Kast met mdf, vrees op doorzakken

Chemie1

  • #1
Hallo Klussers,

Al geruime tijd ben ik op zoek naar het juiste materiaal om een kastje te maken.

In verband met mijn hobby heb ik een afzuiging nodig (zuurkast). Deze dingen zijn ontiegelijk duur dus ik ben van plan er zelf eentje te gaan bouwen.
Ik heb al voldoende kennis op gedaan om dit theoretisch te laten werken, alleen zit ik in over de onderkast.

Het idee was om twee aparte kasten te maken van H:85cm B:100cm D:60cm. Welke ik op elkaar kan zetten. De reden dat het twee kasten worden is puur om het verplaatsbaar te houden.
Maar van welk materiaal maak ik de kast nou? Want heel het internet spreekt elkaar tegen, en ik kan als een leek op houtbewerkings gebied niet vinden wat geschikt is.

Mijn eerste idee was om het met MDF te gaan maken. Makkelijk te bewerken, niet duur, en het is mooi te lakken. Het idee was een kastje van 5 platen 18mm MDF met deurtjes aan de voorzijde.
Maar is dit wel stevig genoeg? Moet ik hier eerst een frame voor maken? Want als het doorzakt is het natuurlijk erg zonde van de moeite.
Kan ik zo'n frame bijvoorbeeld met vurenhout maken? En zou 44*44mm vurenhout dik genoeg hiervoor zijn?

Of zit ik helemaal verkeerd te denken en is MDF geen geschikt materiaal hiervoor?
Zijn er betere alternatieve die ook betaalbaar zijn voor een student?

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven,
groetjes,
Chemie
 

Sharky

  • #2
Ik zou voor een metalen werkblad gaan. Zeker omdat zuren laklagen kunnen aantasten. Je zou bij de bouwmarkt zo'n RVS keukenblad kunnen nemen voor het werkblad.

Voor de achterwand/ zijwanden zou je met MDF kunnen gebruiken maar ik denk dat Multiplex geschikter is. Verder zou ik een frame maken waarop je de kast kunt plaatsen. Bij de bouwmarkt heb je vaker pakket aanbiedingen met balkenhout voor +/- 15,= EURO kom je een heel end.

Wil je een onderkast maken, dan kun je ook een onderkast van een goedkoop keukentje bij de bouwmarkt aanschaffen. Dan heb je alles compleet met greepjes en scharnieren.
(Alternatief: kijk op marktplaats voor 2de hands keuken kastjes ;) )
 

EvdL

  • #3
Ik zou naar een vrijstaand standaard keukenblok van de zweedse paardenvlees balletjes kijken.
Volgens mij is deze ook van RVS
 

Sharky

  • #4
Bij de ****** en de ******* hebben ze dergelijke keukenblokjes ook ;)
 

KlusRob

  • #5
Geen MDF nemen. Dit blijft niet schoon (vocht etc trekt hierin) en dat wil je zeker niet met chemische stoffen. Ook hitte is niet fijn voor hout...
Inderdaad zoals al genoemd is, een metalen (RVS) werkblad nemen. En de wanden van trespa. En dan (aan de buitenkant) aluminium hoekprofielen op de hoeken als versteviging.
Geen hout gebruiken aan de binnenkant, is niet bepaald veilig.
 

Chemie1

  • #6
Bedankt voor de snelle reacties!

Voor de bovenkast had ik mijn plannen al voor een groot deel gemaakt. Dit gaat een houtenframe worden met gipsplaten aan de binnenkant. Het werkbankje wordt er dan ingelegd met tegeltjes.
RVS heb ik ook overwogen, maar ik heb op het laboratorium verschillende materialen getest en RVS gaat roesten als een idioot met chemicalien zoals HCl ed. Geglazuurde tegeltjes en glas daar in tegen kun goed tegen de chemicalien.

Ook trespa heb ik overwogen, ik vind het een mooi materiaal. Maar ik vind het niet zo fijn bewerken, aan aangezien ik een schuifraam erin wil gaan maken lijkt me dit niet zo prettig.
Maar van de bovenkast geloof ik wel dat het goed komt.



Maar nu weer terug op de onderkast(a).
MDF valt dus af.

Kan ik met spaanplaat een degelijke onderkast bouwen? Of met multiplex? Eventueel met een frame erin (van vurenhout?).
Of een metalen frame maken met hoekprofielen en hier wat plaat materiaal omheen maken?

Een keukenblokje van de bouwmarkt heb ik liever niet, het lijkt me namelijk een leuke uitdaging om er wat van te maken. En ik vind 123 geen blokjes die aan al mijn eisen voldoen.

Graag jullie advies
 

Veronika

  • #7
Underlayment is het perfecte alternatief ;) Vind ik. Dat is een vuren-multiplex.

Het is steviger en lichter dan mdf, en bijna net zo goedkoop. 18mm dus stevig genoeg. Alle kluswinkels verkopen het volgens mij wel, maar de ******* verkoopt het ook met FSC keur!

Selecteer een mooie kwaliteit plaat, want soms zijn ze erg beschadigd. Laat ter plekke op maat zagen (dus bereid je zaagplaatje voor), dat doen ze daar tenminste ook nog. En je kunt het eenvoudig verder verwerken.

Succes!
 

Sharky

  • #8
Heb je ook eens aan betonplex gedacht?

Dat is alleen wat duurder :)
 

Chemie1

  • #9
Ik lees heel veel verhalen over het feit dat underlayment heel lelijk af te werken is terwijl ik op andere websites precies het tegenovergestelde tegenkom.
Dus ik kijk gewoon eventjes bij de bouwmarkt of ze daar wat degelijke platen underlayment hebben, en zodra ze dat niet hebben ga ik voor populieren multiplex.

Ik ben wat fora afgestruind en ik zie mensen die een onderkast voor een aquarium hebben gebouwd met enkel alleen multiplex. Dus ik veronderstel dat voor mijn zuurkastje geen frame nodig is en dat een doosconstructie van multiplex stevig genoeg is.
Kunnen jullie dat bevestigen?

Weten jullie of ik zo op multiplex kan tegelen? (mits goed behandeld) Of gaat dit teveel werken?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
Echt undelayment is niet mooi.
maar er is ook triplex dat er erg op lijkt en wel bedoeld is als zichtmateriaal

of berkentriplex dat lijkt er ook redelijk veel op.

persoonlijk zou ik echter watervast multiple kiezen van een hardere houtsoort.
 

Chemie1

  • #11
Ik wil uiteraard wel dat het te ogen is. Dus dan ga ik op jullie advies af.

In mijn eerste plannen had ik 18mm platen verwerkt. Maar met hardhout multiplex wordt dat een dure grap.

Nu zag ik dat er watervast verlijmde hardhout multiplex platen in de aanbieding waren bij de plaatselijk bouwmarkt.
Deze zijn 12mm dik.
Is dit te doen? Of zeggen jullie toch, gebruik 18mm.

Edit: Ik zie nu dat de aanbieding maar tot vandaag geldt. Maar de vraag staat nog steeds open.
 

Chemie1

  • #12
Ik heb er over na zitten denken, en dat het duur is. Het zij zo..

Ik wil toch voor wat degelijkheid gaan. Dus het worden 18mm dikke hardhout multiplex platen.
(Tenzij jullie mij nog iets anders aan kunnen raden)

Ik heb ook een kleine "werkbank" nodig. Hier heb ik de tekeningen al van, deze wil ik ook met dezelfde 18mm platen gaan maken. En hier komt ook een klein spoelbakje in.

Ik voeg even een plaatje van mijn tekening bij. Het zou fijn zijn als jullie even kunnen kijken of dat het een kans van slagen heeft met deze constructie.


De kast deurtjes heb ik even weggelaten voor een duidelijker zicht.
De twee platen in het midden van de constructie lijken in de afbeelding boven op de "groene platen" te staan. Maar in feite gaan ze door tot de grond.


 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #13
Afbeeldingen svp plaatsen via de functie Afbeelding uploaden van Klusidee.
Afbeelding heb ik nu even vervangen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Als het meubel / zuurkast meteen geschilderd wordt, is underlayment niet handig. Maar als er een bekleding overheen komt (tegels) dan is het prima geschikt.

Ik zou niet weten waarom hardhout of watervast verlijmd nodig is, het is immers geen buitentoepassing of in een vochtige omgeving.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #15
Of het vochtig wordt kan ik niet beoordelen.
(mij leek die kans wel aanwezig aangezien er over tegels wordt gesproken)

Een hardere houtsoort dan vuren blijft gewoon mooier (krasbestendiger minder snel putten en deuken e.d.
watervast verlijmd isoverigens maar een tikje duurder (underlayment is dat trouws vaak ook)

het hoeft heust niet gelijk mahonie hechthout te zijn of zo
okume of iets dergelijks is nauwelijks duurder dan bijvoorbeeld berken triplex
 

Chemie1

  • #16
Even voor de duidelijkheid wat de bedoeling is ( om verwarring te voorkomen).
De zuurkast wordt voor een deel betegeld en de werkbank( van het plaatje) die wordt alleen geverfd. Waarvan ik het blad ook nog een epoxy coating wil geven.

De kans dat het met vocht in aanraking komt is er.


Er wordt mij een harder houtsoort aanbevolen. Maar hoort die "hardhout multiplex plaat" ook bij die hardere houtsoorten? Of heb ik pas iets degelijks als ik iets zoals okume neem?


Want voor de hardhout platen betaal ik 60 euro.
Voor een dezelfde plaat (244*122*1,8cm) maar dan van okoume betaal ik 119 euro.
Er gaan 3 platen in die ene werkbank.
Bij hardhout 3*60=180 euro
Bij okoume 3*119=357 euro

Dan vind ik die okoume toch een duur kastje worden!

Graag jullie advies, is hardhout bruikbaar? Want anders zal ik toch nog even moeten sparen vrees ik...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #17
Wat voor houtsoort is die "hardhouten" plaat? (ik verwacht meranti, dat is niet heel hard) Er zit veel verschil in hardheden van loofhoutsoorten, sommige zijn zachter dan sommige naaldhoutsoorten. Zeker tegenwoordig nu de bomen lekker hard groeien :)

Bij de werkbank kan je ervoor kiezen het werkblad van een hardere houtsoort te maken dan de rest. Dat is het deel wat het meest te verduren heeft.
 

Chemie1

  • #18
Ik heb het nagevraagd, en ze konden mij er geen antwoord op geven :? .
Ze wisten mij niet meer te vertellen dan de informatie die ook op de website vermeld stond.

"Multiplex hardhout exterieur FSC (18 mm x 244 x 122 cm) -- Een Triplex/Multiplex plaat met 100% hardhouten fineren uit FSC gecertificeerde bossen."

Wel een beetje jammer, want nu weet ik niet of het geschikt is.

Is het misschien een goed idee dat ik het "onderstel" van de werkbank maak met dit hout en voor het werkblad dan iets anders zoek?
 

Chemie1

  • #19
Iemand?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu