedergeval geen goedkope waaibomenhouten deur.
Het is dat het een opdekdeur is, anders zou ik zeggen "deur recht zetten en frees er een 3 puntsluiting in .
Dat kan met een opdekdeur ook wel maar is toch wat lastiger en is minder inbraakwerend.
Goedkoopste en meest effectieve alternatief is de deur recht duwen en er een veiligheidsstrip op zetten.
Die strip heeft dan een 2 ledige functie
1 hij dekt de tochtnaad af
2 hij trekt de deur recht
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

andredk

  • #5
Hoi Gerrit,

Grootste probleem is dat, als de deur in het middel tegen de kozijn aan zit, hij aan beiden de boven en onderkant een kier heeft van ongeveer 1cm. Dus erg krom. Ik heb geen idee hoe ik dit kan recht trekken / corrigeren. DE deur is ook al reeds te dun, waardoor er erg weinig ruimte in de kozijn is voor de sluiting (sluiting zit al helemaal tegen de buitenkant van kozijn aan). Dus verder schaven/frezen waardoor hij dunner wordt is geen optie.

Ik snap het idee van veiligheid strips aan aan de voorkant mbt tochtvrij maken. Kan deze dan ook de kromming van 1cm boven en onder aan? De strip moet ik dus verbuig boven en onder om de kier tegen de deur te dichten.

Echter snap ik niet wat je bedoel met recht duwen of dat de veiligheidstips de deur zou recht trekken? Met de hand is deze deur zeker niet te verbuigen / recht te trekken.

gr,

Andre
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #6
andredk schreef:
DE deur is ook al reeds te dun, waardoor er erg weinig ruimte in de kozijn is voor de sluiting (sluiting zit al helemaal tegen de buitenkant van kozijn aan). Dus verder schaven/frezen waardoor hij dunner wordt is geen optie.
Deur is waarschijnlijk gewoon 40 tot 50 mm dik maar door de opdek uitvoering kom je altijd in de problemen met je sloten en de veiligheid van de deur, daarom snap ik ook niet hoe ze zoiets hebben kunnen bedenken als buitendeur.
Een voordeur draait altijd naar binnen open en als je dan kijkt hoeveel hout er nog achter de sluitkom/plaat in het kozijn zit dan is dat minimaal en moet de sluitplaat eigenlijk alles opvangen als iemand van buiten met flink geweld tegen de deur duwt/ramt.

Een veiligheidstrip bestaat uit een hoek profiel en een hoek profiel is best moeilijk om te buigen.
Doordat je de strip niet definitief vervormt zal hij telkens de deur recht proberen te trekken.

Het terug buigen gaat wel maar je hebt er wel wat kracht voor nodig.
Op de plek waar de deur nu al tegen het kozijn komt zet je een juist een extra blokje van zeg maar 1 a 2 cm en dan zet je de deur vast.
Vervolgens aan de onder en bovenkant iets tegen de deur zetten waarmee je de deur tegen het kozijn kunt duwen.
Dit kan met een lat/balk tegen een tegenoverliggende muur of juist een stevige lat op het kozijn schroeven en dan de deur zo een dag laten staan.
Je duwt hem dus eigenlijk net iets te ver door.
Na die dag de strip er op zetten en de deur zal veel minder krom zijn dan voorheen of zelfs weer netjes recht zijn en de veiligheidstrip zal hem daarna telkens recht proberen te trekken.
Deze kracht is vaak net iets groter dan waardoor de deur vanzelf kromtrekt.

Voordeel lukt het rechttrekken niet direct dan is je tocht wel weg en vaak na een paar maanden blijkt de strip toch zijn werk wel te doen omdat de deur steeds rechter wordt.
Lukt het helemaal niet dan ben je nog steeds je tocht kwijt en heeft het je hooguit 100 euro gekost.
Advies is wel om een stalen veiligheidsstrip te kiezen en een die zo zwaar mogelijk is en geen aluminium uitvoering
 
Laatst bewerkt:

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #7
Duits product die deur?
 

andredk

  • #8
Geen idee of het Duits is. Gekke is ik ben afgelopen weekend gaan kijken bij de buren. Ondanks dat ze nog allemaal de "originele" deuren heb (van 1989), zijn zijn OOK OPDEK. IK dat echt dat de vorige eigenaren van mij huis een maatwerk oplossing heeft laten plaatsen maar zo een gekke opdek deur (en de rare gasinlaat) voor is toegepast voor allen (100'en) huizen in mijn buurt, al met de bouw. De deur is trouwens naar 35mm dik.

Heb uiteindelijk besloten gewoon tocht profielen (1/4 cirkel geronde profielen met een rubber strook aan deur zijde) te kopen en ze in de kozijn (dagmaat) vanaf de voorkant, tegen de deur aan te plaatsen. Zo kan ik de kier ongeveer opvangen. Soortgelijk aan de voorgestelde oplossing met de veiligheid stoken, alleen dan met rubbers erin. Aan de onderkant plaatst ik dan een aluminium dorpel strip met tochtstrip ingebouwd, dat aan de binnenkant tegen de opdek gedeelte van de deur drukt. Waarschijnlijk moet ik dit wel combineren met de voorgestelde oplossing dat ik de deur wel een klein beetje moet proberen recht "forceren", door en wig in het middel te plaatsen en de deur onder spanning te sluit. Ik ben benieuwd of het alleemaal lukt zo :) . IK heb sowieso de kozijn al versterkt aan de sluiting kant (omdat er zo weinig ruimte is door de opdek van 35mm) met een profiel er overheen en nieuwe gaten voor de sluiting. Heb trouwens ook HR++ dubbel glas besteld om de las in lood look ramen te vervangen, want daar raak ik inderdaad een hoop warmte kwijt. Ook voor de raampje in de deur zelf heb ik HR++ dubbel glas)wel iets dunner) besteld, omdat daar ook veel warmte verloren gaat.

We nog een vraagje (mogelijk moet ik hiervoor ene nieuwe topic starten): Is het nodig een ventilatie gat in de deur te maken aan de onderkant van waar ik de nieuwe dubbel glas in de deur plaatsen? Dat is gangbaar in kozijnen (glasstrook/puntstuk met ventilatie opening aan de onderzijde) maar als ik naar moderne deuren kijken met een raam erin zie ik nergens meer zo een opening onder de raam (ook niet in houten deuren).

Bedankt voor al de adviezen. Uiteindelijk, denk ik, wordt de oplossing dus een combinatie van meerdere adviezen boven. Thanks!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu