Kooptips momentsleutel

Pigion

  • #21
Een momentsleutel is prachtig, maar heb je die ok bij je voor onderweg??
De garages moeten de wielbouten met een momentsleutel aanzetten, o.a. vanwege aansprakelijkheid. Ik heb zelf een momentsleutel, doch gebruik deze nooit voor de wielbouten. Wie een beetje gevoel in zijn armen heeft, kan aardig in de buurt komen van die 100 Nm. Zo kritisch is het ook weer niet. Ga zeker niet als een wildeman te keer en draai de bouten te vast. Gevolg: beschadigde velgen.
Vertrouw je het niet: koop een goedkope momentsleutel en controleer deze eens door een "garagebout" na te trekken.
Pigion
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #22
Jan schreef:
Wat is het goede moment dan wel ?
Zo blijft het ook gokken :?
Dat is per auto/merk verschillend. Over het algemeen tussen de 100-120 Nm, dat is een goede vuistregel, maar er zijn ook auto's waarbij het moment veel groter is.

Een goede garage heeft een tabel hangen op welk moment de wielbouten moeten worden aangedraaid.

Het is net als de bandenspanning.

Ik heb heel veel geklust aan oude tweedehands auto's en ik heb wielbouten meegemaakt die alleen met een kruissleutel en 3 meter verlengpijp waren los te krijgen. En dan stond ik nog met mijn 95 kg er op te dansen. Had er weer zo'n kwikshit idioot met een luchtratel op vol vermogen velgen vast staan te ratelen.

Het draad raakt verkloot, de remschijven en trommels raken vervormd (!). velgen raken vervormd maar breken doet zo'n bout zelden. En als dat gebeurd ben je al veel en veel te ver. Dus een kwartslag van breken af is geen goede richtlijn. Dat bedoel ik te zeggen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #23
De dealers waar ik kom met de auto's zet de wielbouten vast met een luchtratel. Vervolgens komt de momentsleutel erbij en trekken ze de bouten met de hand na. Precies zoals het hoort.

Maar weer even on-topic: een goedkopere momentsleutel (< E 60,-) is prima voor de wielbouten. Geijkt hoeft niet.
 

Azijnpisser

  • #24
Amusant om te zien dat het "kwartslag voor ze afbreken" zinnetje zoveel ophef oplevert bij sommigen.

-hoe kom je te weten dat iets afbreekt? Niet! Tenzij je het afbreekt natuurlijk!

-wielbouten breken niet, die rekken hooguit op, en dan ben je wel erg klunzig bezig, of maak je een goede klapper. Velgen breken sneller van het velghart dan de bouten kapot gaan.

De garages waar ik kom gebruiken allemaal een momentsleutel voor de wielbouten. Enige waar ik een beetje meewarig naar kijk, zijn tokos die de moeren niet eerst met de hand aanbrengen. Direct met de luchtsleutel kan het begin van de draad beschadigen, waardoor de moer slecht erop gaat, of beschadigd.

Neem onderweg een kruissleutel mee. Hiermee krijg je in het algemeen de boel wel los, door met de voet de onderste "poot" weg te trappen, en tegelijk de bovenste poot met de hand omhoog te trekken. Of gebruik je ANWB pas...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #25
Ze kunnen beter een heel klein beetje vet op de schroefdraad smeren. Dan krijg je de wielmoeren na een aantal jaren met het boord gereedschap ook nog los.
*wgb*
 

Kloek77

  • #26
Vet op de wielbouten mag bij mijn weten niet.

Maar volgens mij komt de TS er wel uit met een budget momentsleutel.
Kruiselings aandraaien overigens, dacht dat dit nog niet genoemd was.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #27
@ Wgb

Ik hoop dat je auto wel onderhouden is! Als de wielen er jaren niet af zijn geweest vrees ik het ergste.

Ik ga inderdaad op zoek naar een mooie budget momentsleutel.

@ Lloek77

De moeren inderdaad kruislinks vastzetten, zodat de velg niet scheef vastgedraaid wordt.
 

Louis Verhagen

  • #28
Je kunt ook speciale sleutels krijgen die je uit kan trekken (rond de 5 euro) bij verschillende bouwmarkten. In elkaar is de sleutel (ongeveer) 30 cm en uitgeschoven is de sleutel (ongeveer) 60 cm. Als je ingeschoven de bouten zo stevig mogelijk vast maakt (knappe vent die een wiel bout kan laten breken trouwens, schroefdraad of dop is denk ik eerder kapot) dan kan iedereen (ook je vrouw dus) de wielbout uitgeschoven los krijgen.

ideaal

Louis
 

KiteFlupke

  • #29
Bij een Renault R5 kunnen de wielbouten wel breken bij demonteren. Ook ooit is Fordje gehad met linkse schoefdraad lang 1 kant. Ik had ze dus nog wat vaster gezet :-) Eens je dat door hebt ben je weer 1000 km verder.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #30
Kloek77 schreef:
Vet op de wielbouten mag bij mijn weten niet.
Klein beetje kopervet op de draad wel. Absoluut geen vet op de conische vlakken waar de bout aangrijpt op de velg.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #31
Ik vond het raar dat er vet op de bouten mag.
Mijn garagehouder even gebeld en die vertelde dat dit absoluut niet mag en totaal overbodig is.
 

Pepjo

  • #32
Dwalen we niet een beetje af van het originele vraagstuk ?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #33
Kopervet is geen gewoon vet. Kopervet heeft (bijna) geen smerende werking. Het is enkel ter bescherming van het draad, dat het niet roest. Vastgeroeste wielbouten komen wel voor, het is dus slechts ter preventie.

Een goede garagist weet dit :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
7
10
5

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu