Klapperende cv leidingen bij aanslaan en afslaan ketel Atag

Surfingjohn

  • #1
Sinds oktober 2011 is deze nieuwe cv ketel de Atag E264C geinstalleerd in ons huis (bouwjaar 1975, met stalen cv leidingen) ter vervanging van een oude ketel. Ik wordt gek van het lawaai in de leidingen als de ketel aanslaat en wederom weer als de ketel afslaat. Het is een rammelend geluid en klinkt door het hele huis.
Wat het ik tot nu toe gedaan:

alle ophangbeugels vast gedraaid aan de betonnen muren.
ophangbeugels waaraan de leidingen zijn opgehangen voorzien van isolatie, de klemmen dus.
alle leidingen vastgezet die door de dubbele gipswanden lopen met houten spiesen

in eerste instantie lijkt het geluid verminderd te zijn, maar na 1 dag begint het geluid weer op sterkte terug te komen.

het enige waar ik niet tussen kom is waar de leidingen door de betonnen vloer gaat, dat is op 2 plaatsen in het huis, maar die zitten (op gevoel) muurvast.

is er iemand die misschien nog andere tips heeft?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Had je ook bijgeluiden voor de ketel was vervangen?
Worden de radiatoren wel als eerste aan de bovenkant warm ?
Zijn er bij het vervangen van de ketel ook andere veranderingen doorgevoerd?
Is het een kort geluid bij het starten/stoppen van de pomp of de ventilator
of duurt het lang bij het opwarmen/afkoelen
Heb je het ook bij warmwatervraag?
 

Surfingjohn

  • #3
Nee bij de oude CV was niets te horen
Radiatoren worden als eerst aan de bovenkant warm.
Bij de installatie is niets vervangen-gewijzigd.
Het is een kort geluid alleen bij opstarten en stoppen, tijdens het verwarmen is niets te horen.
Bij warmwater heb ik het geluid niet.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #4
Een behoorlijke strik vraag:
wat is het geluid wat je hoort??
(hint: klinkt het als 4 korte ratels zeer snel achter elkaar??)
 

Surfingjohn

  • #5
Daar lijkt het wel veel op, of het er nou precies 4 zijn dat weet ik niet.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #6
Onze klanten omschrijven het als een korte mitrailleur geluid van 3 á 4 stuks
is altijd te horen tijdens omschakelen van ww naar cv en vice versa.
Fabriek geeft aan dat dit komt doordat er gebruik is gemaakt van een
stappenmotor ipv een normale motor die in 1 keer gaat.
Er is maar 1 oplossing, en dat is je installateur inschakelen en het verhaal
neerleggen bij Atag zelf, deze zullen dan langskomen en je 3-wegklep
aanpassen/vervangen, ook zullen ze beoordelen of het geluid mede word
veroorzaakt door de installatie.
Onthoud wel 1 ding....tot nu toe is dit de enige fabrikant die dit geluid
veroorzaakt, dus als het niet opgelost word........ :roll:
(overigens geld dit alleen voor de A en E serie, de Q heeft dit dus niet)
 

Surfingjohn

  • #7
Inderdaad een kort mitrailleur geluid, zal morgen kontakt opnemen met Atag, aangezien de installateur al langs geweest is en niets gedaan heeft, losse trillende leidingen was de opmerking. Als dit het euvel is wat u beschreven heeft, dan wordt het ook tijd voor een andere installateur, ik wil niet dat die nog ooit onderhoud pleegt aan de cv installatie.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Ik vind die laatste opmerking kant nog wal raken.
Een heleboel standaard storingen komen niet direct bij de service technici terecht, deze moeten dan met hun ervaring de storing proberen op te lossen en gaan dan uit van storingen die ze kennen.
Dat een fabrikant een niet standaard klepmotor gebruikt waardoor de storing word veroorzaakt staat niet in de manual.
Pas als een monteur zelf alle mogelijkheden heeft uitgesloten zal deze gaan bellen met de fabrikant en mogelijk dit verhaal te horen krijgen, soms zeggen deze echter ook niets dan dat er een eigen service monteur moet komen. dan weet je als monteur dus ook niet wat nu de oplossing was.

Dus om deze installateur nu direct aan te wijzen als onbekwaam.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #9
Idd, ik als servicemonteur krijg bijna nooit te horen wat de bevindingen
zijn NA het bezoek van de fabrieksmonteur.
Ik lees ook niet in je verhaal of er al eerder een monteur van jouw
installateur hiervoor langs is geweest, dus om gelijk je installateur aan
te wijzen als ondeskundig gaat net iets te ver in mijn ogen.

Je mag gerust weten dat ik ruim 11 jaar werkzaam ben bij verschillende
Atag selectdealers, en heb met enige regelmaat contact met de helpdesk
van Atag, en alleen door mijn doorvragen bij hun weet ik dit soort dingen,
onze andere servicemonteurs en ook ex-collega's bellen mij met regelmaat
op over Atag problemen, niet dat ik alles weet, maar ik word wel naar
de moeilijkste gevallen gestuurd :wink:
 

Surfingjohn

  • #10
Ik heb toch duidelijk aangegeven dat er een monteur (van de installateur)naar aanleiding van mijn klacht is langs geweest en de klacht heeft toegewezen aan "losse leidingen" Ik kan er dus ook niets aan doen dat ik als leek met een beetje scheef oog naar de installateur kijk, ik vind dat hij zich er heel gemakkelijk van af heeft gemaakt, tevens na het bezoek van de monteur, heb ik het bedrijf duidelijk gemaakt niet tevreden te zijn met de conclusie, ook daar ben ik afgescheept met het verhaal van losse leidingen.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #11
DexterXL schreef:
Idd, ik als servicemonteur krijg bijna nooit te horen wat de bevindingen
zijn NA het bezoek van de fabrieksmonteur.
Zeer slechte zaak, als dat waar is.
Als servicemonteur moet je daar bovenop zitten.
Kun je alleen maar beter van worden, sterker nog, je wordt er beter van.

Ik, persoonlijk, kan het niet hebben als ik een storing niet opgelost krijg, en zorg dan ook altijd dat ik ter plekke ben als er een servicemonteur van de fabriek komt.(ook al vinden ze dat niet altijd "gezellig")

Te vaak afgescheept met een l*lverhaal...
 

Surfingjohn

  • #12
Zojuist kontakt gehad met Atag Nederland, gelijk een snelle conclusie: een klappende 3 wegs klep.

Daarna kontakt opgenomen met de installateur, donderdagmorgen komt een monteur langs, wordt vervolgd.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #13
Dit forum is bedoeld om zelf te klussen en niet om goed beslagen ten ijs te komen in een conflict met bedrijven of fabrikanten.
Dus ik stel voor het hier verder bij te laten en de boel op slot te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu