Isoleren zolder: o.a. wel of geen dampremmende (alu)laag?

Pelgrim

  • #1
Beste klussers,

Dinsdag zijn bij mij op zolder twee dakkapellen geplaatst. Zaterdag ga ik beginnen met de afwerking van de zolder. Er moet heel veel gebeuren omdat ik de zolderruimte voor de komst van de dakkapellen helemaal gestript heb. En maar goed ook: achter houten muurbekleding kwam ik losse electradraden tegen welke vast getapet zaten aan de muur; nutteloze piepschuim isolatie (verpakkingsmateriaal van het een of ander) etc.

Zoals jullie begrijpen, zal de zolderruimte geheel opnieuw opgebouwd worden inclusief electra, tussenwanden, plafonds etc. Over een aantal zaken heb ik enige twijfel of ik de juiste spullen sta te gebruiken. Hierover zou ik graag advies ontvangen.
Omdat het een heel verhaal is, heb ik getracht structuur aan te brengen door tekstopmaak. Het hoofdonderwerp heb ik vet gemaakt en meeste vragen onderstreept.

Isolatie schuine wanden:
De schuine wanden zijn tussen de dakpannen en het dakbeschot (platen) ‘geïsoleerd’ met een schuimlaag. Deze schuimlaag is ongelijkmatig aangebracht, kiert, is enigszins poreus etc. Het stelt dus weinig voor. Wanneer deze schuimlaag is aangebracht weet ik niet, ik vermoed ergens in de jaren 80 of 90 (zelf woon ik er sinds 2004). Bij harde wind voel je de tocht bij de schuine stukken om je oren.
Mijn idee is om een standaard rachelwerk te maken met tegen het dakbeschot het isolatiemateriaal en aan de andere zijde van het rachelwerk de gipsplaten. Bij een zekere bouwmarkt zijn deze week de rollen isolatie materiaal met alu-laag in de actie en deze heb ik aangeschaft. Ik begin echter te twijfelen of ik ondanks dat de isolatielaag tussen de dakpannen en het dakbeschot nauwelijks tot niet functioneert, er goed aan doe de aangeschafte isolatie te gebruiken of dat ik een ander soort dien toe te passen. De ruimte/dikte die geïsoleerd wordt is 10cm waarbij al rekening is gehouden met de dikte van rachelwerk.

Isolatie scheidingsmuren:
Voor de drastische verbouwing stond er een scheidingswand op de zolder. Deze heb ik ‘gedemonteerd’ omdat ik deze op een andere plaats terug wil plaatsen voor een symmetrische verdeling van voor en achter zolderkamer. De wand was opgebouwd uit houten balken met daar tussen isolatieplaat (steenwol), afgewerkt met gipsplaten. Het isolatiemateriaal heb ik bewaard met het idee dit te gebruiken als opvulling voor de nieuwe wand. Ik vraag mij af of hergebruik van 15 jaar oud isolatiemateriaal verstandig is of dat ik beter nieuwe materiaal kan gebruiken.

Isolatie te realiseren vliering:
Op de zolder wil ik ook een te gebruiken vliering realiseren. Echter, als ik de schuine wanden eerst helemaal ‘door isoleer’ tot de nok blijft er een heel stuk minder ruimte over. Mijn idee is om de schuine wanden tot aan de vliering te isoleren, de vliervloer te isoleren en het te maken luik in de vliering te voorzien van isolatie en tochtband. Dit om een koudebrug te voorkomen. Is deze wijze correct? Eventueel zou ik het dakbeschot kunnen beplakken met polystyreenplaten van beperkte dikte voor enige extra isolatie.

Afwerking gipsplafondplaten:
Van het horizontale plafond van de dakkapel wil ik schuin naar boven (38,5 graad) en daarna weer horizontaal i.v.m. een te realiseren vliering. Ik heb even overwogen om het gehele plafond van de zolder op de hoogte van het plafond van de dakkapellen te plaatsen, echter dit is 2,25m en dat vind ik voor een hele kamer aan de lage kant. Vandaar dat ik met schuine overgang wil gaan werken als verbinding naar het hoger gelegen vliering plafond.
De vraag hier is hoe de afwerking tussen de horizontale en de schuine plafondplaaten het best gedaan kan worden. Ik ben niet van plan om de plafonds te stuccen. Zelf dacht ik de schuine plafond plaat proberen in verstek te snijden/zagen en de eventuele overgebleven naad te vullen met gipsplaatvuller (daarna schuren, bijvullen, etc. tot dat het strak is). Of zijn er andere mogelijkheden die het makkelijker maken?
Een anderafwerkingspunt is langs de muren. Dient dit gekit te worden (in relatie tot de isolatie) of is het afdoende als het met het afsmeren van de wanden wordt meegenomen?

Een heel verhaal, veel vragen, toch hoop ik dat jullie reacties willen geven. Alvast dank!

Overigens heb ik de werkvolgorde al bepaald:

Plaatsen scheidingswanden
Aanbrengen rachelwerk plafondplaten
Plaatsen centraaldozen*
Aanbrengen pvc-buizen voor elektra
Aanbrengen plafondplaten
Afwerken

*De praktijk zal uitwijzen of ik deze voor of na het aanbrengen van de plafondplaten plaats. Doordat er een vliering komt kan ik er van boven bij om op de exacte locatie een gat in het plafond te maken.
 

Tiho

  • #2
Als je van bovenaf je electra erin gaat maken, dan moet je dus ook gaten maken in je isolatie en je damprem. Lijkt me niet wenselijk.

Bovendien zitten je electraleidingen aan de koude kant van de isolatie wat ook niet zo hoort.

Al je vragen vind je zo terug in de zoekfunctie.
 

Pelgrim

  • #3
Ik heb inderdaad in een ander hoofdonderwerp heel veel nuttige info over isolatie gevonden.

Hieruit en in relatie tot de reactie hier boven concludeer ik dat ik het beste tot aan de nok door kan isoleren om problemen met de elektra in het plafond te voorkomen. Is dat juist?

De methode van isolatie ben ik inmiddels na veel zoek werk ook uit. :D
 

Tiho

  • #4
In principe zou je ook die vliering kunnen isoleren en daarna de damprem erover, dan in je rachelwerk je centraaldoos en leidingen plaatsen.
Alleen denk ik dat het luik wat je dan wilt maken toch een warmtelek wordt.

Is het geen optie om tot de nok door te isoleren en dan de vloer van de vliering tien cm. (isolatiedikte) lager te zetten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Tiho schreef:
Bovendien zitten je electraleidingen aan de koude kant van de isolatie wat ook niet zo hoort.
Wat kunnen de gevolgen zijn als het toch zo wordt gedaan.
*wgb*
 

Tiho

  • #6
Volgens mij condensatie van de warme lucht in je leidingen, of heb ik dat verkeerd?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
OK. Ik kan het me nog niet voorstellen maar in theorie zou het kunnen.
Nooit geweten en gehoord dat er zoveel transport van warme lucht is door je buizen.
*wgb*
 

Fiesiekus

  • #8
Tiho schreef:
Volgens mij condensatie van de warme lucht in je leidingen
vloeibare zuurstof is -183°C en vloeibare stikstof is -197°C. Lijkt me vrij uitzonderlijk boven de isolatie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Volgens mij ben je nauw bezig je naam eer aan te doen. :wink:
*wgb*
 

Tiho

  • #10
Jaja waterdamp bedoelt ik
 

Fiesiekus

  • #11
@wgb&Tiho: fiesiekus-humor..... :cry:

Dat je electraleidingen thermisch geïsoleerd moeten zijn/worden, is natuurlijk onzin.
 

Tiho

  • #12
@ fiesikus

Waar staat dat dan begreep de humor hoor :wink:
 

Pelgrim

  • #13
Tiho schreef:
In principe zou je ook die vliering kunnen isoleren en daarna de damprem erover, dan in je rachelwerk je centraaldoos en leidingen plaatsen.
Alleen denk ik dat het luik wat je dan wilt maken toch een warmtelek wordt.
Zo iets zat ik idd aan te denken omdat ik toch mijn plafond van de zolderkamer op gelijke hoogte ga houden als het plafond van de nieuwe dakkapellen.
Vanwege het mogelijke warmte lek van het luik was mijn idee ook om op het luik ook isolatie materiaal aan te brengen en tevens tochtband te plaatsen.
Is het geen optie om tot de nok door te isoleren en dan de vloer van de vliering tien cm. (isolatiedikte) lager te zetten.
Het is geen optie om de vliering lager te zetten omdat de vlieringbalken haaks op de horizontale dakspanten(?) rusten. Als ik de vlieringbalken lager zou zetten, heb ik geen goede steun meer voor de vliering.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu