Isoleren enkelsteens muur van binnenuit

Goedemiddag,

Wij willen onze buitenmuur isoleren, op dit moment zoeken we vooral advies voor de bovenverdieping onder het dak. Maar later gaan we ook beneden de buitenmuur isoleren.

  • Het betreft een enkelsteens muur, buitenkant is gestuct en binnenkant ook een soort stucmortel. Er is geen spouw (woning +- 1905).
  • We denken aan PIR-isolatieplaten die aan bij kanten zilveren folie hebben en geen ventilatielatten;
  • De hamvraag: moeten we ventilatielatten aanbrengen? Gezien de historische gevel gaan we geen ventilatiegaten naar buiten toe maken; vandaar mijn twijfel of de PIR-platen niet rechtstreeks op de muur moeten. Een ventilatiespouw zou namelijk nergens naartoe kunnen ventileren?
  • Zou PIR dus de beste optie zijn (we willen niet te dik, en met hoge RD isoleren. Dus voorkeur is nu PIR)? Of is iets anders meer geschikt?

Schermafbeelding 2024-10-23 om 15.07.55.png


Ik heb rond gezocht op het forum, maar kon geen sluitend en passend antwoord vinden. Vandaar toch een eigen topic op basis van deze specifieke casus.

Groet,
Kluskasteel
 
Een ventilatiespouw zou namelijk nergens naartoe kunnen ventileren?
Precies dat een spouw zou geen functie hebben.

De balken in de muur kunnen wel een probleem zijn.
Ga je hier het dak ook isoleren en verdwijnen de balken, dan is dat geen probleem.

Beneden worden de balken wel een punt van aandacht.
 
@Jackd eerst het dak wordt geïsoleerd, waardoor de balken inderdaad niet meer te zien zijn op het moment dat de muur wordt isoleert. Dan volstaat dus zonder spouw direct op de buitenmuur vastmaken van de PIR-platen?

En beneden is er één plafondbalk die horizontaal langs de gehele muur loopt die we isoleren. De plafondbalken rusten namelijk niet op de gevelmuur, maar op de muur tussen mijn woning en die van de buren (rijtjeshuis). Vloerbalken beneden zijn er tzt niet meer; maar schuimbeton.
Wat zou voor beneden hier een oplossing voor zijn? Niet met PIR-isoleren?
 
Boven: Als de balken helemaal achter de damprem komen zit je goed.

Beneden: Als ruimte daar ook een punt is, is pir een van de weinige opties.
Met die ene plafond balk heb je ook nu al te maken want de (houten?) vloer zal erop rusten
Je zou ervoor kunnen kiezen die balk in te pakken, dan komt ie geheel aan de koude kant te liggen, ook achter de damprem.
Zit je alleen nog met de vloer die doorloopt.

Ideaal verplaats je die balk en haal je iets vloer en plafond weg zodat je langs de muur naar beneden kan kijken, dan kan de isolatie doorlopen.
Dit gaat mogelijk wel iets te ver, maar ik zou het overwegen.
 
ik denk dat de balk grotendeels aan de koude kant kan komen te liggen. Echter op 1 punt niet; de houten vloer die er op steunt. Zou deze kleine onderbreking een vochtgevaar vormen voor de balk? De balk verplaatsen wordt te ingrijpend ben ik bang
 
Toch aan aanvulling. Ik ben toch vertwijfeld over of alle balkenkoppen helemaal weg komen te liggen in de isolatie.

Is er een mogelijkheid om überhaupt een enkelsteensmuur met houten balken erin te isoleren zonder dat de balkenkoppen gaan rotten? Of is het per definitie een hopeloze zaak?
 
Niks is hopeloos, maar het kan zover gaan als plaatselijk de balkkoppen verwarmen. Dat doe je natuurlijk niet als het niet echt nodig is of anders opgelost kan worden.
Is veel over geschreven, ook hier op het forum staat het een en ander.
Ik heb er geen ervaring mee, zonder spouwmuur blijf ik er af.
 
Het toepassen van een vochtregulerende (dus biobased) isolatie kan helpen om condensatieschade aan de balkkoppen te voorkomen. Het toevoegen van een geventileerde spouw trouwens ook. Ook bij een historische gevel is dat vast wel onopvallend te doen.
 
@IJkenhout dank voor je reactie. Biobased ben ik nog niet ingedoken. Dank, ga ik doen! Daarmee zouden balkenkoppen dus niet moeten gaan rotten als de opbouw is: van buiten naar binnen: enkelsteensmuur, een biobased isolatie, osb, ragelwerk met gipsplaten?

En een product als Rockwool is dus niet geschikt? Daar dacht ik aan want dampopen eigenschap.

Ventilatiegaten/roosters in de wit gestucte gevel heeft vooralsnog niet de voorkeur.. als echt niet anders kan komen we hier mogelijk op terug.
 
Je gaat met spouw en biobased of minerale wol snel over de 20cm totale dikte.
De Rd van wol is hoger dan de uiteindelijk Rc waarde. Het is niet zelfdragend, je hebt een constructie nodig die de r waarde omlaag zal brengen. De dikte moet dus omhoog om dezelfde R waarde te halen.

Iets dat dampopen is laat damp door. Je wilt juist niet dat damp bij de muur en de balkkoppen kan komen. Met dampopen materiaal werken is prima, maar dan wel met een damprem.

Let met ventilatiegaten op of het toegestaan is. Een beschermd aangezicht kan ver gaan en het zou jammer zijn als je overnieuw kan beginnen. Helemaal als dat over 3 jaar ineens moet omdat ze er dan pas achter komen, dan is binnen alles al klaar.
 
@Jackd precies, onze gevel is beschermd en we zijn vrijwel zeker dat ventilatiegaten daarin aanbrengen niet wenselijk is. Zou het aangezicht bakstenen tonen, zou het nog subtiel te doen zijn. Maar het betreft een wit gestucte gevel: ventilatiegaten zullen er behoorlijk in opvallen.

Behoorlijk rondgezocht op het forum, en het loopt uiteen van: de hele balkenlaag ontkoppelen, tot aan spouwen maken. Een sluitend antwoord over wat zou werken heb ik vooralsnog niet gevonden. Ook de dikte van biobased is mogelijk niet ideaal?

Zou dit nog een optie zijn:
- Balkenkoppen en balken die contact maken met de steensmuur insmeren met oranje menie. Vervolgens strak tegen de buitenmuur +- 16 cm PIR-platen aanplakken/bevestigen?
 
Al een eigen aanvullende reactie:
Na toch wat extra informeren, denk ik nu het volgende te gaan doen.
  • Hout alsnog insmeren met oranje menie, baat het niet schaadt het niet;
  • Vervolgens isoleren met glaswol;
  • Vervolgens klimaatfolie;
  • Dan de OSB en gipsplaten;
Ik denk zo aardig veilig te gaan zitten in het geval van een enkelsteensmuur.
 
geen jlimaatfolie maar een dampdichte folie, je wil zo min mogelijk vochttransport van binnen naar buiten wat kan condenseren
 
Al een eigen aanvullende reactie:
Na toch wat extra informeren, denk ik nu het volgende te gaan doen.
  • Hout alsnog insmeren met oranje menie, baat het niet schaadt het niet;
  • Vervolgens isoleren met glaswol;
  • Vervolgens klimaatfolie;
  • Dan de OSB en gipsplaten;
Ik denk zo aardig veilig te gaan zitten in het geval van een enkelsteensmuur.
Ik zou daar niet zo zeker van zijn, volgens mij is het tegendeel waar en is dit de beste methode om zwammen en schimmel te kweken achter en in de isolatie.
Het toepassen van een vochtregulerende (dus biobased) isolatie kan helpen om condensatieschade aan de balkkoppen te voorkomen.
Je kan inderdaad best een vochtregulerende isolatie gebruiken.
Dat kan biobased isolatie zijn maar ook isolerende cellenbetonplaten.
Je moet die dan in een zo innig mogelijk contact met de buitenmuur plaatsen zodat die als het ware met de bestaande muur één geheel vormt. Meestal gebruikt men hier een dampopen lijm voor.
Je kan het geheel dan beschouwen als een dikkere volle muur die in zijn gehele dikte vochtregulerend en dampopen is. Een dampscherm is dan niet nodig en zelfs ongewenst. Waterdamp kan dan zowel naar binnen als naar buiten toe verdwijnen zonder ergens op een condensatievlak te stoten.
Ook voor de balkkoppen is dit veilig, de situatie is dan net hetzelfde alsof ze zouden verwerkt zijn in een dikkere bakstenen muur.
Voorwaarde is wel dat zowel de huidige pleisterlaag voldoende dampopen is en dus niet op basis van cement.
Als het een cementpleister betreft dan zou je die moeten verwijderen en eventueel vervangen door een dampopen kalkpleister. Maar dat is bij elk systeem nodig.
 
Je moet die dan in een zo innig mogelijk contact met de buitenmuur plaatsen zodat die als het ware met de bestaande muur één geheel vormt.
Dan vraag ik me af.
Materialen hebben allemaal hun specifieke eigenschappen. Diffusieweerstand getal Mu, warmtegeleidingscoeff., soortelijke massa en soortelijke warmte en die passen zich ook innig aan.

Misschien met materialen die je van binnen naar buiten kan toepassen en naar buiten toe meer dampopen.
 
Ik begreep dat ook bv. glaswol vochtregulerend werkt: neemt op en laat weer los in drogere momenten?

Vind het wel lastig wat nu te kiezen. Ik lees veel wisselende adviezen, ook hier. Online is nergens ook iets sluitend te vinden. Waarom zou bv. Glasvezel juist schimmels veroorzaken? Kan het materiaal niet beide kanten op ademen op deze manier?
 
De beste dampopenheid geeft de muur zelf, je kan die dampopenheid enkel maar verminderen door een folie, niet verbeteren.
Het is trouwens essentieel dat er een innige verbinding is tussen muur en isolatie zodat damp zich ongehinderd van het ene naar het andere materiaal weg en weer, zowel van binnen naar buiten als van buiten naar binnen kan verplaatsen. Een folie zou dat verhinderen.
Ik begreep dat ook bv. glaswol vochtregulerend werkt: neemt op en laat weer los in drogere momenten?
Het grote fysieke verschil tussen bijvoorbeeld glaswolisolatie en houtvezelisolatie is dat glaswol is samengesteld uit dichte vezels (minuscule glasstaafjes ahw) en houtvezel uit holle vezels.
Glaswol zal dus bij teveel aan waterdamp gewoon nat worden terwijl houtvezel de waterdamp kan opnemen in al zijn vezels zonder daardoor nat te worden.
In feite heb ik het nu over wat men noemt het capillaire isolatiesysteem.
Ik probeer hier een filmpje bij te voegen met een wetenschappelijke uitleg hierover.
 
@Charel Dank voor de video. Die is wel verhelderend. Dan begrijp ik dus dat zo’n capillaire isolatie systeem ook nat nog goed zo isoleren? Ik kwam eerder al op vlas uit

Is het doel van zo’n dampopenfolie niet om het maar 1 richting op dampopen te hebben: de isolatie kan naar buiten toe drogen, maar de buitenmuur kan geen vocht naar de isolatie afgeven? Zou dat dan juist niet nuttig zijn in het geval van een enkelsteensmuur? Of zie ik wat over het hoofd.

Zou je opbouw dan worden:
  • buitenmuur
  • evt dampopen folie?
  • bio based isolatie (vlas of houtvezels)
  • klimaatfolie
  • afwerking muur
 
Geen dampopen folie.
Geen klimaatfolie maar dampdichte folie.

Ik zie de meerwaarde van biobased niet, de isolatie moet droog blijven.
De balkkoppen worden kouder dan de isolatie.

Geen dingen doen waar geen ervaring mee is.
Als je niemand kan vinden die iets al minimaal 10, liever 20 jaar zo heeft dat ben je aan het experimenteren en als het fout gaat zal de rekening hoog zijn, want alles moet dan open.

Maar even helemaal terug.
"enkelsteens muur"
Hoe dik is die muur?
-enkelsteens is 10 cm dik, iets dikker met stucmortel erop.
-steen is 20cm + stucmortel.

"we willen niet te dik, en met hoge RD isoleren"
Hoe dik mag het worden en wat is de minimale Rd eis?
Afhankelijk daarvan zullen er mogelijk materialen afvallen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan