Isoleren mansardkap

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Binnenkort gaan we een jaren 30 huis kopen en de volledige mansard kap is nog niet geïsoleerd.

Omdat we niet alleen de 1e verdieping (steile deel mansard) willen gebruiken maar ook de zolder willen inrichten als speelzolder zijn we van plan de hele kap te isoleren.

Even voor de goede orde. Op dit moment is de opbouw van de kap (van buiten naar binnen):

dakpannen - panlatten - dakbeschot (22 mm houten planken) en dan gordingen en spanten.

We willen zo veel mogelijk van de gordingen blijvend laten zien, dus zijn van plan een zo dun mogelijke isolatielaag te plaatsen, uiteraard met een zo hoog mogelijke Rc-waarde. Over de platen willen we gips leggen voor de afwerking.

Even wat vragen:
1. Moeten we enige ruimte laten tussen dakbeschot en isolatieplaten en tussen isolatieplaten en de gipsplaten of juist strak tegen elkaar aan.

2. Wat zou voor ons een goede keuze zijn: Resol platen (zonder aluminium aan beide zijden) of juist PIR platen tweezijdig voorzien van aluminium? Hoe moeten we omgaan met dampremmende en -werende folies (en wat is dan de goede volgorde)?

3. In een later stadium (ongeveer 2 jaar vanaf nu) worden de dakpannen vernieuwd en is het dan verstandig om er (alsnog) een dampwerende folie tussen (nieuwe) panlatten en dakbeschot te leggen?

Ik ben als de dood dat het dakbeschot (dat er al 80 jaar op zit en nog in prima staat is) binnen de kortste keren wegrot vanwege een verstoorde vochtbalans.

Wat is verstandig, en wat moet ik absoluut niet doen.


Alvast bedankt voor reacties,

Groet,

Ronald
 
1: Nee dit is niet nodig, omdat het vocht door het hout kant trekken. Op voorwaarde dat het dakbeschot aan de binnenzijdeniet geverfd is.

2: Een goede keuze zou minerale wol zijn, dit om te zorgen voor een goede aansluiting tussen de platen of rollen.
Harde platen zoals je zelf benoemd kan maar het is lastig om deze naadloos aan te sluiten tenzij het tand in groef platen zijn.

Dampremmende folie is niet van toepassing op de jou genoemde platen, wel dien je de naden af te tapen.

3: bij vervanging van de pannen is een dampopen folie wel aan te raden en kan geen kwaad als er onder het beschot al geïsoleerd is.
De dampopen folie beschermd je dakbeschot door tegen vocht door regen of sneeuw wat wel eens tussen de pannen door wil glippen.
Tevens is je dak winddicht wat weer zorgt voor minder warmteverlies.

Het is verstandig om eens wat info te zoeken bij de fabrikant waar je de isolatie van wil betrekken.
 
M'n dakbeschot blijkt aan de binnenzijde geverfd, dus erg bedankt voor deze opmerking!

Tips die ik kreeg van isolatieleveranciers waren de volgende:

PIR platen beide zijden gecacheerd met aluminium i.v.m. hoge isolatiewaarde en "minimale" dikte gebruiken. Deze 1 cm. loshouden van het dakbeschot i.v.m. ventilatie en zorgen dat naden tussen hout en PIR-platen goed worden dichtgePURt.

Hoogte van de dakdelen zijn tussen de gordingen ongeveer 1.3 mtr. (1 gording in het midden van het stijle deel) Dus door op de helft een regel van 6 cm. te bevestigen (= dikte PIR plaat) kunnen daartussen de platen en daarop de dampwerende folie. Vervolgens de gipsplaten (horizontale deling)

Met name de tip 1 cm. vrijhouden kost me denk ik een deel van de isolatiewaarde, maar levert op dat het dakbeschot kan blijven ventileren.

Zijn er nog andere zaken waar ik in jullie ogen rekening mee moet houden?

Ik ben overigens voornemens een hygro-sensor te plaatsen bij het dakbeschot. Zo kan ik blijven controleren hoe de luchtvochtigheid ter plaatste is.

groeten,

Ron@ld
 
Die cm ruimte zal denk ik juist een gunstige invloed hebben.
De alu cachering zal dan warmte en kou kunnen reflekteren wat niet gebeurt als de platen volledig aansluiten.

Vreemd vindt ik het advies van de damwerende folie aan de binnenzijde.
Is dit van je zelf of heeft de fabrikant dit geadviseerd?

Pir is een gesloten structuur en zo van zich zelf dampwerend. Door de alucachering zijn de platen zelfs dampdicht.
Enig punt waar gewaakt moet worden is dat de naden goed afgesloten zijn.

Bij damp open isolatie heeft ventileren een negatieve invloed op de isolatiewaarde maar in dit geval speelt dit niet mee en geeft dit extra zekerheid dat het eventuele vocht tussen het dakbeschot vlug genoeg de constructie kan verlaten.

Niet gek bedacht zo`n sensor tussen het beschot, houd wel rekening dat de meting plaatselijk is, probeer de sensor in een te verwachte koudere plek te zetten waar het risicoverwachting het grootst is..
 
Chathanky, bedankt voor je tips!

De dampwerende folie is om de volgende reden:

(Het oorspronkelijke plan is enigszins gewijzigd, dus hierbij de nieuwe opbouw:)

1. Op dakbeschot houten regeltjes 1 cm. dikker dan de isolatie (PIR, 2-zijdig alu-cachering) op 60 cm. uit elkaar. PIR platen uit 1 stuk strak tussen deze regeltjes. Het lijkt me dat de naden dan goed afgesloten zijn, of heb ik dit nu verkeerd begrepen?
2. Ergens -op een nader te bepalen plaats- de hygro-sensor met draden lang genoeg om ze op een gunstige plek m.b.v. een multimeter te kunnen meten.
3. Dampwerende folie over het gehele vak (vak = van gording tot vloer, tussen muur en spant) over de regeltjes bevestiging door gewoon nieten.
4. 12 mm. Gipsplaten op de regeltjes bevestigen door ze op 60 cm. te schroeven. 12mm. moet sterk genoeg zijn om op 60 cm. te werken. Daarnaast staan ze zowat rechtop (steile deel van de mansard)
5. Pilsje drinken en genieten van het resultaat: gordingen zichtbaar (= mooi en toch comfort)

groet,

Ron@ld
 
Naden aftapen lijkt mij voldoende, het idee is dat het vocht wat door je constructie trekt makkelijker weg kan aan de koude zijde dan aan de warme zijde. Dit is normaal het idee achter dampopen buiten en dampwerend binnen. De platen zijn dampdicht door deze af te tapen en de gaten boren wat je voorstelde lijkt mij ruim dat je aan die voorwaarde voldoet.

Als die balans de verkeerde kant op gaat onstaat er een ophoping van vocht wat niet weg kan, dit is een probleem wat als maar groter wordt en voor problemen zorgt.

Als folie plaatsen je een rustiger gevoel geeft dan mag je dit best zo uitvoeren, kwaad kan het niet.

We horen wel als je bij punt 5 bent. :mrgreen:
 
Ok,

Met naden aftapen bedoel je neem ik aan de naden tussen de PIR platen zelf. Nu ga ik ze als 1 geheel tussen de regels plaatsen. Bedoel je dan dat ik over de regels moet tapen? of is dit dan ook overbodig?

Ik heb het overigens niet over gaten boren gehad....wel over een kleine afstand tussen dakbeschot en isolatieplaten. Ik neem aan dat je dat bedoeld.

groet,

Ron@ld
 
Boren had je niet over geschreven, vergissing mijner zijds.

De warme zijde moet zo kierdicht mogelijk zijn dus ook tussen de regels en isolatieplaten.

Pur zal ook zorgen dat het vocht afgeremd wordt, maar controleer dit achteraf zorgvuldig of er geen kieren zijn achtergebleven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan